Olieverven schadelijk?

Hee iedereen,

Een paar jaar geleden hebben we met school een semester ge-olieverfd. We waren met een groep van ong. 15 mensen in een lokaal bezig met terpentijn, terpentine en olieverf dus. De geur was erg sterk en iedereen werd een beetje high en kreeg hoofdpijn. Er stond wel een raam een stukje open.

Is het mogelijk dat we hersenbeschadiging hebben opgelopen hierdoor? Of gebeurt dat pas na jaren?

xxxxxx

Maak je maar geen zorgen, hierdoor loop je geen hersenbeschadiging op. Wel slecht trouwens dat ze niet goed ventileren.

Ik denk niet dat je zo snel een hersenbeschadiging van oploopt, dan moet het meerdere keren gebeuren lijkt mij, gelukkig voor jullie. :slightly_smiling_face:

we hebben zo’n 8 weken 1 keer in de week ge-olieverfd en dan 3 uur achter elkaar

Ik denk dat het echt wel meevalt.
Je hebt het niet zo vaak gedaan. Daar krijg je echt geen hersenbeschadiging van.

ooh, dat is wel meer dan ik dacht ja… Sorry, dan weet ik het echt niet!

Nee, daar krijg je geen hersenbeschadiging van.

Je kan ook hoofdpijn krijgen van sterke luchtjes, ik heb het bijvoorbeeld bij (sterke) mannendeo, maar dat kan ook bij verf en terpentine, dit is ook nogal een sterke indringende geur. En als je er hersenbeschadiging van kon oplopen dan zat ik al in het gekkenhuis :wink:

Trouwens je kan het heel mooi (evolutie)biologisch uitleggen: reuk is het eerste ontwikkelde zintuig en is als enige van de zintuigen ook direct in contact met de hersenen. Daarom kan je soms sterk reageren op een geur! (misselijk worden, blij worden, maar ook hoofdpijn krijgen!)