Oil Cleansing Method (OCI)

Hallo dames!

Ik heb even gezocht en kon alleen een topic van een paar jaar terug vinden over dexe gezicht “reinigings” methode. Vandaar dat ik nu een nieuw topic maak

De Oil Cleansing Method is een methode waarbij je je gezicht schoonmaakt en tegelijkertijd hydrateert met speciale olieën.

Een wat specifiekere uitleg:

[i] 'Laat ik eerst even in het kort uitleggen wat de OCM precies inhoudt en waarom het nu zo geweldig kan zijn voor onze huid. Kijk, onze huid produceert van nature olie. Onze huidolien, zoals we dat noemen, heeft een aantal functies zoals versoepelen, herstellen, beschermen en moisturizen van de huid. Olie is echter nooit een oorzaak van breakouts en acné (hier zijn de meningen over verdeeld en de ene olie schijnt de poriën wel te verstoppen en de andere olie weer niet).

Wat wel kan zorgen voor breakouts is bijvoorbeeld je voeding, maar ook hormonen, bacteriën en ‘dirt’ (zweet, talg, smog). Men claimt dat als we producten gebruiken die té goed schoonmaken (denk aan Clearasil of andere facewashes waardoor je een trekkerig gevoel krijgt) onze natuurlijke huidolien van onze huid worden verwijderd. Ons lichaam denkt dan, hee! Wat mot dat? En produceert extra olie om het gemis weer te compenseren, resulterend in een huid die een beetje in de war is en alleen nog maar vetter wordt (met verhoogde kans op breakouts). Sommige huidjes zijn daarnaast ook nog erg gevoelig, en ingrediënten als kleur- en geurstoffen en conserveermiddelen werken dat extra in de hand. Ik snap dat je denkt, ik heb al een vette huid, waarom zou ik er olie op smeren? Maar veel mensen met acné zweren bij deze methode. Dus waarom geven we het geen kans?’[/i]
Bron: Beautylab.nl

Veel mensen op de wereld vinden deze methode ge-wel-dig (wat ook best logisch lijkt na deze uitleg toch?) en er zijn natuurlijk ook mensen die 'm niet fijn vinden. Het probleem bij deze mensen is waarschijnlijk dat ze niet de goede olieën hebben gecombineerd en/of geen goede verhoudingen qua olieën hadden.

Het is de bedoeling dat je meerdere olieën mengt tot jouw perfecte combinatie zodat het bij jouw huidtype past. Een paar voorbeelden:

Oily Skin: 30% ricinusolie, 70% zonnebloemolie
Balanced Skin: 20% ricinusolie, 80% zonnebloemolie
Dry Skin: 10% ricinusolie, 90% zonnebloemolie

Of:

Oily Skin: Try a blend of 30% Castor Oil to 70% Sunflower Seed Oil.
Balanced Skin: Try a blend of 20% Castor Oil to 80% Sunflower Seed Oil.
Dry Skin: Try a blend of 10% Castor Oil to 90% Sunflower Seed Oil.

Het lastige is alleen dat er zóveel soorten olieën zijn en dat een mix die als voorbeeld wordt gegeven waarschijnlijk niet gelijk goed zal zijn waardoor je nieuwe combinaties en verhoudingen moet toepassen.

Dus meiden:
Doen jullie dit al?
Zo ja: Hoe lang? Ervaringen? Wat voor huidtype en olieën?
Zo nee: Had je er al van gehoord of lijkt het je wat?

Persoonlijk ben ik er nog niet aan begonnen omdat ik eerst mijn Lush reiniger op wil maken. Ik verdiep mij altijd heel erg in iets als ik het interessant vind, vandaar dit topic etc.

Ik heb dit ook gelezen ja, heb het zelf nog niet gebruikt. Dus ik ben benieuwd :slightly_smiling_face:

Ik gebruik dit! Gewoon als ik zin heb dus om de dag eigenlijk. Soms vergeet ik het mee de douche in te nemen namelijk (dan was ik gewoon met water).

Ik heb combi huid met acne dus ik gebruik 30 procent wonderolie en 70 procent olijf, eigenlijk gewoon op de gok erin gemikt. Gewoon makkelijk. Geen gehutst met kleine beetjes jojoba en amandel olie enzo erdoorheen en etherische olien. Werkt prima voor mij en maakt mn huid prima schoon en zacht. Helpt ook prima tegen acne want ik heb heel erg acne gehad maar het gaat tegenwoordig steeds beter! Gebruik het nu een maandje, maar had het vroeger ook wel eens gedaan.

Ik breng het op, masseer het vijf minuten in en haal het met een warm washandje eraf. Dit doe ik altijd 's nachts, 's ochtends sws water. Daarna smeer in mn huid in met emoe olie (tegen acne en littekens, vrij moeilijk verkrijgbaar, dat wel, maar super fijn spul!) en ga ik slapen. Overdag gebruik ik als ik het niet vergeet de essence my skin matterende creme voor de zonnefilters, dan is de olie wat te zwaar en te glijerig.

Ik heb ook nog een Lush reiniger (Coal Face) maar die was een beetje te hard voor mn huid, begon helemaal te trekken nameiljk.

Ik had hier ook wel over gehoord ja.
Mij lijkt het zelf heel fijn,maar ik maak eerst mijn reiniging op die ik nu heb.
Dan ga ik het denk ook proberen<3

Ik had hier ook wel over gehoord ja.
Mij lijkt het zelf heel fijn,maar ik maak eerst mijn reiniging op die ik nu heb.
Dan ga ik het denk ook proberen<3

Klinkt interessant inderdaad! Ik vind het alleen altijd lastig om te bepalen wat voor soort huidtype ik eigenlijk heb. Zo nu en dan is mijn huid ontzettend droog, maar andere dagen (zoals nu) ik het meer ‘‘oily’’. Hmm, lastig. Ik weet echt niet goed waar ik dan voor moet gaan. Ook omdat er in het stukje van Beautylab staat dat het bij sommigen niet werkte, omdat zij waarschijnlijk de verkeerde verhoudingen hadden gebruikt…

Ik zou je dan aanraden om verschillende mengsels te maken. Op dagen waarop je huid meer vettig is, gebruik je het mengseltje voor de meer vettige huid. Op dagen waarop je huid droog is gebruik je die voor de droge! Kzou de flesjes dan wel labelen zodat je niet de verkeerde pakt :stuck_out_tongue: En het is qua mengsel gewoon even aftasten wat je fijn vind om te gebruiken, het gaat niet heel snel fout. het is natuurlijk en het is geen clearasil.

Ik heb er zo mijn twijfels bij over mijn huid, maar misschien ga ik het nog wel een keer proberen.

Fijn dat het helpt! ^

Las ook ergens een tip:

In plaats van een washandje gebruik ik nu een microfiberdoek, op aanraden van Caroline die dit al jaren zo doet. De doek is groter zodat je alles in één keer kunt verwijderen (een washandje moet je al snel zo’n 2 tot 3 keer onder de hete kraan houden). Plus dat de vezels voor een bepaalde structuur zorgen die een mild scrubbend effect hebben. Dat is extra fijn voor mijn onzuivere huid. Bij Action verkopen ze superleuke microfiberdoeken met vrolijke prints voor iets van ¤0,40.

In plaats van gloeiendheet kraanwater maak ik mijn microfiberdoek nat (gewoon met koud water) en leg ik dit maximaal 20 seconden in de magnetron bij 700 watt. Op deze manier is het veel sneller stomendheet! Wees wel voorzichtig, want de doek kan heter zijn dan je denkt. Voel dus goed aan met je handen of je het al op je gezicht kunt leggen. Blijf altijd bij je magnetron staan terwijl je je doek opwarmt!

Ik gebruik het ongeveer 2 keer per week. Ik heb altijd het gevoel dat het mijn huid heel diep reinigt, dus ik wil het dan niet te vaak doen. Maar het maakt mijn huid wel heel zacht en mijn gezicht knapt er altijd heel erg van op! Het heet trouwens OCM (foutje in je titel :wink:). Ik heb trouwens een mengsel met zonnebloemolie en een heel klein beetje olijfolie, dit had ik gewoon in de keuken staan, en ik had geen zin om caster oil of iets dergelijks te gaan halen.

Hahahah dat is echt een heel dom foutje, als een moderator dat zou wilem veranderen graag!

Wat voor huid heb je, als ik vragen mag?

Up! Mn lush cleanser is bijna op!

Dit zou ik ook wel willen proberen, lijkt me handig !

Ja ik hoop echt dat het helpt!

Up!

Ik ga zaterdag winkelen. Mensen die nog bepaalde oliën aanraden voor een vette/gemengde huid? Wonderolie waarschijnlijk dus, en verder?