Oeganda; een wereld van verschil

Hallo iedereen!
Ik ben Anne en afgelopen herfstvakantie ben ik voor Zip your Lip in Oeganda geweest. Ik wil jullie hier graag meer over vertellen.
Er heeft al eens een stukje op de homepage gestaan, voordat ik op reis ging. klik hier
En nu wil ik graag wat ervaringen met jullie delen. Als jullie geïnteresseerd zijn wil ik ook wel stukjes van mijn blog posten… Laat het maar weten!

Samen met 9 andere jongeren, een camera team, fotograaf en 3 begeleiders gingen we op reis. Ik ben trots dat ik deze reis mocht maken. Een reis waar ik vier maanden naar uitgekeken had. Een reis die mijn gedachtes op de kop heeft gezet en veel vragen bij me omhoog heeft getrokken. Het was geweldig om leeftijdsgenoten in Oeganda te ontmoeten, te zien hoe zij dagelijks leven en strijden tegen aids. Ik heb een geweldige week gehad en veel gelachen. Maar het was niet allemaal leuk wat ik heb gezien. Ik heb verschrikkelijke dingen gezien. Dingen die wij ons hier in Nederland niet kunnen voorstellen. Ik heb verhalen gehoord die me diep geraakt hebben, verhalen die me hebben doen nadenken en gezorgd voor tranen. Alles wat ik heb gezien, gehoord en meegemaakt zal ik niet snel vergeten. Waarschijnlijk nooit. Maar naast alle wanhoop en ellende heb ik ook veel hoop en kracht gezien. Hoop op een beter leven, kracht om door te gaan.
Zo was er dit meisje; Adong Janet. Ze is 14 jaar oud. Haar vader is overleden aan de gevolgen van aids en haar moeder heeft haar toen verlaten. Ze kon niet naar school en werd gediscrimineerd. Ze had geen vrienden, want het stigma rondom aids is enorm. Een klein meisje, helemaal alleen. Toen kreeg ze hulp van World Vision (de organisatie achter Zip your Lip) Ze kan nu naar school, heeft veel vriendinnen en woont zelfs bij haar oom. Ze heeft weer iemand die voor haar kan zorgen en die van haar houdt. Vriendinnen die haar niet discrimineren omdat ze iemand is verloren aan een verschrikkelijke ziekte.
Door het geld van Zip your Lip heeft ze en hoopvolle toekomst gekregen. Zo zie je dat waar we zo hard voor werken in Nederland echt helpt.
Maar dit meisje is niet de enige, zo zijn er miljoenen situaties. Ook situaties waar nog geen hulp is, of misschien de hulp te laat was. Daar moet verandering in komen!

1 maart t/m 2 april wordt de jaarlijkse de Zip your Lip actie weer gehouden. Duizenden jongeren in Nederland eten in deze periode één dag niks. 24 uur honger lijden, even beseffen hoe dat nou is. Hiervoor zoeken de jongeren sponsors. Dit geld gaat naar de aids-projecten in Oeganda,
Oost-Congo en Somaliland. Met 24 euro is één kind al gered. Jij kunt meehelpen jongeren een toekomst te geven.
Afgelopen jaar zijn meer dan 20.000 jongeren geholpen. Dit jaar willen we daar natuurlijk overheen!
Elk jaar heeft Zip your Lip een ander thema. Dit jaar is het ‘Word een held!’. Ben jij stoer genoeg om je eten een dag te laten staan voor kansarme jongeren in Afrika? Word een held! Red levens! Verbeter de wereld! Maak dat verschil! Verander met jouw dag hun leven!

http://i48.tinypic.com/xp1vyr.jpg

Niet dom bedoelt maar ik betaal liever 24 euro.

Idd, het heeft echt geen nut als ik mezelf ga verhongeren terwijl ik gewoon kan eten. Kan ik beter gewoon betalen.

Precies, vasten snap ik nog wel maar hier draait het uiteindelijk toch om het geld dus waarom niet meteen betalen?

Je mag overigens geen reclame maken op dit forum :]

Nouja, je kunt natuurlijk ook iemand sponsoren (:
Oei, de foto is wel enorm…

Ik ken het ja.
Acties en Goede Doelen schieten de grond uit en als mensen daaraan meewerken hou ik ze niet tegen.

Mijn vraag resteert altijd: gaat dat geld er echt wel heen? Is er wel echt hulp geboden?

In mijn ogen had de wereld al 10x verbetert moeten zijn met die talloze acties.

Ja, het komt wel goed terecht. Tenminste, het geld van Zip your Lip wel. Dat heb ik met eigen ogen gezien. Er is vooruit gang, mensen worden geholpen, jongeren krijgen een toekomst. Alleen het kost tijd en geld. Miljoenen mensen moeten geholpen worden en daar gaat tijd overheen. Het is niet zo dat boem je stort geld en een kind heeft een toekomst, er moet ook geleerd worden met dat geld om te gaan, waar besteed je het aan? Wat is belangrijk?
Dat moeten mensen leren, en ja. Als iedereen zo denkt van ik doe het niet, ik kan het toch niet in mijn eentje, nee dan wordt de wereld niet beter. Daar heeft niemand iets aan.
Daarom post ik dit, ik vind het belangrijk om mij in te zetten en hoop dat meer jongeren dat gaan doen!

Ik geef al aan genoeg goede doelen. Dan kan ik wel aan alles wat gaan geven, maar dan heb ik uiteindelijk zelf geen geld voor eten etc, want er zijn miljoenen goede doelen die allemaal lopen te zaniken om geld.

Anne, word het bij ons op school ook weer gehouden dan?

Is het echt zaniken wat ze doen?

Tuurlijk (:
En de scholentour komt ook langs bij ons. Dan komen er Oegandese jongeren hun verhaal vertellen. En er komen ook artiesten volgens mij (:

Het is niet perse zaniken echt niet. Maar je moet je ook inleven in ons, wij zijn daar niet geweest we weten alleen wat er aan de hand is door tv/foto’s/tijdschriften en dergelijken. Wij hebben allemaal ons eigen leven en de meeste mensen staan er niet altijd bij stil. Ook zijn wij tieners en ( niet egoïstisch bedoelt) hebben wij ook geld nodig, misschien niet zo hard als hun maar toch. Het is gewoon dat je er niet altijd bij stil staat en er zijn 1000’en doelen, en of die allemaal waarmaken wat ze zeggen…?

Oh dat is wel leuk! Alleen ik denk niet dat ik het vol hou haha. In de 2e hebben wij dat toen ook gedaan in de eerste A pauze zaten we allemaal al weer aan de koekjes haha.

En trouwens, ga je nog een keer naar Oeganda? Of was dit éénmalig?

Nee, dat snap ik ook wel. En dat vind ik zelf natuurlijk ook. Ik ben ook niet iemand die al mijn geld weggeef aan goede doelen. Ik koop zelf ook net zo lief een stel nieuwe schoenen. Maar met dit topic probeer ik de realiteit alleen dichterbij te brengen. Dat tieners hier in Nederland bewuster worden. Ik probeer niet te zeggen dat iedereen ineens al z’n geld moet geven aan goede doelen. Maar wat ik wel heb gemerkt in Oeganda en ook in Nederland, dat mensen gewoon heel weinig van dit soort onderwerpen afweten. En ik hoop dat iets dichterbij te kunnen brengen. En als jullie dan mee willen doen met Zip your Lip is dat gewoon mooi meegenomen.

En @ Annnnex ofzo. Ik neem aan Anneli?
Hhaha, ja dat herken ik ;p
Ik ga dit jaar écht volhouden. Ookal val ik flauw.
En ik hoop ook dat we op school kunnen slapen enzo (:

Oh, en met zipyourlip was het éénmalig. Maar ik weet zeker dat ik nog wel een keer terugga. Misschien niet Oeganda in het bijzonder, maar wel Afrika.

Ja ik ben Anneli haha. Oh dat idee hadden we in de 1ste of 2e ook al ja om dan in de gymzaal te blijven slapen :stuck_out_tongue: Misschien moet je dat aan een leraar voor gaan stellen? Ik heb geen idee of het mag maar je kunt altijd proberen ja :stuck_out_tongue:.

Ja, idd. Ik had het er al over gehad met mevrouw Boersma. Ze zag het opzich wel zitten, alleen wist ze niet of de rest van de leraren het ook zo ziet. Maarja, ik blijf gewoon aandringen (:

Ooh oke, ah mevrouw Boersma krijgt over het algemeen dingen wel voor elkaar. Maar ik vraag me af, als je het voor elkaar krijgt, of er genoeg mensen zijn die mee willen doen?

Ja dat is zo.
Ja, dat vraag ik me ook af… Bij mij in de klas vragen ze wel steeds of het al geregeld is enzo, maarja. Wat zijn 20 tegenover 1200 ofzo?
Maar misschien met de scholentour binnenkort dat er wel veel mee willen doen… Ik hoop het iig wel heel erg!

Ik zie SDV niet zo snel meedoen, en ik denk mavo4 ook niet echt… Dat weet ik eigelijks wel zeker dat niemand van mavo4 meedoet, omdat we dan ook tentamen week etc hebben. Maar ik hoop dat er wel genoeg mensen mee willen en gaan doen. :slightly_smiling_face: