Ochtendmens worden

Als iemand houd van uitslapen bij ons thuis ben ik het wel, in het weekend kan ik wel slapen tot 12 uur s’middags. En ja dat is fijn maar ik wil graag mezelf aanleren om vroeg op te staan zodat ik meer aan mijn dag heb, ik zat zelf te denken aan 8 uur. Maar hoe bouw je zoiets op?

Misschien een idee om steeds iets vroeger te gaan slapen, en ook vaker de wekker te zetten. Of zodra je wakker bent meteen bezig zijn ipv nog even blijven liggen

Ik weet niet of je doordeweeks een vast ritme hebt, maar probeer je daar in het weekend anders ook meer aan te houden. Ik merk dat mijn lichaam nu echt in een ritme zit van vroeger naar bed en eerder op dan een jaar terug, toen ik nog niet echt een vast rooster had. Doordat ik nu doordeweeks zo gewend ben aan vroeg opstaan, kan ik het in het weekend ook.

En anders misschien proberen de wekker steeds een uurtje eerder te zetten en ook steeds iets eerder naar bed gaan?

Jup dat zou ik je ook aanraden! En vooral dat ritme vasthouden probeer elke dag rond de zelfde tijd op te staan/naar bed te gaan of ongeveer op de zelfde tijd, en dan kan je als je er aan gewend bent wat meer schommelen. Mijn rooster is heel verschillend maar ik probeer elke dag (ook in het weekend) rond 9 uur op te staan soms moet het eerder voor school soms is het iets later als ik echt heel moe ben.

Waarschijnlijk is het zo dat als je je wekker eerder zet, 9 of 10 uur bijvoorbeeld, en je dan wakker wordt, jij je slaap niet eens mist. Het slapen wat je doet tijdens het uitslapen is een lichte slaap, moe zul je dus niet zijn als je dit mist.