Observatie

Hoi,

Voor het vak observatie en beoordelingstechnieken, moet ik een onderzoek doen waar ik dus moet observeren. Ik heb hiervoor klantvriendelijkheid gekozen.

Vriendelijk is een brede term en moet daarom onderverdeeld worden in bijv.
*Word er begroet door het personeel?
*Is er oogcontact met de klant? ETC…

Zouden jullie mij willen helpen met het bedenken van vragen, zodat ik makkelijker kan letten op klantvriendelijkheid…

Alvast bedankt! XX

Niemand?? :drama:

Letten op gedrag mag ook!
Dus bijv.
*Spontane houding van het personeel…

:anguished:?

Het is jouw studie, bedenk zelf wat. :pensive:

Inderdaad, word zo zat van topics waar mensen vragen dat je hun huiswerk moet doen.
Email de leraar ofzo.

Blijft het personeel rustig als er wat gevraagt wordt wat hij/zij niet weet?
Doen ze snel hun werk? (Trage mensen zijn zeer vervelend als de klant haast heeft xD)

Er is toch niet voor niks een topic voor school, daar maak ik dan gebruik van.
Zeur niet zo!

Thank you! X

Ik weet dat het MIJN studie is, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet om hulp mag vragen! :pensive:

Topic mag dicht. :woman_student:

een paar dingen waar ik me aan erger in een winkel of zo…

• personeel dat je zo ongeveer de winkel uitkijkt in een dure kledingwinkel ofzo… zo van : wat doe JIJ hier??!
  • personeel dat met elkaar aan het kletsen blijft als je bij ze aan het afrekenen bent
  • ongeïnteresseerd personeel… als je ze iets vraagt dat ze echt reageren van: ja… weet ik niet hoor… en daarbij niet de moeite doen het even voor je te vragen bij een collega die naast ze staan of in ieder geval normaal te zeggen dat ze iets niet weten…

Gaat het om een supermarkt of een kledingwinkel? of dat niet specifiek?

anders zou je kunnen vragen:

• is het personeel bereid me te helpen (in geval van handycap)?
  • als ik een klacht heb, word ik dan als klant serieus genomen?
  • Als ik een klacht heb, gaat het personeel zichzelf dan verdedigen? (dat is namelijk het slechtste wat je kan doen, als iemand bijv. met iets komt en dan zeggen: ja maar het is niet mijn schuld blalba)
  • Geeft het personeelslid mij voldoende informatie over acties en aanbiedingen?
  • Wenst het personeelslid mij een fijne dag/avond/weekend, nadat ik betaald heb?
  • is het personeelslid allert?
  • Praat het personeelslid, terwijl ze mij aan het helpen is, ondertussen met haar collega’s gewoon gezellig door?
  • Is het personeelslid bereid mij iets uit te leggen als ik iets niet begrijp?
  • Is het personeelslid bereid met mij mee te lopen, als ik ergens iets niet weet te liggen?
  • Is het personeelslid bereid achter in het magazijn te kijken, indien het product niet meer in het rek/vak te vinden is?
  • Kijkt het personeelslid regelmatig met een vrolijk gezicht de rij in, om de klanten een beetje het gevoel te geven dat ze ze gezien heeft , als de rij erg lang is?
  • Is een personeelslid bereid om dingen op te ruimen die wij (perongelijk) hebben vies gemaakt?
  • Lacht het personeelslid?
  • is het personeelslid bereid om een praatje met de klanten te maken, zelfs als het om dingen gaat die hem/haar totaal niet interesseren?
  • Is het personeelslid bereid om op elk uitgesproken woord van de klant een reactie te geven?
  • Ziet het personeelslid er representatief uit ? (denk aan, opgefrist, haar in een staartje, of in ieder geval mooi de haren zitten, beetje fris gezicht, werkuniform fatsoenlijk aan, etc.)
  • Is het personeelslid in staat, goede oplossingen te zoeken voor problemen die zich voortdoen?

(ik ging gewoon een beetje de dingen af waar ik zelf altijd rekening mee houd, hopelijk heb je er wat aan!)

Ons is juist verteld dat wij het ook een beetje rustig aan moeten doen soms.
Een klant heeft recht op persoonlijke aandacht, als dat afgeraffeld wordt, heeft deze misschien het gevoel dat die tekort gedaan is. Terwijl het misschien maar 2 minuutjes scheelt.