Nucleaire top

Nucleaire top op punt van beginnen

DEN HAAG -
Het overleg start pas maandag, maar op zondag is de nucleaire top in Den Haag eigenlijk al begonnen. Delegaties en deelnemers kwamen aan op Schiphol en de maatregelen op de wegen en in de omgeving namen hun volle omvang aan.

'Doorgaand verkeer gestremd’. Die woorden zal de automobilist de komende dagen veel tegenkomen, zeker in Den Haag. Aan de President Kennedylaan, een belangrijke doorgaande route langs het World Forum waar de NSS plaatsvindt op 24 en 25 maart, staan de borden al.
De regeringsleiders, staatshoofden of andere hoge functionarissen van onder meer Nigeria, Georgië, Canada, Singapore, Kazachstan, Indonesië, Armenië en Japan landden zondag op de luchthaven. De Chinese president Xi Jinping was al in het land vanwege een staatsbezoek. In totaal worden op de top meer dan 50 staatshoofden, regeringsleiders, ministers en hoge functionarissen verwacht.
Het landen van de vliegtuigen van die regeringsleiders is likkebaarden voor vliegtuigspotters, die zich zondag in het Amsterdamse bos hadden verschanst met camera’s. Het bos is geen gebruikelijke plek voor de mannen. Door een noodverordening van Haarlemmermeer mogen ze niet in die gemeente fotograferen. „We hebben het gisteren wel even geprobeerd, maar werden weggestuurd door de marechaussee”, legde er één uit.
In Den Haag werden nog op enkele locaties auto’s weggesleept. In de omgeving sluiten zondagmiddag een aantal doorgaande wegen voor de top en ook de snelwegen A5 en A44 gaan dicht, net als een aantal rijstroken op de A4.
Demonstranten wisten desondanks Den Haag goed te bereiken. Eerst fietsten ongeveer 35 mensen uit protest tegen kernwapens om een denkbeeldig ontploffingsgebied dat ontstaat na een kernbom. Later op de dag betoogden zo’n 250 mensen tegen kernwapens en -energie tijdens een mars van het Hobbemaplein naar het Spuiplein. „Van het geld dat wordt uitgegeven aan de top kunnen meer dan een half miljoen mensen in Nederland een maand eten”, aldus organisator Rene Oosterhuys.

Wat verwachten jullie hiervan? Wat vinden jullie ervan dat dit in Nederland gehouden word? Heb je zelf enige hinder ondervonden richting Den Haag? Brand los!

Ik woon daar in de buurt, maar ik hoef gelukkig niet écht die kant op. Er is namelijk wel echt heel veel afgezet haha. Ik heb ook geen auto dus dat scheelt ook haha. Het OV rijdt geloof ik nog wel redelijk normaal namelijk!

Het zet Nederland wel weer op de kaart en sowieso blijft dit een belangrijk onderwerp om het over te hebben. Zeker omdat de ‘gevaarlijke’ landen zoals Iran, Noord-Korea erg kernwapengevoelig zijn, zeg maar :’)

Ik vind het goed dat dit gehouden wordt. En ach het is maar een paar dagen wat overlast.
Ik werk zelf in Den Haag en heb niet heel veel hinder ondervonden ook. Er zijn wel een aantal collega’s die niet makkelijk op het werk kunnen komen omdat zij in de buurt van Leiden en Noordwijk wonen. Maar beter een paar dagen wat overlast dan dat er wat gebeurt met nucleaire wapens.

Ugh het enige waar ik met die nucleaire top aan denk is het openbaar vervoer waar ik morgen gebruik van moet maken voor een belangrijk tentamen.

Heel leuk dat Obama hier komt, maar ik vind dat het wel een beetje overhyped is. Wel nieuwsgierig welke conclusies er uit komen, maar tot dan zie ik het vooral als veel verkeershinder.

geldverspilling

Ik heb 2 dagen vrij door die nucleaire top, terwijl het voor mij heel goed bereikbaar is, achja ik vind het niet erg

Ik moet er werken. Enorm gescreend waarschijnlijk. Ben benieuwd.

De snelweg was heerlijk rustig vanochtend :bowing_man:

Het kost vooral enorm veel geld en ik denk dat Nederland er in geen enkel opzicht beter van wordt.

Het gaat niet alleen om Nederland. Dit gaat om de gehele wereld.

Ik vind het belangrijk dat dit onderwerp besproken word, ik ben er benieuwd naar de conclusies (: Geldverspilling zou ik het zeker niet noemen. Ja het kost veel geld om de hele boel te beveiligen enzo, maar ik zie liever dat er nu veel geld word besteed aan zoiets dan dat er dalijk onduidelijkheid of onenigheid is over kernenergie en kernwapens met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat de wereld er ook niet beter op wordt eigenlijk. Alsof de landen die kernwapens hebben deze ineens gaan opgeven. Dat zijn meestal net degenen die tegenstribbelen waar mogelijk.

Zeker, ik vind het op zich ook heel goed dat hierover gesproken wordt hoor. Maar met mijn opmerking doelde ik op uitspraken als ‘Nederland wordt weer op de kaart gezet’.

Ik woon in Brabant, dus heb er geen last van. Mijn vader integendeel woont in Den Haag en werkt bij de politie. Hij is er dus al een hele tijd mee bezig en heeft mij er ook vaak zat iets over verteld.
Ik vind het een eng idee dat er zo extreem beveiligd wordt en er zelfs snipers op daken liggen, ik begrijp het wel, maar het is zo ziek.

Daar denkt Obama toch heel anders over…

Hij komt 2 dagen op werkbezoek en neemt mee…

• 2 vliegtuigen
  • 3 helikopters
  • 3 beveiligde limousines
  • 200 beveiligers
  • 6 koks en zijn eigen voedsel en water
  • ongeveer 100 politieke medewerkers
  • een mobiel veldhospitaal
  • 6 dokters en/ of chirurgen
  • een special agent met geheime militaire codes
  • een tas met zijn eigen bloedgroep: AB

De Belgische premier komt gewoon met trein naar Den Haag.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22423208/Di_Rupo_met_trein_naar_top.html

Deze top heeft niet als doel om het aantal kernwapens te verminderen, maar om te voorkomen dat er geen radio actief materiaal of onderdelen van nucleaire instalaties in handen van criminelen of terroristen zouden kunnen komen. Een echte kernbom kunnen terroristen niet maken, daar is de techniek voor hun veels te ingewikkeld voor, maar ze zouden wel een vuile bom kunnen maken die bestaat uit een mengsel van gewone springstoffen en radioactief materiaal afkomstig uit ziekenhuizen, opwerkingsfabrieken en opslagplaatsen. Zo’n explosief zou voor heel veel menselijke slachtoffers kunnen zorgen.

Overal op de wereld wordt met radio isotopen gewerkt meestal voor medische toepassingen en worden deze ook opgeslagen, vooral de stoffen Polonium 210, Kobalt 60 en Cesium 137 zijn erg gewild bij bepaalde type terroristen. Het hoog radio actieve materiaal zoals Plutonium en Uranium 235 ligt op veel plaatsen met name in het voormalige Rusland slecht opgeslagen en is zelfs op de zwarte markt te koop voor veel geld.

In deze top worden afspraken gemaakt hoe deze voorraden en stoffen beter te beveiligen zijn om te voorkomen dat ze in verkeerde handen terecht komen.

Ik had vandaag vertraging met de bus (woon in Aalsmeer). Moest van Haarlem terug naar huis, maar de a4 was toen afgesloten dus moesten we wachten… :<

Edit: Ohja, en inderdaad enorm veel politie/militaire wagens/etc.

HAHA met de trein, wat een droogkloot XD
De beveiliging vind ik niet meer dan logisch, maar wel heel extreem voor Nederland. Je ziet dit soort beveiliging eigenlijk alleen maar op TV, met snipers enzo inderdaad.
Moet zeggen dat ik het wel interessant vind maar wel bijzonder dan voornamelijk alleen Obama en die Chinees in beeld zijn terwijl er behoorlijk wat andere machtige leiders aanwezig zijn.

Wat moet je daar doen dan?

Waarschijnlijk heeft ze een diner met Obama.