Nu nog pianoles?

Een week geleden gingen we met muziek weer bezig met pianospelen, en eigenlijk lijkt het me heel leuk om ook echt piano te kunnen spelen. Maar kan je dan nu nog op les? Want heel veel mensen die beginnen al wanneer ze klein zijn en hebben amv gehad enzo.

Tuurlijk kan dat .
Ook volwassenen beginnen nu nog met piano les, of andere dingen…

Makkelijk, je profiel zegt dat je 13 bent, als dat zo is ben je nog steeds wel jong sowieso, ik ben met mijn twaalfde met gitaar begonnen en er zijn genoeg muzikanten die later pas beginnen.

Tuurlijk, waarom niet?
Is hartstikke leuk hoor :slightly_smiling_face:

Ja, dat kan heel goed zelfs. Ik ben zelf begonnen toen ik 5/6 was, maar dat ging zó langzaam in het begin. Dat is gewoon nog te jong. Een vriendin van m’n moeder is twee jaar geleden op haar 40e begonnen met spelen, en die gaat echt snel vooruit. Misschien is het juist wel voordelig om later te beginnen.

Oke, :slightly_smiling_face: Het lijkt me we moeilijk maar ook heel erg leuk. Bedankt voor de reacties.

Nee dat kan niet, als je nu begint zullen je hersens het blokeren en krijg je uitslag als je het probeert.

Afcourse kan het :slightly_smiling_face:

Ik heb vroeger van m’n 8e tot m’n 10e geloof ik piano gespeeld. Ik ben er toen mee gestopt omdat ik het niet leuk meer vond.
Op m’n 14e begon ik weer met piano spelen, ik speel nu alweer bijna een jaar en ik vind het weer hardstikke leuk!
Ik zou wel een leuke pianoleraar/pianolerares zoeken, misschien iemand die je via via kent, die het ook leuk vindt om een beetje populaire muziek te doen, en niet alleen maar klassiek (of je moet klassiek natuurlijk leuker vinden dan pop). :slightly_smiling_face:

Tuurlijk kan dat.
Je bent nooit te oud om te leren.

Ik ben op mijn 9e (ofzo) begonnen met pianospelen, en ik doe het nu nog steeds (ik ben nu bijna 14). Ik heb zelfs een tijdje mijn moeder lesgegeven, maar bij gebrek aan haar tijd zijn we maar gekapt :roll_eyes:
Ik denk wel dat als je eraan wilt beginnen dat je het het beste binnenkort kunt doen, je zult er wel spijt van hebben anders dat je het niet eerder gedaan hebt.
Ik wens je veel succes.

Tuurlijk kan het. Ik ben ook vrij laat begonnen met pianoles, ook op mijn 13e denk ik.

jaah jij klaart
piano is the best!
ik zit er niet op
vorigjaar bij muziek ging ik ook veel erop
ik vond het super leuk
thuis heb ik keybord ik ging er ook op.
bijna elke dag. nu minder heb het druk met hw enzo

but je moet echt eropgaan is top!

Ik speel piano sinds m’n 5e, dus bijna 12 jaar terug. Oke, de eerste 3 jaar waren keyboardlessen omdat m’n ouders niet meteen een piano in huis wilden voor een 5-jarige, maar daar heb ik toch m’n basis gelegd met noten lezen, akkoorden etc.
De laatste tijd hoor ik dit wel meer, dat klasgenoten zeggen van ‘Wow, jij kan dat echt goed. Maarja je bent ook al zo lang bezig. Zou ik dat ook nog kunnen, en dat ik dan net zo goed word als jij?’
En dan moet ik ze eerlijk zeggen dat het misschien wel mogelijk is dat ze op mijn niveau komen, maar dat ze niet moeten vergeten dat dat na 12 jaar pianoles pas zover is gekomen. En als kind leer je dingen veel sneller dan iemand die al 15 is bijvoorbeeld en dan pas begint. Dus dan zal het waarschijnlijk 15-20 jaar duren voordat je daar bent. Dat ligt ook aan je lichamelijke vermogen - lenigheid van je vingers, reactievermogen, reflexen etc.
Ik raad het iedereen aan om piano te spelen. Het is goed voor je ontwikkeling, en je kunt er heel veel kanten mee uit (jezelf begeleiden als je zingt, popliedjes, klassieke dingen). Wibi Soerjadi is pas op z’n 11e begonnen met pianoles trouwens, dus ook vrij laat. :wink:

Hebben jullie al een piano thuis trouwens? Dat maakt het wel makkelijker :stuck_out_tongue:
Succes!

waarom zou je niet op pianoles kunnen…
beetje overbodige vraag.
je bent pas 13
en je bent nooit te oud om te leren.

Mijn vader zit zelfs sinds kort op piano xd