Nu nog met danslessen beginnen?

Heejj meiden!

Ik zit eraan te denken om dansles te nemen, maar ben er niet helemaal zeker van. Toen ik klein was heb ik wel klassiek ballet gedaan (ik was toen denk ik 5/6?) en daarna nog een tijdje jazz ballet (ik was toen ongeveer 9/10). Het klassiek ballet vond ik al heel snel niets meer aan en bij de jazz ballet hielden ze ermee op.

Ik heb niet echt een idee van want voor soort dans ik zou kunnen doen, alleen dat het waarschijnlijk niet klassiek ballet gaat worden. Ik vind mezelf toch wel een beetje houterig en ben nu 18, is dat niet te laat om nog te beginnen? Wat vinden jullie, en wat voor soort dansen zouden jullie aanraden?

Je bent nooit te laat, je zal alleen niet moeten verwachten dat je ontzettend goed gaat worden.

Je zou te laat zijn als je echt proffesioneel wilt dansen. Maar als het voor je plezier is, zou ik het gewoon doen!

@ Sleipnit
Dat verwacht ik ook niet echt XD Lijkt me gewoon leuk om te doen, aangezien ik veel andere sporten niet leuk vind, leek het me wel wat.

Ik weet alleen nog niet echt wat voor soort dans, dus misschien heeft iemand met ervaring tips?

Ik zat er ook aan te denken om misschien op dansen te gaan. Weet zelf ook nog niet wat voor dans. Ben 19 trouwens.

Mijn broer was op z’n 18e begonnen met stijldansen, alleen zei die dat het wel handig was om alvast een partner te hebben. Aangezien ik geen idee heb, wie ik daarvoor zou moeten vragen valt dit voor mij af. Maar misschien vind jij het iets.

zumba/ hiphop/Streetdance.
altijd leuk als je dat nog met een vriendin gaat doen of vraag aan je vriendinnen wat zij doen en ga dat eens proberen c:

@sweetcupcakex
Streetdance of hiphop is inderdaad wel een idee, Geen van mijn vrienden doen eigenlijk aan dansen, anders had ik het wel gevraagd.

Iemand nog meer ideeen? Of meer mensen met evaring?

Ik wil binnenkort ook graag op ballet, zit alleen nog te twijfelen tussen modern en klassiek :’)
Maar, inderdaad: je bent nooit te oud, maar professioneel zit er niet in.

Kun je niet gewoon random wat proeflessen aanvragen en kijken wat je leuk lijkt? Ik bedoel, er is zoveel keus. En dan kijk je wat je wel ligt, en wat niet.

@Pivoine
Ja dat is misschien wel een goed idee :slightly_smiling_face:

Ik zou nu niet meer gaan beginnen met klasiek of jazz ballet. Omdat je dan veel moet inhalen. Tenminste dat is bij onze balletschool zo.
Streetdance of hiphop is makkelijker om nu op te gaan, ik ben vorig jaar begonnen met hiphop, was toen wel 14 maar het gaat heel goed.

@chocolateeee
klassiek ballet leek me al niet echt iets, maae hiphop of streetdance misschien wel.

Denken jullie dat het moeilijk is om van die ‘houterigheid’ af te komen?

^nee zeker niet! Als je graag op feestjes danst of gewoon thuis ,en als je het heeel graag doet dan komt het vanzelf!!

Oke dat hoop ik dan maar! Zal op het begin wel een beetje ongemakkelijk zijn, maar daar komen we dan ook wel weer overheen :stuck_out_tongue:

Nooit te laat nee :slightly_smiling_face: en je moet gewoon elke dag wat lenigheids oefeningen doen om van je ‘houterigheid’ :stuck_out_tongue: af te komen zodat je ook wat losser bent dus haha :slightly_smiling_face:

succes!

Haha Dank je! Hier heb ik wel iets aan!!!

Die houterigheid kom je wel vanaf =) Ik heb een tijdje gestijldanst, is ook heel erg leuk :3

Als je van je houterigheid af wil komen kun je elke dag een paar yoga oefeningen doen, die kun je gewoon op internet vinden, daar word je vrij snel leniger van en dan kun je ook soepeler bewegen. En het is nooit te laat om ergens mee te beginnen ;’)

Je bent nooit te laat om te beginnen met dansen als dit puur voor de leuk is - zoalsalgezegd :wink:
Je hebt in veel dansscholen ook damesrecreatiegroepen, meestal zijn die 18+ en die dansen gewoon op een instapniveau zeg maar. In de balletschool waar ik heb gedanst was ook een damesrecreatiegroep voor klassiek. Bij mijn andere dansschool was ook een damesrecreatiegroep jazz/modern. In een eerdere dansschool was ook een jongvolwassenengroep showdance (heb best wat dansscholen versleten :p). Als je maar kunt instappen op jouw niveau maakt het echt niet uit voor welke dansstijl je kiest, want ze vragen je in een damesrecreatiegroep echt niet een driedubbele pirouette te doen :wink: Ga gewoon eens her en der een proefles volgen en kijken wat je ligt. Je hebt zo veel dansstijlen met daarin ook de nodige verschillen. Jazzballet en klassiek ballet is meer technisch met draaien en sprongen. Vraagt meer van je balansvermogen, maar ook van je spierkracht.
Hiphop en streetdance zijn meestal meer ‘down to earth’. Je danst wat zwaarder/lager op de grond, je hebt vaak wat meer snelle bewegingen, tricks etc. voor zover ik weet (ik heb nooit hiphop of streetdance gedaan) Je danst ook meer op een beat dan op een flow, zoals bij bijvoorbeeld klassiek en vaak ook bij modern en modern jazz.
Jazzdance / showdance is meer ‘show’. Dit is vaak meer up-tempo met accenten in je bewegingen en mimiek. Ook wel een stukje techniek.
Modern is meer eigentijds. Sommige stromingen binnen de moderne dans zijn met veel vloerwerk (kan pijnlijk zijn voor de botten als je weinig vet om je lichaam hebt :p). Andere stromingen binnen de moderne dans zijn meer de contraction en release bewegingen; aanspannen en loslaten. Veel werken vanuit het centrum van je lichaam (je buik/middenrif/rugspieren - weet niet hoe ik het goed moet uitleggen).
En bij de latinstijlen heb je natuurlijk het dansen met een partner. Inhoudelijk weet ik weinig van de latinstijlen dus daar ga ik me niet aan wagen qua uitleg :wink:

• hoop dat ik het nu niet te ingewikkeld heb gemaakt door het aanvullen van uitleg, haha -

Wat leuk dat je nog wil beginnen! Vriendinnen van mij zijn ook laat begonnen,ze doen nog steeds aan stijldansen.Ikzelf twijfelde ook een lange tijd of ik nog wel wilde beginnen(op 16jarige leeftijd) en ben ook erg stijf dus voor hiphop zou ik persoonlijk niet gaan.Succes ermee!