nu (in oktober) stoppen met Havo 4

Hi allemaal!

Ik had vorig schooljaar de keus om naar havo 4 te gaan of om een mbo-4 opleiding te gaan doen…
en toen had ik voor de havo gekozen. Nu blijkt dit een verkeerde keuze te zijn geweest om verschillende redenen. Is het mogelijk om nu (in oktober/november) te stoppen met school? Ik heb al geinformeerd bij een roc om nu een flexibele instroom te doen maar dit gaat helaas niet meer lukken. Ik kan me wel weer aanmelden voor tussentijdse instroom in januari/februari. En dan nog een probleem: ik word eind januari 18 dus als ik nu een opleiding zou gaan doen zal het me nog geen geld kosten, en ik januari wel. (voor mijn ouders wel belangrijk) ik zit hier echt mee en ik heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Hebben jullie misschien advies/ervaring/tips?

Dankjewel alvast!

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik jou was zou ik er even met je school over gaan praten. Misschien hebben ze zoiets al wel eens meegemaakt en kunnen ze je advies geven?

Ik zou stoppen met de havo als het jou op dit moment niet gelukkig maakt. Je bent echter nog leerplichtig en daar moet je een oplossing voor zien te vinden. Instromen op een roc zou dus alleen in februari. Ook dan kost het gewoon geld, maar heb je recht op studiefinanciering die je kan helpen met de betaling daarvan. Ik zou voor nu in gesprek gaan met je decaan omdat je nog leerplichtig bent tot januari.

^dit

en instromen in februari kan altijd (wel volgens de normale toelating’s eis natuurlijk), dat weet ik wel :slightly_smiling_face:

Verplaatst naar School-board.

Je hebt geen keus toch, je bent leerplichtig tot je 18e dus je kunt niet een halfjaar niets doen, dat mag niet van de overheid. Ik zou dus zo spoedig mogelijk met je decaan in gesprek gaan, die heeft er meer verstand van dan wij.

Ga naar je decaan.

oké ik heb mijn decaan een mailtje gestuurd dus binnenkort met hem in gesprek!