NT of NG met wis a?

Heei!
Ik wil graag NT doen en daarna naar de TU Delft, maar mijn docent wiskunde heeft mij een twijfel advies gegeven voor wiskunde B. De school adviseerd mij om NG te doen met wiskunde A. Ik heb hier alleen niet echt zin in en wil eigenlijk wel wiskunde B doen en denk op dit moment dat ik het wel kan, maar ik ben bang dat het me toch niet lukt en dat ik er spijt van krijg. Heeft iemand ervaring met wiskunde B in de bovenbouw? Moet ik het kiezen of niet?

(Sorry als er al veel topics over de profielkeuze zijn, maar ik heb gewoon advies nodig :slightly_smiling_face: )

Waarom wil je naar TU Delft? Voor elke TU (Delft, Eindhoven, Twente) is wiskunde B meestal een eis als je een technische opleiding wilt volgen.

Ik wil Life Science & Technology studeren. En daarom wil ik ook wiskunde B doen.

Voor TU is wisB nodig. Maar als jij NT gaat doen, houdt dat automatisch in dat je zowel wisB als wisD hebt (je kan geen wisA doen). Alleen geen biologie.
Dus bedoel je nu dat je NG hebt? En je twijfel tussen A of B?

Kies voor B en als je na periode 1 niet goed staat of zo, dan switch je over naar A.

Ik vond wisB in het begin wennen, iets meer inzichtvragen en zo maar je went er wel aan hoor.

Wiskunde D is geen wettelijk verplicht vak in dit profiel. Volgens de wet is er een keuze tussen natuur, leven en technologie (NLT), informatica, biologie en wiskunde D. Het zou wel kunnen dat jouw school besloten heeft dat bij NT automatisch wiskunde D hoort, maar dat geldt zeker niet op alle scholen.

Nee wij hebben dat niet. Bij ons kan je inderdaad kiezen.

Ik wil graag NT doen met biologie. Alleen mijn school adviseert me om NG te doen met natuurkunde en wiskunde A. Dan is eigenlijk alles hetzelfde, behalve wiskunde.

Gewoon doen wat je initieel al wil doen. En dan dus Wiskunde B, lukt het niet, dan zijn daar vast oplossingen voor?

^ Precies. Ik had wiskunde A advies, doe nu wiskunde B en D en ga volgend jaar wiskunde studeren. Als jij echt die studie wilt doen, dan neem ik aan dat je ook het waard vindt om tijd aan wiskunde B te besteden.

Ik had eerst NT profiel, en dus wiskunde B maar het was toch niet zo’n succes haha. Nu heb ik ook wis A, ik moest wel een paar dingen inhalen maar dat was geen probleem. Als je echt graag naar een TU wilt zou ik gewoon wiskunde B proberen! Als je het graag wilt moet het wel lukken en anders is er altijd nog de mogelijkheid om over te stappen op wiskunde A :slightly_smiling_face:

Voor een technische studie is wiskunde B vaak verplicht, en aangezien je graag een technische studie wil gaan doen, lijkt het me dat wiskunde B je uiteindelijk ook wel gaat lukken! En als je later toch geen technische studie wil gaan doen en wiskunde B gaat gewoon echt niet, kun je de overstap maken naar wiskunde A. Dat kan bij mij op school dan :slightly_smiling_face: Ik doe zelf wiskunde B en het is op zich wel goed te doen

Kies voor B. Je denkt zelf dat je het kunt, dus gewoon proberen! Mocht het niet lukken moet je heel misschien een tussenjaar doen waar je hem alsnog haalt, maar dat had anders toch gemoeten omdat wiskunde B verplicht is op de vervolgopleiding en je dus met wiskunde A niet aangenomen zou worden.

Ik zou sowieso voor wisB kiezen. Je zit niet voor niks op VWO, dus in principe zou je het aankunnen. En zeker als je er gemotiveerd genoeg voor bent en je gaat er veel voordelen van hebben met je studie. Mijn ervaring leert dat je eerder naar je gevoel moet luisteren dan naar wat leraren zeggen!

Voor veel technische opleidingen heb je wiskunde B nodig, dus ik zou dat gewoon doen. Ik heb zelf E&M met wiskunde B en D gedaan en ondanks dat iedereen me dat afraadde heb ik die vakken allebei met een 7 afgesloten door hard te werken.