Hey hey, ik weet de laatste maanden echt niet wat te doen, ik verveel me dood. Dus ik ben gaan zoeken naar een nieuwe hobby & ik denk dat ik eentje gevonden heb. Ik wil al erg lang piano spelen, maar het is er nooit van gekomen. Eerst en vooral omdat een piano enorm duur is en omdat ik geen zin had in notenleer te volgen. Nu is mijn vraag of het echt van belang is om notenleer gevolgd te hebben/te volgen om een keyboard te kunnen bespelen? En is het mogelijk om de noten op mezelf te leren? Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen! x
Je moet geen notenleer volgen om piano te kunnen spelen. Je kan het ook met akkoorden doen of op jezelf leren. Maar wanneer je het zelf leert is het iets moeilijker, maar dan ben je ook vrijer, je moet niet naar de les enzo.
Ik ben nu zelf bezig met lessen notenleer, en ik moet zeggen dat dit mij al meer heeft geholpen dan het mezelf aanleren. Alles wordt puntje bij puntje uitgelegd en met sommige dingen heb ik veel moeite en dat kan ik dan rustig vragen. Als je er zelf niet uit komt wanneer je het jezelf aan het aanleren bent dan kan je lang gissen…
Als je echt mooie, ingewikkelde stukken wilt spelen? Ja.
Of je moet een briljante autodidact zijn.
Opzich, je kunt best liedjes leren zonder notenleer, maar dan moet je wel akkoorden kunnen maken of alles doen via youtubefilmpjes…
En het is gewoon super handig, omdat je dan gewoon zelf het kan uitvogelen en niet afhankelijk bent van die youtubefilmpjes. Uiteindelijk is het een stuk makkelijker…
Ik zit op gitaarles & dat is zeker mogelijk hoor!
Opzich is het gewoon mogelijk, als je goed akkoorden herkent ofzo…
Mijn dwarsfluit lerares kent Ton Snijders, dat is een pianist, en die kan geen noten lezen!
Maar het is niet lastig te leren, en het is een soort basis als je muziek wilt leren spelen.
ligt eraan wat je wilt, maar het is gewoon heel handig om het wel te kunnen, zo maak je het uiteindelijk veel makkelijker voor jezelf en kun je er veel verder mee komen (:
is niet zo moeilijk hoor.
Steeds gewoon bladmuziek voor je neus hebben tijdens het spelen en dan in het begin steeds er bij schrijven welke noten het zijn.
Dan ga je het vanzelf wel onthouden en kan je het al spelen.