Normaal dit?

Ik heb sinds ik dit jaar op 't havo zit, verschrikkelijke cijfers terwijl ik vorig jaar een perfect rapport had. En nu leer ik ook vaak, maak m’n huiswerk en let goed op in de les. Maar toch haal ik steeds een onvoldoende.

Zelfs met meerkeuze vragen :’’)

Weet iemand wat ik hier aan kan doen of heeft iemand anders dit ook gehad?

Hoe ben je voor de toets? Ben je dan erg zenuwachtig en denk je dat je gaat falen?

Pff, dat kan aan zoveel dingen liggen. Was het vorig jaar nodig zoveel te leren of begreep je het vanzelf al? Want het kan dat je nooit echt veel hebt moeten leren en je daar dus problemen mee hebt.
Je kunt ook faalangst hebben.
Of is het echt te moeilijk? Begrijp je het echt na het leren?
Etc.

Als je van niveau veranderd, merk je sowieso verschil.
Ik zou gewoon zorgen dat je vroeg begint met leren, zodat je niet alles in één avondje in je hoofd moet stampen.
Verder zou ik zeggen: Genoeg slapen!

Nee niet echt. Want als ik goed heb geleerd heb ik zelf het gevoel dat het een goede toets wordt en dat ik een goede cijfer krijg…

Dankje, maar dat doe ik echt allemaal.
En vorig jaar had ik mavo/havo dus wist ik wel hoe het zou worden, en mn havo cijfers waren 6+ en nu sta ik overal vijfen terwijl ik alles doe.

En ik raak serieus gestresst van mn cijfers :’’’)

Misschien leer je op een verkeerde manier?
Je kan best eens langs studiebegeleiding gaan, waarschijnlijk gaan zij jou kunnen helpen.

Bijv met bio pas, ik wist echt alles 1 week van te voren geleerd. Ik verwachtte een 8 of 7, krijg je een 4…
En vorig jaar was het zo makkelijk leerde het altijd dag van te voren en stond overal een 7 etc.

Wat raar! Laat je het wel overhoren? En hoe leer je? misschien moet je toch je studiemethode aan gaan passen. Dat het vorig jaar zo ging betekent niet dat het nu op dezelfde manier ook zo gaat, helaas.

Ik overhoor me zelf en maak samenvattingen. En jammer ja, ik ben bang dat ik naar vmbo-TL ga volgend jaar maar dat wil ik echt niet…

Vervelend :frowning_face:
Idd laten overhoren…
Succes ermee!

Heel erg bedankt.
Ik ga nu maar m’n Frans alvast leren voor over 2 weken of langer voor de zekerheid :’’’’)

Ik ben op de middelbare school wel 2 keer veranderd van leermethode om m’n cijfers goed te houden. In de 3 vmbo-t en in 4 havo heb ik dat gedaan.

Wat raar en balen zeg! Succes met leren in elk geval, meer dan je best kun je niet doen.

Vraag eens aan je ouders of zij je willen overhoren, dat deed ik t/m de 3e.

Ken het verhaal een beetje. Na de mavo ben ik de havo gaan doen (zit nu in 5Havo) en ook ik moest wennen, aangezien het op een andere locatie was, nieuwe methodes, leraren en leerlingen. Net alsof ik de 1e overdeed, alles was nieuw! Ik was altijd goed in wiskunde geweest, elke les deed ik mee en zonder het door te lezen haalde ik met gemak een 7-8! Sinds ik op de havo zit haal ik met bijles en leren met veel moeite een 5-6 … Voor de rest van de vakken was het eigenlijk het tegenovergestelde. Ik heb nooit aardrijkskunde gehad en ik haalde zo een 7. In de 2e periode was ik aan alles gewent en haal nu redelijke cijfers. Alleen met wiskunde blijf ik moeite hebben, maar dat ligt aan het niveau. Misschien is het wel een tijd dat je moet wennen?
Het kan ook aan de manier waarop je leert liggen? Misschien moet je samen met iemand anders leren en elkaar overhoren? Deed ik ook altijd met m’n zusje (we deden hetzelfde jaar) dan leren jullie allebei tegelijk. :slightly_smiling_face:

In elk geval succes! En ik hoop dat het snel over gaat.

Misschien een keertje bij de studiebegeleider langsgaan?

Misschien even kijken waarom je antwoorden niet goed zijn. Het kan zijn dat je antwoorden (vooral bij vakken als bio, aardrijkskunde, maatschappijleer etc.) wel goed is, maar niet voldoende uitgebreid, waardoor je steeds punten mist!

Misschien moet je een keertje met je mentor praten!
Die weet vast wel raad!