Nooit goed genoeg

weg

Hey,
Ten eerste, ik herken het gezeur van de stagebegeleiders, en ik weet hoe zwaar kut dat is. Praat met je slb’er (mentor) hierover. Vertel hem of haar hoe je stagebegeleider praatte (over de andere stagiaire’s etc). Zeg dat haar gezeur je juist niet heeft kunnen helpen. Denk eraan, stagebegeleiders zijn ervoor om jou te leren en te motiveren, zodat jij later ook hun beroep kunt uitvoeren als leraar. Ten tweede, laat alsjeblieft geen mensen over je heen lopen. Ik heb dat te vaak gedaan, maar toen zag ik dat hun er verder op in gingen en toen had ik pas mijn mond opengetrokken. Wat zeggen je ouders hierover? En je psycholoog? Je kunt mij altijd een berichtje sturen om praten. Vergeet dat niet.

x.

Ik heb ook ooit eens zoiets gehad. Heb ook nog steeds een hekel aan haar. Ben door haar ook gestopt met de opleiding (wel op eigen initiatief) en achteraf ben ik er blij om omdat het mij te weinig uitdaging bood.

Weet ze dat je depressief bent? Wat vind ze nog meer dat je niet goed doet naast dat je weinig initiatief neemt en strenger moet zijn? Maak daar je leerdoel van en doe bijvoorbeeld voorstellen bij haar en vertel haar waarom je het lastig vind. Dan kan zij jou daar mee helpen want daar is zij ook voor.

Ik heb zelf ook veel stage gelopen op basisscholen. Veel stagebegeleidster willen dat je hen kopieert, terwijl dit lang niet altijd pedagogisch correct is of strookt met de theorie. Trek je hier niet te veel van aan, als je meerderejaars wordt, neemt dit vaak ook wel af. Ik hoorde ook weleens dat ik meer enthousiasme of initiatief moest tonen, en ik wilde dat ook graag want ik vond en vind het een hartstikke leuk beroep. Uiteindelijk ben ik ook meer uit mijn schulp gekomen en kreeg ik positievere feedback. En dat bedoel ik niet om mezelf goed te prijzen hier, maar bedoel dat wordt echt beter. Daarnaast: Vind je het zelf echt leuk en zie je het voor je als jouw beroep? Als je dat positief beantwoord, moet je echt niet opgeven. Je kunt het! En zoals ik zei mensen beoordelen erg subjectief op het leraarschap. Is zij de enige die je feedback heeft gegeven op je stage? Het kan ook nog zijn dat de midden of bovenbouw je veel meer trekt, kleuters is ook echt wel een beetje een vak apart. Het ligt mij niet erg namelijk. Ik snap als je ook depressief bent, het niet altijd inziet, maar het komt goed en je kan het! Laat je niet door 1 persoon uit het veld slaan. Je mag mij altijd noten over dit of over andere juffendingen haha! Liever niet citeren!