Nomnomnom

Haaa die luitjes,

Ik wil graag weten wat jullie doen in de avond, als jullie in bed liggen en trek krijgen in… suiker! Snacks! Of ja, elk ander lekkers. Hoe vermijden jullie die trek?

Sinds ik 4 maanden geleden afscheid heb genomen(afkicken) van mijn beste vriendje en vijand Alcohol, ben ik enorm aan het snacken geslagen. Natuurlijk heb ik tegenwoordig wat meer nuchtere tijd om handen, die uit zich dan dat ik 's avonds in bed onrustig word en vreetbuien krijg. Buiten de deur heb ik er niet zo veel last van.
Nu heeft het echt te maken met suiker-cravings.
Mijn slaapritme is ook best wel verstoord, dus ik lig 's nachts vaak wakker. Dat herstelt wel.
Alleen wil ik nu het suikerprobleem aanpakken voordat ik de ene verslaving voor een andere inruil…

Hoe ik het nu meestal doe: ik dieet meestal voor max. 1 a 2 weken en dan sluipt het er weer in, koop ik tóch iets bij de Appie en dan denk ik: “aaaahhh één snoepdagje! Kan geen kwaad!”
En ik geloof het elke keer weer wanneer ik die zak M&M’s naast m’n gezonde worteltjes plof.

Meer eten overdag.
Eén keer per week mag je alles eten wat los en vast zit, de rest van de week eet je gezond.

Inderdaad meer tussendoortjes eten (ik eet zelf 6-7x per dag) en daarnaast vooral ook ‘s avonds voor je naar bed gaat iets pakken wat goed vult (magere kwark, handje ongezouten noten, crackers, wortels etc.). Als ik écht trek krijg als ik al in bed lig pak ik gewoon een groot glas water (ook omdat ik dan al m’n tanden heb gepoetst :’)). Je hebt dan alleen wel kans dat je 's nachts naar de wc moet.

Alcohol bevat veel kcal, nu je daarmee gestopt bent komt je lichaam simpel weg kcal tekort. Probeer meer vullende dingen te eten zodat je goed vol zit. Veel vezels en eiwitten, die vullen langer dan simpele koolhydraten uit koekjes en snoep.
Vaak denk je dat je trek hebt en is het dorst, dus probeer minimaal 1,5-2 liter water/thee per dag te drinken. En als je toch trek krijgt, eerst een glas water te drinken en kijken of je trek weggaat.

Maargoed, overdag dus goed eten, zodat je 's avonds niet gaat snaaien.

(en af en toe snaaien mag best toch? Het leven moet ook leuk blijven. Dus probeer het ook in perspectief te zien, als jij de hele dag gezond hebt gegeten, hoe erg is dat handje M&ms dan? Alleen moet je wel de discipline hebben om het dan bij 1 handje te houden en niet de hele zak :stuck_out_tongue: )

Trek: negeren
Echt honger: iets gezonds eten en de volgende dag meer eten

Wortels met pikante hummus! Erg lekker!
Of maak een shake met veel havermout erin dan zit je zo vol. Ik eet vaak als ik trek heb een broodje met ei en avocado. Doet het ook goed en is erg lekker.
Ik heb ook een popcorn maak machine dus die gebruik ik vaak zonder me schuldig te hoeven voelen.

dit.

+ meer water drinken. Dorst word vaak verward met hongergevoel.

Ja, negeren en water drinken ipv snacken lukt me nu nog niet zo goed.
Ik snak echt naar suiker en dacht dat dat na loop van tijd wel weg zou gaan, maar nu is het ook een soort van “gewoonte” geworden.
Toen ik stopte met alcohol drinken at ik eerst twee weken niks (lichaam was van streek) en viel ik iets van 5 kilo af, maar nu zitten er vanaf dat moment weer 10kg aan. Haha…
Ik laat m’n vriend voorlopig boodschappen doen en probeer niets meer te eten twee uur voordat ik ga slapen, dan drink ik gewoon veel water!
Day 1 again!:stuck_out_tongue:

Ik heb zelf nooit zin in suiker dus kan me niet zo goed verplaatsen in jou, maar misschien helpt zoet fruit zoals bv. druiven?

Negeren vooral is best lastig, maar dat is gewoon echt een kwestie van doorzetten en discipline kweken! :slightly_smiling_face:

het negeren leer je wel! gewoon doorzetten.