Nog niet ongesteld

Ik slik al twee maand de pil en had in die 2e maand sex gehad, geen enkele pil vergeten!
plus ik heb een morning after pil genomen (op de bijsluiter stond dat je maandstonden wel enkele dagen weg kunnen blijven) maar zondag avond nam ik de laatste pil en nou heb ik nog steeds mijn maandstonden niet en ik maak me een beetje zorgen… Normaal is er toch geen kans op zwangerschap?

[i]Edit duCOQUELICOT: titel aangepast. Titel moet duidelijk zijn.

Waarom slik jij een MAP als je aan de pil bent en geen enkele pil bent vergeten?

De MAP kan veroorzaken dat je menstruatie een keer overslaat. Het is een bom van hormonen en je hormoonhuishouding raakt hierdoor in de war. Dus het is heel normaal. Als je zekerheid wil, dan kan je een test doen. Er is namelijk wel een risico dat je zwanger bent, maar die is heel klein.

Waarom zou er een risico zijn? Het risico dat in 0,01% van de gevallen de pil niet werkt?
Ze is hem niet vergeten, dus is er geen risico neem ik aan.
Maar neem nooit een MAP zonder echte reden. Als je gewoon veilig bent, niet doen want het is echt heel erg ongezond voor je.

Het duurt een aantal dagen voordat je ongesteld wordt als je de pil slikt, meestal een dag of 3/4 nadat je je laatste pil hebt geslikt. Grote kans dat je morgen(avond) ongesteld wordt.

Die is er altijd, of de pil of de MAP. De MAP hoeft niet perse goed te werken en in sommige gevallen is er een risico ja. Net zo goed bij de pil. Daarom, als je het niet vertrouwt gewoon een testje doen. Dan ben je en van je onzekerheid af en dan weet je het zeker.

Ik ben altijd pas na 5 dagen ongesteld dus bijna als ik de nieuwe strip al weer moet beginnen. De eerste dagen van de nieuwe strip bloed ik dus ook nog gewoon.

(Ondanks de pil ben ik ook nog steeds 7 dagen heel erg ongesteld.)

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker en volgens mij ligt het ook aan het soort pil dat je hebt) moet je meteen een stopweek inlassen na je MAP.

Maar waarom heb je die ingenomen als je de pil goed slikt? De MAP is niet iets wat je zomaar moet nemen namelijk. Is redelijk slecht voor je lichaam.

Als de apotheker het gezegd heeft zal het wel kloppen. Je kunt ook de huisarts bellen als je je echt zorgen maakt, maar ik denk niet dat het nodig is. :slightly_smiling_face:

Een map is een bom hormonen en een aanslag op je lichaam, als je daarna de pil gewoon verder slikt en niet een stopweek inlast komen daar nog eens een hoop hormonen bovenop.

Maar het is heel makkelijk, maak je je zorgen; huisarts.

Ik weet niet of je de bijsluiter van je pil hebt gelezen en van de MAP, dat is namelijk erg van belang in het begin

Mijn huisarts heeft mij verteld dat ik 3 maanden moest wachten (dus 3 maanden aan de pil) voordat ik onbeschermde seks kon gaan hebben, omdat het per persoon verschilt hoe snel/langzaam je lichaam went aan de pil.

TS, je was dus aan de pil én je hebt een MAP daarbij genomen, omdat je het niet vertrouwde?
Als je de pil goed hebt geslikt, is het eigenlijk onmogelijk om zwanger te zijn. Je had dan de MAP niet hoeven slikken.
De MAP kan je cyclus in de war brengen, en daardoor kan je ongesteldheid wat uitgesteld worden. Daarnaast moet je lichaam misschien nog een beetje wennen aan de pil.
Ook kan stress invloed hebben op je menstruatie.
En als laatste duurt het bij de meeste mensen een aantal dagen voor ze ongesteld zijn, als ze hun strip leeg hebben. Het kan best dat je vandaag of morgen dus gewoon ongesteld wordt.

Oftewel: Maak je geen zorgen en wacht nog even af. De kans is echt nihil dat je zwanger bent.

Voor de volgende keer: Vragen over de pil kun je ook in het pil topic stellen (staat altijd bovenaan de pagina). Daar zitten heel veel mensen die veel van de pil afweten. :slightly_smiling_face: