nodig zijn, of nodig hebben?

Ik hoor zoveel mensen die zeggen ‘dat ben ik nodig’, en dat denk ik elke keer ‘HEB!’.
Ben ik de enige die zich daar aan ergert? Of ben ik juist degene die het niet goed zegt?:stuck_out_tongue:

haha het is toch; ik heb nodig?
ik heb het nog nooit gehoord maar ik zou me er ook aan irriteren :stuck_out_tongue: !

Dat ben ik nodig heb ik nog nooit gehoord. Wel dan ben je nodig. Maar dat was toen ze vroegen of ik nog een dag extra wilde werken :stuck_out_tongue:

Dat heb ik nog nooit gehoord :stuck_out_tongue: Maar het zou erg pijn doen aan mijn taalfreakoren

‘Dat ben ik nodig.’
Dat hoor je best vaak. Vooral bij de dialecten.
Maar het ABN:
‘Dat heb ik nodig.’

Misschien is het wel een friesisme ofzo dan, al gebruik ik zelf in het fries ook het werkwoord hebben. Maar het doen ook pijn aan mijn oren, haha!

nog nooit van gehoord… Even off topic, volgens mij wordt er vaker fouten gemaak met ‘dan ik, als ik, als mij’ etc. Heb ik even pech dat in friesland er precies iets anders wordt gezegd… 'voorbeeld: Jij bent groter dan ik. in het fries: Du bist grutter (?) as my. Daar wordt het al helemaal lastig door :S

Dat is toch net zoiets als ‘de auto is los’, dat zeggen mensen die op het platteland wonen ook, terwijl ik denk, het is gewoon open hoor! Wel iets anders maar toch ;p

Haha, net zoals bijvoorbeeld: 'Ik heb een heel eind moeten lopen . En in het Fries is het dan weer: 'Ik ha een hiel ein rinne matten . Net andersom dus!

jaa erg vervelend, om fries en nederlands te moeten praten… Dat omwisselen is niet altijd even makkelijk…

Ik snap dat Friezen (Zeeuwen ook trouwens) als ipv dan zeggen. Maar de rest mag het niet gaan doen van mij :stuck_out_tongue:

Ik erger me er ook aan aan als mensen zeggen: ‘ik ben dit nodig’. Ik vind het ook voor geen meter klinken.

Limburgers ook hoor, ik hoor het hier heel vaak. Maar dat dat ben ik nodig heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Net zoals ze hier zeggen ik ga naar onder, ik dacht echt dat is gewoon wat iedereen zegt, maar het is dus ik ga naar beneden. Mensen die ik ken zeggen ook het raam los doen… Het is toch gewoon open doen? o_o

Oja Limburgers ook :stuck_out_tongue:

Nodig zijn.

Ik heb dat nog nooit gehoord, dat ben ik nodig.

Maar het kan allebei, maar niet in de context die jij noemt.
Ik heb dat nodig
Ik ben daarvoor nodig.

Dat ben ik nodig heb ik nog nooit gehoord.

Ik volgt dit topic echt niet. :grinning_face_with_smiling_eyes:

^ hahahahaah

ot; ik had het er laatst nog over met mn vriendin, en of het bestond dat je ik ben nodig zegt haha

je bent nodig als iemand jou nodig heeft, je hebt iets nodig als je iets of iemand anders nodig hebt en niet zelf ergens voor nodig bent. Oke, dit wordt ingewikkeld haha.