No Shampoo

Ik ben sinds vorige week zaterdag bezig met No Shampoo, wat inhoud dat je je haren niet meer wast met shampoo, maar bijvoorbeeld met siliconenvrije shampoo of bakpoeder en azijn.
(mijn haartype: dik, pluizig en lang. blond met een koperkleur erdoorheen).

De voordelen volgens veel mensen zijn:
-minder pluis
-gezonder haar
-minder snel vet haar
-extra haar groei
-snellere haargroei

Nu is mijn haar nogal pluizig, en niet heel gezond, (wel heel lang) en wilde ik dit uitproberen. Na de vorige wasbeurt kwam ik erachter dat mijn haar opeens lichter was. Toen ik rond ging zoeken kwam ik op een forum hier waarin iemand uitlegde welke soort azijn voor welke kleuren zorgt. http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/azijn-voor-highlights-en-verzorging-van-je-haar-203718.msg9127790.html#msg9127790

Ook kwam ik op internet iemand tegen die fel tegen het gebruik van bakpoeder was. Help? Ik vroeg me dus af, is bakpoeder echt zo slecht voor je haar? (vanwege de PH die lager is dan de PH van je haar. Bakpoeder is namelijk basisch en het milieu van je haar/hoofdhuid zuur).
De problemen met bakpoeder leken vooral te komen van:
-gebruik van te veel bakpoeder
-gebruik van bakpoeder in het gehele haar een niet alleen op de hoofdhuid

Mijn recept om mijn haar te wassen:
2 tablespoons bakpoeder mengen met 3/4 cup (1 cup is 200 ml) heet water. (alleen op je hoofdhuid aanbrengen en goed inmasseren)

daarna: 1 cup water mengen met 2 tablespoons azijn. (in mijn geval appelazijn) over je haar heen gieten en doorkammen.

Hebben jullie wel eens gebruik gemaakt van No Poo/maken jullie hier gebruik van?
Hebben jullie problemen met bakpoeder?
Wat zijn jou ervaringen?

Post je verhaal anders even hier; http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/conditioner-only-silicone-en-sulfaatvrij-haren-wassen-187266.0.html :slightly_smiling_face:

Ik heb olijfolie gebruikt als t vet was als haarmasker, na een paar keer is m’n haar nooit meer vet geweest ( te wassen met shampoo).

Dus nadat je je haarmasker had aangebracht en later had uitgewassen en dit een paar keer had uitgespoeld was je haar niet meer vet geworden? Hoe vaak was je het nu dan? Klinkt wel interessant in mijn ogen.

oh en OT: kan je hiervoor de shampoo van andrelon gebruiken? Die natuurlijk puur lijn.

Oke, dit gaat heel vies klinken waarschijnlijk, maar ik heb het sinds maart al niet meer gewassen. :’)

Ik heb mijn haar 2 jaar zwart geverfd, terwijl ik van mezelf blond ben. Toen wilde ik dus m’n eigen haar kleur weer terug, alleen m’n haar is zo beschadigd dat als ik het was, ik net een poedel lijk haha. Op internet had ik gelezen dat olijfolie een goed haarmasker was dus ging ik dat gebruiken. En na een stuk of 5 keer is het nooit meer vet geworden. :slightly_smiling_face:

Ik probeer ook om mijn haar niet meer met shampoo te wassen maar het wordt echt heel erg snel vet daarna en dan hou ik dat wel 2 dagen ofzo vol maar als ik ergens heen moet was ik het weer.
Ik was trouwens van plan om deze vakantie als ik op vakantie ben mijn haar niet te wassen.

Hoe gaat dat in z’n werk met olijfolie?

Is mij het proberen waard! :grinning: Hoe vaak waste je het hiervoor? Ik was mijn haar nu ongeveer om de drie dagen, maar 't is de derde dag nog best vaak vet en dat wordt gewoon irritant. Wat voor soort olijfolie had je gebruikt? Een bepaald merk of iets dergelijks?
Als je haar niet vies is klinkt het ook niet vies in mijn oren! Alhoewel je haar natuurlijk ook vies kan worden van omgevingsfactoren.

Ik heb echt jaaaren lang m’n haar elke dag gewassen. Alleen toen ik ging blonderen wilde ik juist dat t vet werd (dan beschadig je je haar minder) dus toen zat er een week tussen. Ik denk dat het anderhalve maand heeft geduurd voordat t uiteindelijk blond was. Ik maak mijn haar wel nog steeds nat onder de douche. Dus het wordt nog wel schoon gemaakt met water.
Ik heb de olijfolie van de jumbo gebruikt. Ik vond wel dat m’n haar daarna apart aanvoelde, maar dat kan natuurlijk ook zijn, omdat t geblondeerd was. Ik weet niet of het zo zal zijn met gezond haar.

Achja, ik hoef mijn haren niet 3 maanden niet te wassen. Ik zou al zeer tevreden zijn als ik het een week niet hoef te wassen, zonder dat het vet wordt. Weet je nog of het een huismerk was, of hoe het potje er uit zag?

Dus als ik het goed begrijp:
als je haar vet wordt moet je er olijfolie in doen en het daarna wassen met shampoo. Als je gaat douchen je haar niet wassen met shampoo en als het weer vet is met olijfolie. En dat net zolang tot dat het niet meer vet is? Of heb ik het nu helemaal fout?

Awesome! Dat wil ik ook!

Ik heb de no-poo-do ook geprobeerd, maar ik denk dat ik nog siliconen in m’n haar had ofzo want m’n haar begon on-ge-loof-lijk te plakken. Best wel vies gevoel :’) Als je dan je haar uitknijpt en t super plakkerig voelt. En toen had m’n moeder mn baksoda geclaimd omdat het fornhuis er zo mooi schoon mee werd ghehe. Misschien dat ik het na de vakantie nog een keertje ga proberen ofzo, m’n laatste poging was vorig jaar in de zomervakantie namelijk.

Klinkt goed! ik ‘moet’ mijn haar echt om de dag wassen om zonder vette haren rond te lopen. En als ik t dan los wil hangen is dat niet mooi :stuck_out_tongue: Dus dan was ik t altijd maar weer…

Vet haar is ook eigenlijk alleen maar goed voor je hoofdhuid, ik denk dat die olijfolie haar hoofdhuid zo goed verzorgd heeft dat de huid daar geen extra oliën aan hoefde te maken om zichzelf te herstellen. Wat normaal dus wel moet omdat je met shampoo alle goede oliën van je haar stript :slightly_smiling_face:

Ik geef zelf voorkeur aan wat stroever haar. Als je er olijfolie in doet blijft het dan ook stroef of wordt het dan zo glad als een paling? En hoe kan je het dan weer stroef maken?

Ik heb zelf het idee dat ze het er wel uitgewassen heeft, maar ik weet 't niet zeker (omdat ze schrijft: te wassen met shampoo).

Deze heb ik gebruikt. En ik heb het er niet uitgewassen met shampoo, omdat je dan alles weer droog maakt. En ik denk eigenlijk ook dat het heeft geholpen tegen vet haar, omdat olie natuurlijk vet oplost. :slightly_smiling_face:

Uuhm bakpoeder? Volgens mij ben je ergens de fout in gegaan met vertalen. Het enige wat ik terug vind is Baking Soda en dat is hier in Nederland zuiveringszout.

Aha, maar er zit wel hetzelfde bestandsdeel in volgensmij. En tot nu toe werkt het voor me :grinning:

Die link zette ik ook in mijn verhaal, maar het sluit niet aan bij mijn vraag.