"No expectations, no disappointments"

Hey…
Laat ik het even kort houden: vandaag had ik een danswedstrijd & alle afgelopen wedstrijden zijn we altijd eerste geworden. Dit keer hadden we niet eens één prijs. Ik begrijp dat er altijd een andere jury zit die andere dansen leuk vinden, maar nog steeds ben ik heel erg teleurgesteld. Ik wil het liefst nooit verwachtingen hebben, maar soms kun je er gewoon niks aan doen. Ze komen gewoon vanzelf. Al helemaal als het voorgaande keren wel heel goed is gegaan. Je verwacht/hoopt toch op nog een prijs. Maar nu zit ik er best wel mee. Alhoewel we sowieso door zijn naar de finale, ben ik toch wel lichtelijk depressief. Sommigen van jullie zullen dit misschien niet begrijpen, maar ik heb er echt last van. Heb ook veel gehuild etc.
Maar mijn vraag is: hoe kun je er voor zorgen dat je geen verwachtingen meer hebt, zodat je ook niet meer kunt worden teleurgesteld? En hoe kan ik over zo’n grote teleurstelling heen komen?
Alvast bedankt… :frowning_face:

Dit leven zit zo vol met teleurstellingen en het is kei en kei hard. Maar soms moet je een paar keer vallen voordat je weer op kan staan. Dat zal echt nog wel een paar keer gebeuren, maar doordat je valt leer je door te zetten en jezelf te kennen.
Als je elke keer op je tenen loopt, sta je niet met je beide benen op de grond, en val je toch om.
Want waarom wil jij zo graag winnen? Of een prijs hebben? Is dat omdat je de afgelopen keren wel heb gewonnen? Misschien moet je je dat ook af vragen

Niks verwachten is gelijk aan een saai leven. Gewoon volgende keer weer proberen toch?

Tja het leven gaat niet altijd over rozen meid. Ik probeer me altijd voor te bereiden op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen. Maar je moet natuurlijk niet de hoop verliezen dat het wel gaat zoals jij hoopt.
Hou er alleen rekening mee dat het altijd anders kan lopen dan je verwacht.
En zo te lezen zijn jullie juist zo goed bezig! Probeer je daarop te focussen en richt je niet puur op deze teleurstelling. Succes in de finale!

Verliezen maakt winnen leuker :wink:

Hoogmoed komt voor de val :wink:
Goed dat jullie nu eens verloren hebben, dan werken jullie de volgende keer extra hard om weer te winnen!

Ja dat zou dan wel heel simpel zijn, beetje dramatisch gezegd ook. Door teleurstelling en verliezen, kun je ook meer motivatie krijgen en nog harder gaan werken om de volgende keer wel te winnen. Maar dat zal wel omdenken zijn.

Wat ik mezelf de laatste tijd heb aangeleerd: expect the unexpected. Oftewel: verwacht het onverwachte. Dan kun je nooit teleurgesteld worden en alleen maar blij zijn. Een voorbeeld: je hebt een proefwerk gemaakt,direct schat je in wat voor cijfer je zou kunnen hebben & dit cijfer blijft de hele tijd in je hoofd spoken en je gaat het dus ook verwachten. Totdat dat dikke,vette rode cijfer op je beeldscherm verschijnt & je wel in huilen kunt uitbarsten (heel overdreven) en dat willen we niet hebben natuurlijk. Wat je de volgende keer dus doet: als je denkt dat je een 7 hebt,verwacht een 4. Dit klinkt onmogelijk,maar laat je ‘echte’ verwachtingen over aan je onderbewustzijn en in je bewustzijn ga je de hele tijd zeggen tegen iedereen om je heen dat je een 4 verwacht en als je denkt aan die toets,denk dan meteen dat je een 4 hebt en na een tijdje zul je het zelf ook geloven en zul je alleen maar blij zijn als je écht een 7 hebt. Het klinkt onmogelijk,maar met veel trainen van je gedachtes kom je er wel. Bij mij lukt het wel,het heeft veel moeite gekost maar na een tijdje ging het vanzelf. Tuurlijk,in het begin ga je tóch stiekem wel een 7 verwachten… ook al mag het niet van jezelf,maar blijf die hele periode niet te lang nadenken en denk dat je een 4 hebt. Okee,het ging natuurlijk helemaal niet om een cijfer voor een proefwerk,maar ik hoop dat je dit trucje kunt omzetten naar jouw eigen situatie. Het kost me namelijk super veel moeite om dit goed uit te kunnen leggen ehehe :’) ik hoop dat je het toch wel begrijpt. Met veel vallen en opstaan gaat t ooit wel goedkomen!

Oohja: het is onmogelijk om niks te verwachten. Dat gaat echt niet meid,probeer daarom dus gewoon niet teveel te verwachten,keep it light. Bereid je idd voor op t ergste zoals @Pinkiewinkie al zei
Sterkte & succes

Thats life… zonder verwachtingen en teleurstellingen ga je ook niks leren in het leven.