NLD

Ik heb een vraag maar op internet en school kan ik eigenlijk geen informatie over dit onderwerp vinden. Dus ik vroeg me af of hier misschien mensen waren met ervaring over dit onderwerp. Ik zit nu in 5 VWO op mijn 7e is er uit een test gebleken dat ik NLD heb dit is een lichte autistische stoornis. Waarbij mijn linker en rechter hersenhelft niet goed samenwerken.
Persoonlijk merk ik hier heel weinig van behalve dat ik problemen heb met gym heb ik eigenlijk nooit echt dat mensen iets anders aan me merken. Hierdoor weten ook maar heel weinig mensen dat ik NLD heb. Bij mijn aanmelding op mijn middelbare school is het wel verteld. Omdat ik toen nog een rugzakleerling was maar met deze rugzak heb ik nooit iets gedaan. Hierdoor weet nu behalve mijn gymdocent en wat mensen die ik al sinds de bassisschool ken ook niemand dat in NLD heb.
Alleen nu wil ik criminologie gaan studeren. Hellaas ben ik erachter gekomen dat je voor deze studie ook psychologie moet volgen. Persoonlijk vind ik psychologie heel interesant maar ik vraag me af of het mogelijk is dit vak te volgen wanneer je NLD hebt.
Heeft iemand ervaringen met NLD en de mogelijk invloed hiervan op je studiekeuze.

up

nee sorry
succes verder!

Waarom denk je dat je het vak psychologie niet zou kunnen volgen? Waarom is dat anders dan andere vakken?

Persoonlijk vraag ik me ook af of ik het wel of niet zou kunnen volgen. Maar op internet word afgeraden om met een autistisch aanverwante stoornis zoals NLD psychologie te gaan studeren. Daarom vraag ik me ook af of het met crimonolgie waarbij psychologie een deel van de opleiding is wel kan.

Oh oke ik denk dat ze dat zeggen omdat je met NLD moeilijk non-verbale informatie kunt verwerken. Ik denk dat je hier opzich geen last van hebt bij het volgen van de opleiding psychologie, of dus een cursus psychologie. Maar vooral bij de uitvoering. Dus als je psycholoog zou willen worden. Aangezien non-verbale signalen ook een grote rol spelen als je bijv. een gesprek met iemand voert. Maar goed ik denk dat er dus een cursus psychologie verwerkt zit in crimonologie. Opzich zou je hier geen last van moeten hebben toch (tenminste niet meer dan bij andere vakken), het is gewoon een kwestie van lezen en leren. Alleen de uitvoering zou voor mensen met NLD nogal lastig kunnen zijn.

Daarnaast heb de meeste mensen met NLD ook minder goede sociale vaardigheden e.d. Wat natuurlijk wel erg belangrijk is als je een psycholoog bent.

Dat is denk ik per persoon verschillend. Kun jij goed over je eigen psyche nadenken en praten? Over je verleden, persoonlijkheid, familie etc. ?

Misschien kan je aan iemand die er verstand van heeft vragen waarom het problemen zou opleveren?
Ik zie dat zelf ook niet zo, ik studeer zelf psychologie en er heel veel gaat wel over hoe krom de gedachtengangen van mensen zijn, misschien dat dat te moeilijk te bevatten is? Groepsprocessen bv zijn vaak heel irrationeel namelijk.

Want in principe kan je ook best als autist psycholoog worden, de hierboven genoemde lichaamstaal heb je niet nodig als je bv het onderzoek in gaat. Ik denk niet dat die ene cursus diep in gaat op het behandelen van mensen, dus niet erg lichaamstaalgericht.

Ik heb geen idee! ken je niemand anders die er verstand van heeft? volgens mij mag je het gewoon doen hoor, want je hebt er zelf ook geen van last?

Ik weet niet hoever jij al bent met de opleiding?
Maar goed ook al ga je het onderzoek in, dan kan ik me voorstellen dat de opleiding zelf ook al niet echt prettig is voor iemand met NLD. Aangezien je bij een aantal vakken wel sociale vaardigheden e.d. nodig hebt. Ik denk inderdaad niet dat die cursus zo ver ingaat op de psychologie. En dat het meer een oppervlakkige cursus is inderdaad.

Ik denk niet dat NLD problemen moet opleveren voor een studie psychologie.
Je kunt gewoon perfect functioneren als je twee hersenhelften niet goed communiceren
Sterker je leert zelf wat het met je doet wanneer je linker- en hersenhelft HELEMAAL niet meer communiceren. En ook die mensen functioneren vrij goed!