nl praten

Hey allemaal,

ik kon vroeger wel oké Nederlands praten (ik ben Turks)
Maar nu wordt het steeds slechter… Ik krijg een soort raar accent en ik moet vaak twijfelen of de zinnen die ik zeg wel kloppen. DIt heb ik vaak als ik onder druk sta, als de leraar wat vraagt bijv
Weet iemand misschien hoe ik hier af kan komen? Het is nu zomervakantie dus ik heb alle tijd :wink:

dankje!

up…

Nederlandse series kijken? Dit werkt voor mij met Engelstalige series voor mijn Engels.

Serieus kijken, boeken lezen. Veel praten!

Gewoon je nederlandse woordenschat kennis etc. goed uitbreiden en bijhouden.

hoe bedoel je ‘serieus kijken’ ?

Dat je niet gewoon het verhaal een beetje volgt, maar dus echt serieus op de taal let.

Lezen & misschien de zinnen hardop zeggen.

Bedoelde ze niet gewoon “series kijken”? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Veel omgaan met mensen die de taal goed beheersen, series en films in het Nederlands kijken, veel lezen, oefeningen doen op internet (er bestaan sites die direct je werk controleren)

Ik bedoelde inderdaad series…

Sorry het is vroeg :wink:

Praat Nederlands met Nederlandse vriendinnen en vraag of ze je willen verbeteren als je iets fout zegt.

boeken lezen

nederlandstalige tv kijken (zonder ondertiteling als dat mogelijk is)

een cursus nemen misschien?

Misschien kun je ook een boek huren in de bibliotheek waarin staat hoe klanken gearticuleerd moeten worden. Ik studeer logopedie dus als je tips nodig hebt over bepaalde boeken of andere dingen, mag je me altijd noten :slightly_smiling_face:

www.cambiumned.nl (grammatica oefeningen)
www.valkuil.net (spellingscorrector)

Misschien is dit iets voor jou?

Edit: sorry, ik was vergeten dat je hulp wou met het praten van Nederlands en niet met schrijven enzo :cold_sweat:

Ik heb hier ook een beetje last van gehad omdat ik 2 jaar niet heb gestudeerd and ik thuis Engels spreek en alleen op het werk Nederlands spreek. Aangezien ik in september weer met een studie begin ben ik nu ook weer met Nederlands bezig haha.

Ik zelf ben nu krant artikels en magazines aan het lezen en als ik dan bijvoorbeeld een woord niet ken zoek ik die op en zorg ik ervoor dat ik die dan ook zelf in mijn vocabulaire kan gebruiken. Nederlandse boeken kan ook gebruikt worden.
Daar naast ben ik weer alle basis met werkwoorden en persoonsvormen ect omdat ik merkte dat ik al die regels vergeten ben xD misschien ook handig voor jou? Kan je op t internet doen of een boekje kopen.

Hoop dat het helpt :relieved:

Allemaal heel erg bedankt!!! Ga er zeker wat mee doen :slightly_smiling_face:

Ik heb er soms ook last van omdat ik Engels spreek en zo ben opgegroeid. Boeken lezen hielp wel goed