NL en Wi volgend jaar Havo minimaal een 6?

Hallo dames!
Ik had het al even gegoogled, maar vond er niks over.
Mijn vriend is gezakt dit jaar, en moet volgend jaar ( op avond school) wiskunde nederlands en wiskunde A over doen. Hij zegt dat hij dit niet wil doen, en mbo wil gaan doen omdat vanaf schooljaar 2011-2012 je minimaal een 6 op NL en WiA moet staan.
Iemand enig idee of dit klopt? Want geen idee waar hij deze info weg heeft gehaald, maar ik heb er niks over gehoord.

Ik zou het gewoon zoo zonde vinden als hij nu opgeeft. Hij is in 4 havo blijven zitten, en vorig jaar ook gezakt. en toch steeds doorgegaan. en nu hoeft hij nog maar 3 vakken. Hoe stom zou het zijn om al die jaren weg te gooien, mbo te gaan doen, alleen omdat hij denkt dat ie een 6 moet halen op die vakken… en ja ik denk dat hij dat makkelijk kan halen… maar hij wordt erdoor ontmoedigt.

Volgens mij is het zo dat vanaf volgend jaar het gemiddelde cijfer van het CE over alle vakken gemiddeld voldoende moet zijn. En op Wiskunde, Nederlands en Engels mag je 1 vijf staan.

Lijkt me sterk dat je per sé op Wiskunde A en Nederlands een 6 moet staan? :stuck_out_tongue:

Ja dat is nu ook al zo. Je moet gemiddeld een 6 staan op alle vakken.
Maar Engels kan hij sowieso wel een 5 staan

Ooh wacht! Pardon, hij moet wiA, NL en natuurkunde volgens mij alleen. Engels heeft ie al klaar. maar goed. Dan is het nog raar als je echt een 6 voor NL en WiA moet hebben, sommige profielen hebben toch niet eens wiskunde? cultuur en maatschappij volgens mij niet… dacht ik :stuck_out_tongue:

‘‘In het schooljaar 2012-2013, dus voor alle uitslagen vanaf de cursus 2012/2013, zal voor leerlingen havo en vwo de maatregel ingaan dat maximaal één 5 als eindcijfer (het gemiddelde van het SE en het CE) mag worden gescoord voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Deze maatregel geldt, anders dan de onder (1.) en (2.) genoemde, dus nog niet bij uitslagen vastgesteld tijdens de cursus 2011/2012.’’

http://www.examenblad.nl/…vg41h1h4i9qd/vg41h1h4i9qd

Okee thanks! Dat zal hem blij maken te horen! en motiveren HOOP IK om toch nog even door te gaan. Top :grinning:

Gelukkig gaat die regel pas in 2012-2013 in,
aankomend jaar moet ik examens doen, gelukkig dus nog niet met dat strenge gedoe :slightly_smiling_face:

Per schooljaar 2011-2012, dus voor alle uitslagen vanaf de cursus 2011/2012, wordt de maatregel van kracht dat voor alle vakken op het centraal examen (CE) gemiddeld een voldoende moet worden gehaald. Dit gaat gelden voor leerlingen vmbo, havo en vwo.

Ik weet niet hoe jullie tot deze conclusie komen maar volgende CE is er een strengere eis! Je vriendje moet gemiddeld voldoende staan, als hij nu gemiddeld onvoldoende staat moet hij toch echt wel voldoendes halen voor die 3 vakken!!!