Niveauverschil tussen jou en je vriend.

Hee,
Wij hadden het op school even over niveau verschillen… (Tl, Havo etc.)
Nu vroeg ik me af, Wat is het verschil in niveau tussen jou en je vriend?
En denk je dat het veel uitmaakt?

Nou ik vind niveau niet heel veel uitmaken eigenlijk, zolang je maar op 1 lijn zit. Maar nu ik erover nadenk heb ik wel eigenlijk altijd ‘vriendjes’ gehad die ongeveer hetzelfde niveau deden.
Ikzelf doe VWO, hij hbo

‘Bijna vriend’ doet HBO en ik universiteit.
Denk wel dat het uitmaakt, gewoon over hoe je over bepaalde dingen denkt, merk ik dat ik veel meer op een lijn lig met HBO/universiteit. Het is dat dr bijna geen leuke jongens zitten op de uni haha. En voel me ook meer een hbo’er.
D’r zijn uitzonderingen natuurlijk, maar heb het idee dat mensen met een lagere opleiding al anders in het leven staan dan dat ik doe ofzo? En anders over dingen denken. Maar zoals ik al zei, er zijn altijd uitzonderingen en die ben ik ook weleens tegen gekomen. :slightly_smiling_face:

Ik deed HAVO/doe HBO en hij deed VMBO-T/doet MBO. Niet echt een groot verschil, hij houdt gewoon niet van leren maar hij is zeker niet dom. Hij heeft echt een heel goed technisch inzicht en is goed in design, ik niet, en ik heb weer meer verstand van economie/management. Maar verder zitten we op hetzelfde niveau.

Haha ik doe gymnasium en m’n vriend laagste van het laagste ofzo? Echt een heel groot verschil, maarja ik heb er geen last van :stuck_out_tongue:

Ik zelf doe Havo, en mijn vriend doet TL. Hmm, veel verschil merk je eigenlijk niet. Alleen soms bij kleine dingen.

hmm bij ons is er in principe geen verschil in opleiding (hij vwo, nu hbo en ik laatste klas vwo)
maar hij is wel zo een die dan niet leert en toch een 7 haalt. ik moet altijd keihard leren wil ik een 7 halen en ik kan dus niet zo heel erg goed tegen zijn verhalen over school. maarja…het verschil moet er wezen he

Same here.
Het gaat erom hoe iemand is, en niet wat iemand is.

TL TL

ik doe vwo, mijn vriend doet hbo. hij heeft 7 jaar over zn havo gedaan, waardoor je wel denkt dat ie echt dom is. maar hij is eigenlijk superslim, maar heeft geen zin om er iets mee te doen :stuck_out_tongue: maar ik merk geem verschil tussen ons ofzo.

Wij doen allebei MBO. En we begrijpen elkaar precies als er iets is, of we proberen de ander iets uit te leggen.
Heb het met andere mensen van een ander niveau nog nooit zo gehad, daar begin ik me altijd vrij snel aan te irriteren.

Hij doet zijn werk op HBO-niveau en ik op MBO-niveau. Bij ons is er geen verschil, maar dat heeft te maken doordat ik wegens privé-redenen gezakt ben, anders deed ik ook HBO (:

Mijn ex deed HBO, ik uni, maar heb er nooit last van gehad ofzo. Ik voelde me ook totaal niet slimmer dan hij. Ik denk ook niet dat het niveau wat uitmaakt qua opleiding, maar mee qua intelligentie. Ik zal bijvoorbeeld niet zeggen dat ik niets met iemand van het mbo zou beginnen, maar ik moet wel een gesprek op mijn niveau met hem kunnen voeren, ik moet me er dus niet aan hoeven ‘storen’ dat hij dingen niet begrijpt ofzo.

Ik deed VWO - hij Havo, nu doen we beide HBO. Maar ik merk het wel hoor soms xD

Mijn vriend zit nu in het 1e Jaar HBO, en ik in havo 5. Maar we hebben samen in Havo 4 gezeten, (daarna was ik blijven zitten). Maar het niveau verschil is er niet. :slightly_smiling_face:

Ik doe HBO en mijn vriend heeft net niveau 2 afgerond en is nu bezig met niveau 3. Ik vind het verschil vaak erg vervelend!! Het is gewoon vaak zo dat ik opmerkingen maakt en dan snapt hij het gewoon niet.

ik doe vwo, hij HBO
ik merk niet zoveel verschil
alleen dat hij vaak slimmer is als mij ;p
maar ik vind het inderdaad wel belangrijk dat je over bepaalde dingen moet kunnen praten met elkaar, dat je dan op een lijn zit idd.

Wel herkenbaar. Ik heb 5 jaar vwo gedaan en ben geslaagd voor mijn havo. Hij heeft het laagste van het vmbo gedaan, mbo gehaald en is nu al twee jaar aan het werk. Maar ook hij heeft geen zin om te leren, maar hij is zeker niet dom! Ik voel me soms gewoon dom tegenover hem! Dan denk ik ‘hoe weet jij dat??’

Ik doe gymnasium, mijn vriend HBO, maar ik heb er eerlijk gezegd soms wel last van. Er zijn echt onderwerpen waar hij niet over mee kan praten, die ik juist interessant vind (literatuur, politiek) en soms snapt hij ook mijn grapjes niet, dingen als woordspelingen enzo… Voor hem heb ik ook alleen iets gehad met mensen die vwo deden of hebben gedaan, dus ik ben wel aan een ander niveau “gewend”.
(oooooh, dit klinkt echt gemeen en dat wil ik niet, maar dit is gewoon hoe ik het soms ervaar xD)

ik doe gymnasium en ik merk wel dat ik alleen maar op jongens val die ook wel (in het schoolopzicht) iets slimmer zijn. Heeft denk ik ook veel te maken met het milieu waar je in opgroeit hè? Het is niet voor niets zo dat de ‘kakker’ vaak op de ‘kakkers’ vallen en anders. Je leeft namelijk tussen de ‘kakkers’ dus dan is het ook veel logischer dat je iemand tegen komt die daar ook ‘deel van uit maakt’.