Niveaus bij wiskunde

Hoe zitten wiskunde A, B, C en D in elkaar? Zijn het wel of niet verschillende niveaus of zijn het verschillende onderwerpen in de wiskunde?

A is op statistiek gericht
B is op formules gericht
C is een afgezwakte versie van A
D is een extra vak, dat B verdiept.

A is niet makkelijker of moeilijker dan B. Het is gewoon anders. Maar veel Wiskunde B’ers noemen wiskunde A een makkie. Dat is dus niet zo, het is gewoon anders.

Wiskunde A en C gaan vooral over statisiek, verhaaltjessommen. Wiskunde A is iets moeilijker dan C.
Wiskunde B en D gaan vooral over formules, een stuk theoretischer dan A en C. Wiskunde D is dan weer moeilijker dan B.

Over het algemeen wordt gezegd dat B lastiger is dan A, maar het is maar net wat je beter ligt.

Oké bedankt! Ik ben zelf niet zo goed in wiskunde, maar ik denk dat ik Economie en Maatschappij wil gaan doen en ik zag dat je dan kon kiezen uit wiskunde A of B, zou dat te lastig zijn? Of zijn er meer mensen die wiskunde A doen terwijl wiskunde hen niet heel erg ligt?

Ik ben echt vreselijk in wiskunde A. Terwijl ik B echt heel logisch/ makkelijk vind. Dus het ligt er maar net aan wat je fijner vindt.

A is niet per definitie makkelijker dan B, maar als je later iets met Economie wilt doen, raad ik je wel aan om A te doen. Ik heb zelf in de vierde eerst A gekozen, maar omdat ik niet mee kon komen met natuurkunde en ik wat meer ‘uitdaging’ wilde, ben ik heel snel overgestapt op B.

Als je iets wilt doen met economie raad ik je juist wiskunde B aan. Want je moet beide kunnen met een economische studie. Het is makkelijker om wiskunde A (statistiek) in een korte periode te leren snappen dan wiskunde B.

Ehm, ik doe een economische studie en heb wiskunde A gehad. Ben echt zo blij met deze keuze want kansberekeningen en statistiek komen erg veel terug! Wiskunde B zou ik dan ook ten zeerste afraden.

Ik heb nu ook wis B, maar ik begrijp er helemaal niks van en ik ga het hoogst waarschijnlijk niet begrijpen. Dit is echt Chinees voor mij. Volgende periode dan maar overstappen naar wis A. Gelukkig maakt het niet uit welk van beide ik doe voor een geneeskundige studie.

B is gewoon moeilijker dan A,
of in elk geval je bent er veel langer mee bezig, kijk maar is bij de studie-lasturen voor beide vakken.
Maar verder is alles al gezegd (:

Ik doe nu voor de 2e keer wiskunde B (vwo 4), maar ga in 5 vwo wiskunde A doen, want ik vind zelf dat wiskunde B in de 5e en 6e echt moeilijk wordt.

Alle mensen die ik ken die wiskunde D hebben (en ook wiskunde B ) zeggen dat het makkelijker is dan wiskunde B en lijkt op wiskunde A. Even een aanvulling.

Dit. Wij moesten in de 3e proeftoetsen maken van wisA en wisB, voor de WisA had ik een 4 terwijl ik voor wisB een 8 had. Het licht er dus echt aan wat bij je past

Bij EM past wiskunde A beter, met statistiek en kansberekening.

Precies dit. D gaat over uiteenlopende onderwerpen die bij B niet worden behandelt (zoals meetkunde, kansberekening en complexe getallen). Ik vond dit in de 5e makkelijker dan wiskunde B (toen was het nog een soort van moeilijkere versie van wiskunde A, daar komt kansberekening namelijk ook aan bod), maar nu in de 6e merk ik dat het niveau echt veel hoger ligt.

Succes met je keuze :wink:

Ik was zelf op de middelbare school ook altijd slecht in wiskunde… Had EM en heb dus toch wiskunde gekozen in mn pakket- wiskunde A. En het is me goed bevallen, ben geslaagd met een 8 voor wiskunde.

Het is inderdaad wat je beter ligt. Ken je mensen in de bovenbouw? Anders kan je even vragen om de boeken een keer in de bladeren. Of vragen aan een docent ofzo! Dan heb je misschien een beter beeld van de verschillende soorten wiskunde.

Wiskunde A is veel kansberekeningen, maar ook formules oplossen/stellen etc
Wiskunde B is veel meetkunde en ook formules oplossen/stellen maar dan een stuk uitgebreider dan bij wisA

Wiskunde C is een makkelijke versie van wisA
Wiskunde D is wisB plus statistiek geloof ik

Ik zou het als ik jou was vragen aan je wiskunde docent en even vragen of je de boeken in mag zien!

Ik geloof dat het allebei kan. Maar wil je econometrie doen, dan is wisB wel verplicht! Tijdens wisA krijg je ook formules en modellen

Neeee people!
Bij wiskunde D verdiep je je juist op de onderwerpen van wiskunde A! D neem je namelijk samen met wiskunde B!!!

Hier heb ik ook echt veel aan gehad, ik moet ook dit jaar kiezen. Ik denk toch maar dat ik B kies, want formules doe ik altijd goed en vind ik best makkelijk, maar ik heb echt moeite met al die verhaaltjessommen en driehoeken(en andere figuren) tekenen en berekenen enzo.