Niveau

Hii, ik hoop dat ik volgend jaar naar vwo 2 ga
ik zit nu in havo/vwo tto ik wil heel graag vwo tto doen
maar je moet gemiddeld een 7 staan ,
dat sta ik nu precies alleen is het moeilijk die 7 zo te houden
ik hoef er niet heel veel voor te doen maar…
Er is 1 vak waardoor mijn gemiddelde steeds omlaag gaat
wiskunde , echt ik snap er helemaal niks van ik sta voor wiskunde
een 5,8 gemiddeld over een paar dagen hebben we een proefwerk,
als ik weer een onvoldoende haal zakt mijn gemiddelde
en ga ik niet door omdat je geen onvoldoendes mag staan
daarna hebben we nog wel meer proefwerken maar die zullen nog steeds hetzelfde zijn
heeft iemand tips om beter te worden in wiskunde?! :flushed: :flushed:

Heejj het is een paar dagen later dat ik dit heb geschreven^^
ik heb vandaag het proefwerk gekregen , en heb gevraagd of ze het al kon nakijken voor mij.
Dat mocht!! en raad eens wat ik heb… een 9,2!!!
ik vind dit echt super goed het was een groot proefwerk dus mijn gemiddelde is behoorlijk omhoog gegaan.
van andere vakken heb ik ook goede punten terug gehad (frans 8,9 , aardrijkskunde 9,3)
dus ik ben weer helemaal happy :bowing_man: :bowing_man:
En bedankt voor de tips!!

Bijles.

bijles inderdaad, en als je er nu niet veel aan doet, meer aan je vakken werken zodat je je cijfers hoger zijn en je niet op het randje komt te staan.

Neem inderdaad bijles. Verder kan je proberen om goed je best te doen in de les, dus altijd je huiswerk maken en in de les vragen stellen.

Bijles heb ik al…
het probleem is vooral in de les en bij bijles snap ik alles wel ,
dan ben ik eenmaal thuis en ga huiswerk maken maar dan snap ik er weer helemaal niks van :dry:

Wiskunde is een kwestie van oefenen oefenen oefenen oefenen. Het kost nou eenmaal veel tijd. Goed opletten in de les en vragen stellen als je iets niet snapt. Momenteel volg je wiskunde op havo niveau en vwo is behoorlijk wat moeilijker op het gebied van wiskunde (sneller door de stof heen en meer onderwerpen). Desnoods zoek je iemand die bijles kan geven, er zijn vast zat mensen beschikbaar in je omgeving :slightly_smiling_face:

*edit* maak je wel duidelijke aantekeningen ?

[quote author=Seastem link=topic=409564.msg277433391#msg277433391 date=1460285682]
Wiskunde is een kwestie van oefenen oefenen oefenen oefenen. Het kost nou eenmaal veel tijd. Goed opletten in de les en vragen stellen als je iets niet snapt. Momenteel volg je wiskunde op havo niveau en vwo is behoorlijk wat moeilijker op het gebied van wiskunde (sneller door de stof heen en meer onderwerpen). Desnoods zoek je iemand die bijles kan geven, er zijn vast zat mensen beschikbaar in je omgeving :slightly_smiling_face:

*edit* maak je wel duidelijke aantekeningen ?
[/quote

Alles word nu al op vwo niveau gegeven aantekeningen maak ik ,op dit moment hebben we een hoofdstuk die ik snap dus het gaat wel goed komen mn vader is goed in wiskunde dus daar vraag ik veel aan

Waarom zou je anders gem een 7 moeten staan als je toch al vwo stof zou doen ipv havo? Een havo/vwo brugklas geeft normaal altijd les op havo niveau en alleen met een gemiddelde van een 7 of hoger mag je naar 2 vwo. Pas dan krijg je vwo stof. Heb je geen 7 als gemiddelde maar iets in de 6 dan blijf je op havo.

Wiskunde is iets waarbij het kwartje moet vallen.
Misschien doet het dat niet als jouw docent(e) je iets uitlegt.
Vraag verschillende docenten het je uit te leggen en neem bijles.
Eventueel kan je filmpjes opzoeken op yt. Zeker als je tto wil volgen kan je dat ook prima in het engels doen.
Oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Maak oefentoetsen. Vraag of docenten oude toetsen hebben waarop je kunt oefenen.
Markeer met het nakijken wat je fout doet. Dat kan je tijdens het leren terugkijken waar jij de fout in gaat en wat je extra moet oefen. Schijf ook altijd mee met aantekeningen en nakijken.

succes

Youtube is echt heel erg handig. Wiskunde academie is een kanaal waar ze hele duidelijke uitleg filmpjes op maken.

1. Schrijf de vragen die je thuis dan hebt op en neem die mee naar je bijles. Dan heb je misschien ook wat gerichtere bijles.

2. Maak de opdrachten die je al eens eerder hebt gemaakt nogmaals en kijk of je het nog steeds snapt: uiteindelijk is wiskunde inderdaad heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Dus constant blijven herhalen zou moeten bijdragen aan een hoger cijfer.

3. Probeer een structuur te verzinnen in een opgave. Schrijf de oplossing in een vast patroon op, zo kun je een oplossing namelijk makkelijker onthouden in andere opgaves.

Dat zijn een beetje de dingen die ik altijd deed met wiskunde… Was er ook niet bijster goed in maar heb het hiermee toch redelijk kunnen redden.

bij ons word brugklas havo/vwo op niveau vwo gegeven om te kijken of je het aankan je moet minimaal een 7 staan om naar vwo te gaan :wink:

Je ‘snapt er helemaal niks van’ en 2 dagen later heb je een 9.2 … (’:

Weet je het echt zeker? Want dan zou het toch gewoon een vwo brugklas zijn? Op de lesboeken krijg staat meestal wel een niveau (ik weet niet of dat met tto boeken ook zo is, maar waarschijnlijk op je nederlands boek wel). Staat daar niet havo/vwo in plaats van alleen vwo?

Ik zit ondertussen al in 5-Tvwo (Officieel 6, maar heb een jaartje overgedaan). Wat mij is opgevallen is dat wiskunde makkelijker werd in de tweede en derde. Er wordt dan veel herhaald waardoor het makkelijker is om een goed punt te kunnen halen. Voor nu kan je er niet heel veel aan doen, de fout die de meesten maken is het niet maken van je huiswerk. Hoe stom het ook klinkt, huiswerk maken en aantekeningen maken is van groot belang om goede punten te halen voor je studie. Daarnaast is het ook slim om een PIF bij te houden (dit was bij ons op school verplicht, het is een persoonlijk woordenboekje met woorden die je lastig vindt vertaald naar het Nederlands.) Verder heeft het mij altijd geholpen om dingen duidelijk op te schrijven en heel uitgebreid uit te werken. Het klopt dat sommige niet veel stappen nodig hebben, maar als je veel uitschrijft is het ook makkelijker om de denkprocessen te kunnen volgen en zo het te begrijpen. Ook vraag ik wel eens de uitwerkingen van wiskunde en herhaal ik de opgaven vlak voor het proefwerk met de uitwerkingen er naast. Als ik zie hoe zij de opdrachten uitwerken, en dan op mijn gemak uitvogel waarom ze dat doen blijft het bij mij altijd heel goed hangen en begrijp ik ook beter wat ik moet doen. Soms helpt bijles wel, maar je moet er dan voor zorgen dat de persoon die het je uitlegt zelf heel goed weet waar hij of zij over praat. Daarnaast moet die persoon ook de stof goed over kunnen brengen (docenten willen vaak ook wel helpen na school!).

super goed! Misschien dat je nu ook kunt kijken wat je anders hebt gedaan en dit een volgende keer weer toepassen?