Niveau verschil.

Stel; een jongen van de universiteit en een meisje van mbo niveau krijgen wat met elkaar. Ik vraag me dan af of ze dan niet te verschillend zijn van elkaar. Wat denken jullie? Of heeft dit iemand zelf meegemaakt of gezien bij anderen hoe dat ging.

Misschien zul je niet echt diepzinnige conversaties met elkaar kunnen hebben, maar ik denk verder dat het niet heel veel uit zal maken.

Het ligt eraan. Je hebt mensen die goed kunnen leren, maar daar houdt het dan ook mee op. Ik ken mensen die goed op school zijn, maar absoluut niet diep / sociaal vaardig / intelligent in het algemeen.

Tsja, soms zegt het opleidingsniveau niet per se iets over de mensen zelf en kunnen ze sociaal wel erg goed uit de voeten. Ik ken iemand die heeft vmbo gedaan, zit nu in het leger maar daar kan ik altijd erg goed mee praten. Hij kon dan ook wel vwo doen. Hij heeft dus niet echt een hoge opleiding gehad maar is absoluut niet onintelligent.

Maar goed, het ligt gewoon aan de personen zelf denk ik.

ik weet niet een mbo’er kan best slim zijn, en 1 vn de uni kan misschien domweg goed leren. Maar over het algemeen genomen denk ik wel dat het nivo hetzelfde is.

Volgens mijn moeder (die vaak erg wijze uitspraken doet :p) loopt het 9 van de 10 gevallen mis bij zo’n groot intelligentie verschil, vroeg of laat gaat het je irriteren dat je niet of moeilijk over dezelfde dingen kunt praten en dit is toch wel erg belangrijk in een relatie.

Hmm ik had dat met mijn ex. Hij heeft een diploma hoogste graad universiteit, en ik heb een TSO diploma, maar dat gewoon door een 7de jaar BSO. (TSO = MBO niveau, maar dat heb ik dus omdat ik een jaar extra een lager niveau heb gedaan.)

Ik miste zelf uiteraard niets, en ik denk dat hij er geen last mee had om zich “te verlagen” tot mijn niveau. Het is ook niet zo dat er constant over intellectuele dingen gepraat moet worden he, als het over muziek oid gaat, maakt een diploma niets uit. Verder vond hij 't ook wel leuk om mij dingen uit te leggen!

Maar bijvoorbeeld vwo en havo moet denk ik geen problemen opleveren…

ja idd hbo, uni
mbo, hbo

Ligt aan de personen. Ik kom genoeg universitair opgeleide personen tegen die echt heel dom uit de hoek kunnen komen of alleen wat weten van hun werkveld en niet weten wat er op het nieuws is.

Ik denk dat het vooral uitmaakt in hoeverre je interesses overheen komen en in hoeverre je kijk op het leven.

Hmm oke… Mbo en uni is ook gewoon een te groot verschil. Ik word er onzeker van denk ik.

Zegt echt niets.

Haal je dit trouwens uit eigen situatie? En waarom wordt je er onzeker van?

Waarom denk je?

Inderdaad. Iemand kan de hersenen hebben voor de uni en geen flikker doen, ja dan kom je ook niet ver. En er zijn mensen die 24/7 leren en zo hun diploma’s halen.

Bovendien kunnen mensen met mensen met wie ze erg close zijn anders gedragen dan met anderen- of men kan ook erg slim zijn en zich minder slim voordoen of gebeurd het zo dat ze zich zo gedragen. Nou ja er zijn heel veel redenen te verzinnen waarom dit niet persé ongelijk moet worden qua intelligentie en de gesprekken niet persé ondiep zullen worden.

Ik heb geen relatie met diegene, maar als ik dat zou krijgen, denk ik dat ik dan onzeker zou worden om dom en met weinig inhoud over te komen.

Verder was ik ook gewoon benieuwd hoe anderen tegen zoiets aankijken, het is niet specifiek op mijn eigen situatie :] Meer een gedachte…

Puur om mijn eigen vrienden. 1 vriendin is gestopt in 4 Havo en dr eigen leven gaan leiden, is een van de meest intelligente personen die ik ken.
Andere vriendin van me doet ook geen ene flikker op de Havo, zelfde verhaal.
Dan de mensen die ik ken van het Gymnasium, zijn de meest achterlijke mensen die ik ken. Sociaal verschrikkelijk dom maar ook gewoon qua algemene ontwikkeling, dus alles wat niet in de schoolboekjes staat.

Ik denk dat het niet echt veel uitmaakt. Iemand met een mbo niveau is niet gelijk een achterlijke… die kan ook gewoon over gevoelens etc praten net zoals iemand van de universiteit. Het school niveau heeft te maken met wiskundig inzicht etc. Het zegt niet altijd wat over het emotionele/sociale

Ja ok sommige mensen zijn ook gewoon lui ofzo, en hadden best hoger aangekund. Of kunnen wat minder goed leren. Maar dat betekent niet meteen dat ze dommer zijn.

Neem dat terug :’)
Iemand kan misschien goed leren maar dat staat NIET gelijk aan dat iemand ook normale gesprekken kan voeren etc.
Ik ken heel veel mensen die havo doen (ik doe zelf vwo, maar zelfs op het vwo heb je ze) en gewoon dóm zijn. Soms vraag ik mezelf zelfs af hoe the fuck ze op het havo/vwo terecht zijn gekomen.

En ik had ook iets met een jongen die een lager niveau deed, en ja ik zag het wel terug. Ik moest mijn opmerkingen soms helemaaaal gaan uitleggen totdat hij het begreep -.-
En de onderwerpen waar hij over praatte waren nou ook niet waarvan ik dacht “leuk!”

Maar dat kan natuurlijk ook aan de persoon liggen :’) en dit is een veel te lange reactie geworden