Niveau universiteit

Hallo iedereen,
Ik heb enkele vraagjes voor mensen die aan een universiteit studeren (zowel Nederlanders als Belgen).

Ik start volgend jaar namelijk aan de Katholieke Universiteit Leuven en het is best wel spannend. Ik twijfelde eerst tussen hogeschool en unief maar haalde in mijn laatste jaar goede cijfers en zelfs de directeur van mijn middelbare school heeft gezegd dat ik beter unief zou doen.

Ik ben dus gaan zoeken naar een universitaire studie en communicatiewetenschappen is hetgeen wat me het meest interesseert en sluit aan bij de studie dat ik op de hogeschool wou studeren (communicatiemanagement).

Ik heb wel bang voor het niveau op de universiteit want ik heb hier al vele verhalen over gehoord. Ik zou daarom graag weten van iemand dat op de universiteit hoe het er echt aan toe gaat en of de hoeveelheden van de leerstof echt zo groot is dat je hoofd er bijna van ontploft.

Ik zou ook wel willen weten of jullie nog vrije tijd hebben om andere dingen te doen of moet je altijd met je studie bezig zijn.
Alvast bedankt iedereen :slightly_smiling_face:

Ligt heel erg aan jezelf, je instelling en hoeveel jij je best ervoor wil doen. Het verschilt bij iedereen, dus dat is gewoon niet zo te zeggen.
Feit is dat je gewoon moet leren. Niks engs aan. Pas als je iets laat liggen wordt het lastig.

Mijn vriend studeert psychologie aan de VU in Amsterdam. Hij is vroegtijdig (in februari) gestopt omdat hij pfeiffer had en vrijwel niets meer kon. Hij gaat dit jaar weer opnieuw zijn eerste jaar in. Maar in dat half jaar dat ie gestudeerd heeft moest ie wel vrij veel doen ja… Ook lastige dingen. Je moet een hele hoop lezen per week enzovoorts. Voor mij zou dat echt niet te doen zijn :crazy_face:

Ik ben Belg en heb net mijn eerste bachelor aan de UGent achter de rug, dus laat ik even mijn ervaringen dumpen.

Allereerst, je twijfelt tussen hogeschool en unief? Wil je meer de praktische toer op, dan moet je voor hogeschool gaan. Ben je meer academisch gericht, dan moet je voor universiteit gaan. En zeker niet gaan denken dat unief beter is dan hogeschool ofzo, want vele mensen hebben wel dat foutieve beeld.

Verder: het niveau is inderdaad een dik stuk hoger dan in middelbaar. Persoonlijk vind ik dat ze in het middelbaar je wel wat beter mogen voorbereiden hoor…

Het is vooral aanpassen aan het feit dat je nu zoveel vrijheid hebt: je moet niet naar de lessen, je moet geen huiswerk maken of leren voor toetsen, etc. Zeker als je op kot zit (zoals ik), kan dit wel eens uit de hand lopen.

De hoeveelheid leerstof is ook echt ENORM, en het tempo en het feit dat er zoveel zelfstudie van je verwacht wordt, maakt het ook niet veel gemakkelijker. En dan kan je ook nog eens pech hebben met een slechte prof…

Ikzelf heb best redelijk wat discipline, maar he, op kot zitten en de Overpoort in de buurt heeft er wel voor gezorgd dat ik in de loop van het jaar geen zak heb gedaan (terwijl er ‘verwacht’ wordt dat je na een hoorcollege ook x aantal uren thuis studeert ofzo), zodat ik alles net voor/tijdens de blok moest beginnen samenvatten enzo. In het tweede semester ben ik zelfs amper nog naar de les geweest en geen boek opengedaan, waardoor alles tijdens de blok voor het eerst zelf moest bekijken.

Ik heb een heel jaar zitten feesten, maar ik heb het uiteindelijk enorm goed gedaan doordat ik tijdens de blok genoeg discipline had om me echt op te sluiten en enorm hard te werken en omdat ik (dit klinkt misschien arrogant) ook intelligent genoeg ben.

Maar als je van jezelf weet dat je niet zoveel discipline kunt opbrengen tijdens de blok, zou ik toch doorheen het jaar af en toe te leren, of gewoon zelfs al samenvatten, zodat je tijdens de blok niet nog aan al je boeken moet beginnen en enkel je samenvattingen kunt leren.

Zo, hopelijk helpt dit wat (:

Ik ga na de zomervakantie pas voor het eerst naar de universiteit, dus ik kan je niet helpen…

Wel heb ik een vraag voor de anderen: is voorkennis heel belangrijk? Moet je zegmaar al heel veel weten over dat wat je gaat studeren? Of beginnen ze echt ‘from scratch’, net als op de middelbare school? Ik heb wel voorkennis maar als ik mijn studieboeken zie denk ik echt: wtf.

De studie die ik gekozen heb, ligt totaal niet in lijn met wat ik heb gestudeerd in het middelbaar, dus voorkennis is niet zo belangrijk lijkt me. Maar het is natuurlijk altijd wel handiger bijvoorbeeld als je statistiek hebt en in het middelbaar wiskunde hebt gevolgd, dan dat je talen hebt gevolgd.

Okee, bedankt! :slightly_smiling_face:

Bij mij is het juist wel belangrijk dat ik talen heb gevolgd en is wiskunde totaal niet belangrijk. Maar ik heb echt héél veel vakken gevolgd op de middelbare school dus wat dat betreft zit de voorkennis wel goed dan…

Je zal sowieso wel overal een inleidingsles met de basis krijgen, maar dat zal meestal niet al te uitgebreid zijn, dus het zal ook wel wat zelfstudie vereisen. Een redelijke kennis van Engels en Frans (en Duits soms) is bij de meeste (talen)richtingen ook wel handig, aangezien je nu ook vaker les/boeken kan krijgen in die talen.

Het lukt je wel! Ik dacht ook eerst WTF toen ik mijn boeken bekeek, maar uiteindelijk is het gewoon veel blabla. Auteurs van studieboeken proberen echt veel te vaak iets vrij simpel te verwoorden in moeilijke, wetenschappelijke taal, terwijl het zoveel makkelijker kan!

Ik had op mijn cijferlijst hele goede cijfers voor alle talen, dus dat stelt me wel gerust! Dank je wel voor je reacties. Nu voel ik me wel een stuk zekerder eigenlijk. Ik was bang dat ik een achterstand had op mijn studiegenoten omdat ik mijn boeken zo wtf vond :grinning_face_with_smiling_eyes: