NIPT voor iedereen in Nederland

Zo als jullie misschien al wel via het nieuws hebben gehoord, komt (waarschijnlijk) de NIPT test beschikbaar voor iedereen. Voorheen was dit alleen voor een risico groep (o.a. oudere vrouwen die meer kans hebben op een kindje met een trisomie).
De bekendste trisomie is trisomie 21 ofwel het syndroom van down.
Verder kunnen er via de NIPT test meerdere trisomie afwijkingen worden gevonden die voor levensbedreigende afwijkingen zorgen zoals trisomie 18.

wat vinden jullie hiervan?

Ik ben voor.
Ik vind niet dat we zomaar moeten neerkijken op o.a. mensen met het syndroom van down. Maar laten we eerlijk zijn. Ze zijn niet allemaal zo gelukkig als de mensen uit het programma van onze knappe J. de Mol.
Hartafwijkingen komen veel voor.
Niet een hele gezonde situatie dus. Daarnaast zijn er gevaarlijkere afwijkingen dan het syndroom van down.
Iedereen heeft het recht om te weten of zijn/haar kindje een trisomie heeft en iedereen heeft het recht om te bepalen of ze daarmee willen doorzetten.
Er staat nergens beschreven dat je de test moet doen of dat je het kind moet laten aborteren.

Ik ben ook voor. Ik wil niemand discrimineren, maar ik denk dat het goed zou zijn om als ouder te weten of je kindje het syndroom van down heeft. Ik wil dat mijn kinderen gelukkig zijn en het lijkt mij dat kinderen met het syndroom van down een moeilijker leven hebben dan normale kindjes. Kinderen met down worden toch wel gediscrimineerd en raar aangekeken en dat zou ik nooit willen voor mijn kind. Je hebt wel mensen met down die bijna niks kunnen en mensen die bijna hetzelfde zijn als normale mensen, maar de mensen die bijna niks kunnen hebben eigenlijk niet echt een leven… Klinkt hard maar ze kunnen niks zelf en dat lijkt me ook heel zwaar voor de ouders. Ik zou niet 24/7 voor iemand kunnen zorgen en alles voor diegene kunnen doen, ik wil ook mijn eigen leven hebben en dat kan niet als ik altijd mijn kind moet verzorgen (dat moet natuurlijk sowieso, maar je snapt wat ik bedoel). Klinkt gemeen, maar ik denk dat iedereen wel liever een normaal kindje heeft dan een kindje met down waar je 24/7 bij moet zijn, eigenlijk de rest van je leven. Kan natuurlijk zijn dat ik iets zeg wat niet klopt, je mag het gerust tegen me zeggen, dit is hoe ik denk en als er dingen zijn die feitelijk niet kloppen mag je me verbeteren. Ben een 14 jarig meisje, geen expert :slightly_smiling_face:

Maar zowel de test als abortus moet natuurlijk alleen gebeuren met toestemming van de moeder

-weg ik maakte een rare vergelijking :cold_sweat:

De test beschikbaar maken ben ik voor, maar dan wel vroeg in de zwangerschap. Als er uit de test volgt dat het kind down heeft en de ouders besluiten het te aborteren dan vind ik dat niet kunnen als het kind al zes maanden is ofzo. Het is dan al een mens en geen foetus meer.

^ ik dacht tot 22 weken/5 maanden

Geen idee, maar volgens mij mocht het in Nederland tot best laat in de zwangerschap nog

Ik ben het er ook mee eens dat de test voor alle zwangere vrouwen beschikbaar wordt en niet alleen de risicogroep. Waarom zou je een risicogroep wel de kans bieden om het eerder te weten (als is dat om abortus te doen of je mentaal voor te bereiden) en niet een andere zwangere vrouw die niet een verhoogde kans heeft. De vrouw kan daarna zelf nog altijd beslissen om wel of niet een actie te ondernemen.

Ik ben tegen de test.
Ik vind dat mensen met down of andere beperkingen er mogen zijn. Iedereen komt met een doel op de aarde. Als een kindje ontstaat in de buik zit daar al een ziel in. Je bent gezegend als je een kind mag krijgen, we kunnen veel leren van een kind ook als het een beperking heeft. Ik snap wel dat er mensen zijn die abortus willen plegen als er uiterlijke beperkingen zijn zoals down, maar een kindje met een ‘maatschappelijk geaccepteerd’ uiterlijk kan ook een geestelijke beperking hebben (Autisme, adhd, verstandelijke beperking) en dat vergeten een hoop mensen geloof ik nu.

Wie hebben hier nou eigenlijk een beperking? Iemand die er anders uitziet dan ons en anders denkt (mensen met een beperking) of wij als maatschappelijk geaccepteerde wezens die mensen zoals hen als raar/niet acceptabel zien :wink: ?!

^ Ik ben het zeker met je eens dat je gezegend bent als je een kind mag krijg. Alleen vergeet je wel het deel van het opvoeden van een kind met wat voor beperking dan ook en wat dit allemaal met zich mee draagt. Zolang je zelf geen kind met beperking hebt kun je hier niet over oordelen.
Uiteraard is een verstandelijke beperking heel wat anders dan een lichamelijke beperking, maar het brengt allebei heel veel met zich mee.

Een vroegere collega heeft zelf een kind met zware geestelijke beperkingen en als ik zie wat het met hem en zijn gezin doet, dan begrijp ik heel goed dat je dit liever niet wilt en dit wil laten testen in een vroeg stadium van de zwangerschap.
Ik was vroeger altijd heel erg tegen abortus, en nog steeds ben ik meer tegen dan voor. Maar je moet wel realistisch blijven met de redenen waarom mensen ervoor kiezen een zwangerschap te beëindigen.

Je kunt de ene beperking niet met de andere vergelijken. Dat is gewoon appels en peren vergelijken. Daarnaast verschillen de uitkomsten van down ontzettend, het niveau van het kind kan enorm verschillen.
Volgens mij vergeten een hele hoop mensen (zie ik ook niet terug in dit bericht bijvoorbeeld) dat dit niet alleen op down test maar ook op twee andere syndromen. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Downscreening/Wat_is_downsyndroom/Patausyndroom
‘Een kind met patausyndroom heeft een zeer kwetsbare gezondheid. Het grootste deel van de kinderen met patausyndroom overlijdt tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte. De meeste kinderen overlijden in het eerste levensjaar.’
Ik vind dat zelf een héél plausibele reden om de test te nemen, iedereen moet de kans hebben om zich op zoiets heftigs tijdig te kunnen voorbereiden.

die kindjes lijden meestal wel echt heel erg he, zeker zodra ze de leeftijd 50+ bereiken ( mijn moeder werkt in de gehandicaptenzorg met o.a. veel mensen met down )
kindjes met trisomie 18 sterven vaak binnen 24 uur na de bevalling als ze de hele zwangerschap al overleven

maar omdat er andere “stoornissen” zijn moet je toch niet zeggen : joh wat maakt het ook uit.
als je iemand borstkanker preventief kan voorkomen zeg je toch ook niet: joh misschien beland ze later wel onder een trein, dat is erger …

ik vind dat als je iets kan voorkomen, en je wil dit ook voorkomen ( dan hoeven ouders en het kind niet onnodig te leiden) moet je dit kunnen doen.

bovendien gaat het vooral om het gezondheids asspect en niet zozeer van ‘wat zullen de buren denken als wij een kind met down krijgen’
mensen met down, trisomie 18 of het hierbovengenoemde trisomie 13 leidt vaak ook onder ontzettend veel gezondheidsklachten.

daarnaast (nu haal ik ook even het onderstreepte erbij) als je iets kunt voorkomen, moet je dit gewoon kunnen doen.
Je gaat ook niet zeggen (uitzonderingen daargelaten) ik ent mijn kind niet in tegen de bof want hij kan ook een andere ziekte krijgen.

Mee eens. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens, maar als ik die wel had en het zou een afwijking hebben, zou ik het weg halen. Niet iedereen kan een kind met een handicap bieden wat het nodig heeft, aangezien er extra veel kosten, zorg ect. bij komt kijken, en niet iedereen kan dat aan. Natuurlijk heb je nooit garantie op een gezond kind, maar dan nog kan je de kans wel wat beperken.

??

Down is niet alleen uiterlijk. Er zit een heet scala aan afwijkingen bij. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk nooit op zichzelf kunnen wonen, een normale baan kunnen hebben en worden vaak niet zo oud. En mochten ze wel oud worden, dan valt iedereen die hun hele leven voor ze gezorgd heeft weg (lees: Ouders) en worden ze in één of ander tehuis gedumpt.

Ik ben voor de test, hoe meer we erge afwijkingen kunnen stoppen/voorkomen hoe beter.

Ik ben hier ook heel erg voor. Als ik een ongezond kind ter wereld zou brengen zou ik dat van tevoren willen weten zodat je een keuze kan maken. Ik weet van mijn vriend dat hij het dan zou willen weg halen, ik weet het van mezelf eigenlijk nog niet. Maar ik zou wel voor de keus gesteld willen worden.

Precies, het is belangrijk om een keuze te hebben. Wat als je nu echt geen gehandicapt kind wil en het komt toch ter wereld met misschien wel allerlei vervelende gevolgen… Een keuze moet er zin. Ik weet zelf niet goed wat ik zou doen tho. Ik weet uit ervaring dat ook mensen met syndroom van down heel waardevolle levens kunnen hebben maar het is heel hard werken voor iedereen en ik kan me ook voorstellen dat je dat niet trekt.

Ik ben voor, maar ik vind het wel een beetje eng dat de mens en de maatschappij zo streeft naar een perfecte populatie

Ach, ik denk niet dat dat het per se is. Je moet je bedenken dat een kind met een afwijking ook veel geld kost, zowel van de ouders voor ons als maatschappij. Vroeger zouden dit soort mensen het niet eens overleven omdat ze altijd zorg nodig hebben. Ik vind het ook nogal wat voor ouders dat ze hun hele leven voor iemand moeten zorgen die nooit zelfstandig zal worden. De media geeft ook een heel vertekend beeld van het syndroom van down, ook door dat programma Syndroom. De werkelijkheid is toch wat zuurder voor de ouders en mogelijk ook voor het kind zelf. Dus dat de maatschappij ‘streeft naar een perfecte populatie’ vind ik nogal kort door de bocht. Ik denk dat het toch wel een andere aard heeft dan het ‘perfect’ willen zijn, want dat is natuurlijk nogal subjectief. Het streven naar minder gehandicapten vind ik ook geen slechte zaak als dat op deze manier zou worden toegepast. Totale vrije keuze aan de ouders en eigenlijk gewoon meer medische informatie tijdens een zwangerschap. Als dit niet zou kunnen, dan zou abortus op zich ook verboden moeten worden want er zijn genoeg zwangere vrouwen die helemaal geen kind willen of het nou gezond is of niet.

Hm ja ik ben het eigenlijk wel met je eens! Alleen dat was de eerste gedachte die ik kreeg toen ik het topic las, maar jouw uitleg is wel logischer inderdaad.