Nikon of Canon?

Ik fotografeer al een aantal jaren met een compact camera:
Sony cybershot DSC-s950
Deze trekt (als de zon schijnt) enorm goed buiten en ook scherp!
Maar voor de rest ben ik er niet veel mee…
Ik wil zeer graag verder met fotografie en ben al een tijdje aan het sparen voor een spiegelreflexcamera (rond de 600 euro?)
nu twijfel ik tussen:
de nikon d3100 of nikon d5000
of de canon sx20

Sommigen raden me de nikon heel erg aan,en anderen de canon,
wat vinden jullie(of andere suggesties)?
en over de merken in het algemeen?

Ik zou de Canon nemen, omdat een vriend van me een Nikon heeft en er slechte foto’s mee maakt. Maar dat ligt meer aan hem dan aan de camera. :’)

Ik zou voor Nikon kiezen.

canon en nikon zijn vrijwel gelijk. Allebei hun min en plus punten.

Heb zelf een nikon en zeer tevreden.

Ik zie net dat de canon sx20 met batterijen is,die moet ik dan niet hebben!
iemand andere suggesties voor canon?

en die zijn? (:

even kijken.
men zegt dat Canon de kleuren wat meer verzadigd maakt en de Nikon meer natuurgetrouw kleuren weergeeft. Het is maar wat je wilt.
En voor Nikon kan je eventueel allemaal oude goedkope lenzen op marktplaats kopen.

Maar het is ook belangrijk dat de camera goed in de hand ligt. Bij de mediamarkt kan je bijvoorbeeld die camera’s allemaal uittesten.

verder weet ik niet , zou je zelf op onderzoek moeten gaan.

Nikon of Canon hebben een warme kleur. Het hangt eigelijk af wat je fotografeerd. Ze zijn alletwee goed. Ik ben zelf aan het twijfelen hoor

Canon SX 20 is helemaal geen spiegelreflexcamera!

Dit is een groter compact camera met veel zoom, ook wel hybride camera genoemd. Maar deze bevat geen spiegel en je kan ook niet van lens wisselen!

Een vergelijkbare camera van Canon is een eos 1000D of 550D.
Ik zou me nog maar eens goed orienteren voordat je iets gaat kopen.
Verder maakt het niet veel uit of je een Canon of Nikon neemt kwaliteit is vrijwel gelijk, ik heb zelf een Canon.

De Canon die je daar opnoemt is inderdaad geen spiegelreflexcamera. Ik fotografeer zelf met Canon, ik vind de bediening een stuk makkelijker dan de meeste Nikon camera’s. De kwaliteit verschilt niet veel, hangt er ook vanaf welke lenzen je gebruikt.

Ik heb een Nikon, heb ook erg zitten twijfelen tussen de Canon 1000d en Nikon D3000. Ik ben voor de Nikon gegaan, omdat hij mijn aandacht trok haha. Ik wilde em gewoon! Het mooie van de Nikon is dat alle instellen voor de foto in een menu staan, bij de Canon zijn dit allemaal aparte knopjes (voor zover ik heb gezien bij een vriendin). Ik geloof dat de objectieven van de Canon ook wat duurder zijn.
Ik ben in elk geval blij met mijn Nikon, een mooi groot, helder scherm. Hij heeft alleen geen live view (foto maken via het scherm, dus niet door de zoeker) maar dat mis ik eigenlijk niet. De Canon 1000d heeft dit wel.

Het is net wat je zelf wilt, fijner vindt, mooier vindt en waar je je goed bij voelt!

Ik heb een canon 550D, en mijn vader een nikon D60.
Persoonlijk vind ik mijn canon fijner functioneren…

Maar al die camera’s die jij noemt heb ik geen ervaring mee, maar ik persoonlijk pro-canon.

^^ Dat zei een vriendin die de nikon 3100 heeft ook!
Maar op dat van dat de canon sx20 geen spiegelreflex is:
een vriendin van mijn broer heeft hem en gaf zelf de tip dat je sowieso een spiegelreflex moet kopen!(terwijl ze er zelf precies geen heeft)
Ik zal de raad in mijn nickname eens gaan opvolgen

Canon en Nikon zijn vergelijkbaar. Je moet kijken naar wat jóu het beste in de hand ligt. Wil je een kleinere body of juist een grotere, veel knoppen, weinig knoppen… De nikon D80-serie hebben twee instelwielen; vind je dat juist fijn of juist niet? Je moet hem gewoon in het echt even vasthouden en dan een keuze maken. Op kwaliteit hoef je geen van beide merken af te schrijven :slightly_smiling_face:

dankje! ^

Ik ben er nu haast zeker van dat ik de nikon d3100 wil
maar de baas van mijn moeder heeft een nikon en zijn zoon is professionele fotograaf en gij heeft een nikon,nu zegt de baas van mijn moeder dat de canon een stuk beter in de hand ligt,hebben ze in de mediamarkt spiegelreflexcamera’s die je kan vasthouden?

Ja. Ze hebben altijd dummies staan. Maar je kunt ook vragen of je een werkend model mag proberen.

het is net wat je fijner vind. ik kies voor canon :grinning:

In principe kan je met beide camera’s hetzelfde effect bereiken; het ligt allemaal aan je instellingen. Ik zou dus absoluut voor de goedkoopste of meest gebruiksvriendelijke gaan - net wat je zelf belangrijker vind! :slight_smile: Veel plezier ermee~!