Nikon D3100 .. Help!

Mijn ouders hebben dit weekend een Nikon D3100 gekocht. Nu heb ik een vraag: hoe zorg ik ervoor dat de foto de voorgrond scherp stelt en de achtergrond onscherp? En wat is de beste stand om hem op in te stellen? Dus niet dat ik alles handmatig moet aanpassen.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar elke keer is het toch niet helemaal scherp of heb ik opeens een vage foto waar je niets vanaf kan lezen.

Alvast bedankt! :flushed:

Algemeen Fotografie topic even doorlezen, deze vraag is al zooo vaak gesteld. Afgelopen week nog.

Wat hierboven staat, maar laat ik maar even aardig doen vandaag:
Op de lens zitten aan de linkerkant twee knopjes die je kunt verschuiven, zeg maar. Op de bovenste staat A en M. Dan moet deze op M staan.
Behalve het draaisysteem dat werkt voor het in en uitzoomen heb je daarvoor ook nog een draaisysteem, dat is voor scherpstellen.
Hoop dat je het begrijpt?
Alstu!

Ik weet inderdaad dat er een algemeen topic voor is maar meestal krijg ik dan geen reactie op mijn vragen.

Bedankt!

Wat een slap excuus. Je hebt het niet eens geprobeerd. Dat topic is ontzettend actief en vrijwel niemand wordt overgeslagen.

offtopic, maar: er zit zeker wel een kern van waarheid in dat je in het algemene topic minder snel, of helemaal geen antwoord krijgt op je vraag

Algemeen topic.