[nieuws] Noord-Korea en Otto Warmbier

Misschien hebben jullie had al gehoord of gelezen…

De ouders van Otto Warmbier, de jongeman uit Ohio die van januari 2016 tot juni 2017 in Noord-Korea werd vastgehouden, hebben vandaag in een talkshow gesproken over de vreselijke toestand waarin hun zoon verkeerde toen hij uit Noord-Korea werd gerepatrieerd. De 22-jarige man overleed ongeveer een week na zijn terugkeer.

https://www.demorgen.be/buitenland/ouders-van-student-die-comateus-terugkeerde-uit-noord-korea-hij-was-blind-doof-en-schokte-hevig-b6b6904d/

Hij is dus waarschijnlijk ernstig mishandeld in Noord-Korea. Wat denken jullie? Of is er meer aan de hand en is hij slechts een pion in een groter spel?

[b]Noord-Korea verwijt Washington misbruik te maken van de dood van Otto Warmbier. Die Amerikaanse student overleed kort nadat de Noord-Koreaanse autoriteiten hem eerder dit jaar hadden vrijgelaten. President Donald Trump schreef later op Twitter dat de twintiger op gruwelijke wijze was gemarteld.

Het Noord-Koreaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ontkende die beschuldiging donderdag met klem. Het departement waarschuwde volgens het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap dat de „onvoorzichtige en onverstandige” opmerkingen van Trump „verwoestende gevolgen” kunnen hebben.

Het ministerie klaagde in een verklaring dat de VS „zelfs bereid zijn een dode persoon in te zetten” in hun conflict met Pyongyang. De dood van de student zou op een sluwe en kinderachtige wijze worden geëxploiteerd.

Warmbier zat sinds januari 2016 in een Noord-Koreaanse gevangenis en werd in juni van dit jaar in slechte gezondheid teruggestuurd naar de VS. Hij arriveerde in coma en overleed niet veel later. Zijn ouders weigerden een volledige lijkschouwing te laten uitvoeren, waardoor nog onduidelijkheid bestaat over wat de student precies is overkomen.[/b]

Het zou mij niks verbazen als er een dikke oorlog komt.

Zijn geval leek meer een waarschuwing te zijn naar de buitenland van:’ Kijk eens wat we met toeristen doen die zich niet aan de regels houden’

Jammer dat de verzuurde sinaasappel van een President steeds maar zit te stoken en niet diplomatiek bezig is.
maar dit is even mijn oppervlakkige mening :wink:

Ik snap niet dat die ouders geen lijkschouwing wilden doen. Dat vind ik echt dom. Zo heb je toch helemaal geen bewijs? Als je Noord-Korea de schuld wil geven dan moet je wel zoveel mogelijk bewijs verzamelen.

Dit is al best een tijd geleden gebeurt, ik denk niet dat dit incident alleen een oorlog veroorzaakt… Lijkt me dat al die raketproeven een iets belangrijkere factor zijn. (neemt niet weg dat wat met hem gebeurt is echt vreselijk is)

Ik ben het eens met Shugglebird. Een oorlog komt niet door 1 gevolg maar meerdere.

Ik denk oprecht dat de VS er zelf achter zitten.
Het zal niet de eerste x zijn dat ze zelf achter iets zitten om een ander zwart te maken.

Ik ben normaal niet zo van de conspiracy theorieën maar het is inderdaad opmerkelijk wat Moriarty zegt…

Dat denk ik dus eigenlijk ook.

Ik heb me er eerlijk gezegd niet verder ingelezen. Maar weet wel dat Noord-Korea niet soepel is met wetten overtreden. Mensen kunnen gemakkelijk in een vreselijk concentratiekamp worden gegooid, met 3 generaties familie erbij. Daarbij zijn de voormalige en huidige leider heiligen voor die mensen daar (tenminste, dat wordt er ingestampt en die mensen zijn er of van overtuigd of ze doen het uit angst). Zo heeft elk huis daar portretten van beide mannen, moeten beide standbeelden ALTIJD geheel op de foto staan en mag je nooit lachen als je met een portret op de foto staat.
Amerika zie ik er ook wel voor aan dat ze zo Noord-Korea in een kwaad daglicht willen zetten, maar het is ook heel waarschijnlijk dat Noord-Korea zelf die jongen het een en ander hebben aangedaan.