Nieuwe start

Hey meiden.
Na een moeilijk jaar gehad te hebben en lang rondzwerven voor het vermijden van het echte leven ben ik toe aan rust en een nieuwe start. Ik ben gestopt met mn studie en moet binnenkort mijn apartment uit, ook houd mijn stufi op en ben ik bijna door mn spaargeld heen. Dus ik ben blut en heb geen basis. Het laatste wat ik wil is terug naar mijn ouders. Nou mijn vraag, hoe pak ik dit aan? Ik wil naar een nieuwe stad, liefst zo ver mogelijk van mijn thuisbasis (Noord noord-holland) maar ik wil wel een eigen appartement. Hoe makkelijk is het om zonder studie een baantje te vinden waarmee je jezelf kan onderhouden (met ong 1000eu pm)? En in welke steden zijn apartementen betaalbaar? Maastricht of brussel trekt mij wel aan, maar geen idee hoe dit hier zit. Zijn er hier meiden die ook in zo’n situatie hebben gezeten?

Wat is het hoogste baantje wat je zou kunnen doen? Leeftijd? Ik denk dat het wel lastig wordt om iets te vinden.

Ik ben 20 en heb mn havo diploma, altijd in de horeca gewerkt maar dat verdient nou niet heel super. Ik heb de laatste 2 jaar niet meer gewerkt dus geen idee wat het gebruikelijke salaris is voor 20 jaar. Maar vind het niet erg om zo’n 50 uur per week te werken. Dus misschien 2 horeca baantjes?

Wat een nare situatie. Misschien kan je een administratief baantje vinden of bij een uitzendbureau aan het werk als horeca-intercedent?

Ik ken iemand die ook met alleen middelbare school diploma een baantje heeft gekregen bij een gaming klantenservice en die kan gewoon makkelijk in zijn eigen 700 euro per maand appartement ervan leven. Dus ik zou gewoon heel erg zoeken, maar vooral ook naar dingen die je heel erg liggen.

fabriekswerk verdient goed. In Urk in de vis: €1500 p/m en in de buurt van Groningen bijv. plastic: €1600,- p/m
Het zijn geen droombaantjes maar zou een start kunnen zijn…

Je kunt met een Havo diploma vrijwel al het werk doen waar je minimum loon krijgt (de vacatures vragen om “MBO denk en werk niveau”, Havo staat daar gelijk aan): Klantenservice werk, horeca, supermarkten, in winkels, productiemedewerker, post…Met die 1500 bruto per maand kun je wel een appartementje krijgen, maar dat wordt of een sociale huurwoning (waar je inschrijftijd voor nodig hebt) of een studio/kamer. Of als je bereid bent om de helft of meer van je salaris op te offeren voor een huis kun je een 2+ kamer appartement krijgen in de openbare sector. Maastricht is best wel een studentenstad dus dat kan tricky zijn, maar daar vlakbij heb je best wel kans om iets te vinden als je je even flink boos maakt en hard zoekt.