Nieuwe start, lotgenoten?

Halloo,

Dit jaar gaat het heel slecht op school. Ik haal lage cijfers en ik vind het ook echt heel moeilijk. Moet bekennen dat ik dit jaar ook iets te veel gezellig en iets te weinig m’n best heb gedaan. M’n prioriteiten lagen meer bij leuke dingen dan bij school. Ik sta heel goed voor de exacte vakken, maar niet voor de andere vakken en dat haalt mijn totale gemiddelde omlaag. Ik zit nu nog in 3 vwo, maar het is al zeker dat ik het niet ga redden om over te gaan. Volgend jaar ga ik dus naar 4 havo. Ik heb het er met mijn mentor over gehad en hij vertelde dat ik als ik naar havo ga ik hoe dan ook in een klas kom waarin iedereen nieuw is. Een samengestelde klas of zo. Met mensen die zijn blijven zitten, van andere niveaus komen of gewoon vanuit havo 3 zijn doorgestroomd. Hoe dan ook ben ik dan niet de enige nieuwe. Dat is voor mij een nogal geruststellende gedachte.
Toch vind ik het erg moeilijk dat ik straks niet meer die vanzelfsprekendheid heb van allemaal vrienden om me heen, die blijven namelijk allemaal op het vwo. Ik ga er dan natuurlijk nog steeds mee om, maar ik zal toch echt nieuwe vrienden moeten maken in de klas. Nu ben ik van mezelf al behoorlijk sociaal(krijg ook vaak te horen dat ik spontaan ben, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het soms wel moeilijk vindt)en word ik gewoonlijk ook snel opgenomen in groepen, maar spannend vind ik het wel. Het is een compleet nieuwe start. Ik moet dus helemaal opnieuw beginnen, en ik heb niks of niemand om op terug te vallen zeg maar.

Is er iemand die zoiets dergelijks heeft meegemaakt? Of is er iemand die nu in dezelfde(of een soortgelijke) situatie zit? Zou graag de verhalen horen. :slightly_smiling_face:

ja ik ben 2 jaar geleden blijven zitten, ik kon wel vrij makkelijk optrekken met mensen die ook waren blijven zitten ofzo

ja, na 2 vwo vonden de leraren dat ik beter naar een totaal nieuwe klas kon gaan, omdat ze dachten dat ik het volgend jaar niet zou redden. Verwachtte een k*tklas maar uiteindelijk is het wel een gezellig jaar geworden.

Niet helemaal hetzelfde, maar ik ben blijven zitten in de vijfde een aantal jaar geleden. En daardoor kwam ik in een helemaal nieuwe klas. Van tevoren was ik wel even heel nerveus, maar achteraf vond ik het ook wel fijn om een nieuwe start te kunnen maken. En in de pauzes kon ik nog gewoon omgaan met mijn oude klasgenoten.

Ik ben in vwo 4 blijven zitten, en toen naar havo 4 gegaan. Ik kende in die klas helemaal niemand, maar ik heb met mijn havo klas de leukste jaren van al mijn schooljaren meegemaakt. Zo zal het bij jou vast ook gaan!

Ik ben 2x in een nieuwe klas terecht gekomen; een keer in een andere klas ingedeeld en een keer gewisseld van niveau. De eerste keer kon ik niet echt aansluiting vinden, maar dat kwam voornamelijk omdat er bijna geen meisjes in die klas zaten en ze waren ook niet echt mijn types, toch ging ik wel gewoon met ze om. De tweede keer maakte ik echt meteen vriendinnen en de jaren erna werden hartstikke gezellig.
Overigens ben ik altijd vrienden gebleven met de mensen uit mijn oude klas.