Nieuwe school

Volgend jaar ga ik eindelijk naar d middelbare school. Vanaf groep 6 verbuig ik me daar al op, en nu is het eindelijk het moment. En aangezien ik niet zo van de kat uit de boom kijken hou, wil ik graag een heel hoop tips, leuke spulletjes, leertips, wat leuk is aan de middelbare enzovoort enzovoort. Ik heb onwijs veel zin! En ook evaringen hoor ik grAg. Ik gavtrouwens naar de havo, maar kan in de /de vwo doen! En ik zit op een laptopscjool.

Alvast bedankt!

Tja, het is gewoon heel anders.

Voordelen zijn dat je veel nieuwe mensen leert kennen, je veel meer afwisseling hebt (zowel qua lessen als docenten), je uitval kan hebben en dus eerste uur vrij o.i.d. en dat je ook wel eens 1 uur ofzo uit kan zijn, in plaats van kwart over 3 (?), wat je gewend bent (: Nadelen, tja… dat het misschien een beetje onwennig is in het begin maar geloof me, daar kom je echt heeel snel overheen!

Ik vond/vind (zit nu in de 5e) de middelbare school in ieder geval echt veel beter dan de basisschool! En lekker cliché, gewoon omdat deze tip er even bij moet: blijf jezelf :slightly_smiling_face:

Als je verder nog gerichte vragen ofzo hebt, wil ik je wel verder helpen want ik weet eigenlijk niet wat ik verder moet vertellen haha (:

Doe je veel excursies enzo, en weetje nog iets wat je tegen iemand moet zeggen die je brugsmurf noemt zodat is voortaan zijn mond dichthoud?

Ik voel me oud.

Als je naar een school gaat waar ze laptops gebruiken, beter leren typen…
Sorry dat moest even

Verder, tja. Je zal alvast wel wat mensen kennen die er heen gaan en verder gewoon lekker jezelf zijn.
Qua spullen, in de eerste koop je waarschijnlijk gigantisch veel. Ik ga nu naar de vijfde en beperk mezelf tot kaftpapier, schriften en een pak pennen. Misschien ben ik optimistisch genoeg om een agenda en een etui aan te schaffen, maar ik weet nu al dat ik die na een maand niet meer gebruik.

Maak verder gewoon veel plezier, geniet ervan en trek je niets aan van de ouderen. Die irriteren zich ongetwijfeld aan je omdat je in onze ogen echt heel jong bent, maar bij ons op school worden bruggers altijd keurig met rust gelaten. (Wat een liefde)

Of je veel excursies hebt ligt aan je school. Waarschijnlijk heb je hier al informatie over gekregen of krijg je deze binnenkort nog.

In het begin is het misschien allemaal een beetje groot en overweldigend, maar het zal heel erg snel wennen. Voor je het weet is het schooljaar alweer om en over een paar jaar kan je alweer uitkijken naar je studentenleven.

dit. en leer typen!

Oké, flauw. Maar iedere school is anders, dus heb geen tips (ook al ben ik een ervaren met 10 scholen :’))

Wees jezelf!

Grappig om het enthousiasme van jou te zien. Ik had dat ook toen ik op de bassischool zat. Als je eenmaal op de middelbare zit, vond ik het wel tegenvallen. En verlangende ik weer naar de bassischool.

Sorry van dat typen, hebben jullie ooit gehoord van een iPod? Die veranderd worden nogal vaak

Ja, toevallig wel, hoe raad je het! En omdat ik er zelf een heb weet ik ook toevállig dat er gewoon een correctiemode (ik ben het goede woord ff kwijt) op zit en een backspace-knop om je fouten te veranderen :slightly_smiling_face:

Anyway. Niet té druk over gaan maken want het komt vanzelf wel goed.
Mensen die irritant tegen bruggers zijn, zijn dat, hoe vaak je ze nou een grote mond geeft of niet. Bij mij op school was het altijd best zolang je niet irritant druk in de gang bent (maar dat zijn meestal toch alleen de jongens) of hysterisch of overdreven loopt te doen in de aula (again, vooral jongens).

(en ik voel me ook oud nu jemig man hahaha)

Ik ben alleen positief over een paar docenten die mij toentertijd gesteund hebben in moeilijke tijden. Ik ben verder niet echt positief over de middelbare omdat ik daar een slechte tijd doorgemaakt heb.

Maar goed, ik hoop dat jij een positieve ervaring doormaakt. Gewoon jezelf wezen en wat de rest gezegd heeft.

Eerste jaar is overleven, zeker omdat je echt van die typische meisjesruzies zult krijgen (had ik tenminste). Gewoon doorgaan en als het goed is krijg je in de bovenbouw (was bij mij zo) wat rust in. Ik weet niet welk niveau je gaat doen, maar mijn advies is: zodra je merkt dat je het veel te makkelijk hebt, zeg er iets van en probeer wat hogerop te komen. Ik heb gemerkt dat wat meer uitdaging niet slecht zal uitpakken. Denk aan de toekomst dus!

Had ik ook! Maar uiteindelijk was ik wel gewend en vond ik het leuker.

Gewoon niks. Echt niet. Niet doen. Komt verschrikkelijk fout en irritant over. Je kan je er beter niks van aantrekken en vrolijk doorlopen. Het zijn vaak tweede klassers die nu cool zijn omdat ze niet meer in de eerste zitten, maar zeg vooral niks terug:’)
En excursies deed ik zelf meer op de basisschool. Dan gingen we nog redelijk vaak op de fiets ergens heen met z’n allen en dat gebeurd bij ons veel en veel minder. We hebben wel aan het begin van het jaar de efteling gehad en dan gingen we nog een keertje naar een stad in het buitenland een dagje, maar dat was het dan ook.

& dat kan ik weten , ik zit in de 1e en er is echt niks leuks aan…
misschien ligt het aan mijn school :stuck_out_tongue:
ik ga volgend jaar ook naar een andere school , een andere richting volgen :slightly_smiling_face:

Ik had echt zo een Ned’s Survivalgids idee toen ik naar de middelbare ging.