Nieuwe school

Hoi allemaal,

Ik begin volgende week woensdag aan de vavo waar ik in twee jaar mijn diploma voor de havo ga halen. Zelf heb ik een heel erg pestverleden en vind ik het altijd enorm moeilijk om naar een nieuwe school te gaan, want daar zijn nieuwe mensen. Ik ben nogal verlegen en stap niet snel op mensen af omdat ik dat eng vind. Vrienden maken vind ik erg lastig en blijf vaak alleen over. Nu is mijn probleem dat ik op de vavo 4 verschillende klassen heb en daar zie ik heel erg tegenop. Ik weet niet goed wat ik er van moet verwachten en daar word ik onrustig van.(lees: ik fok me nu al op voor volgende week, ook al weet ik dat ik dat niet moet doen)
Het punt is, ik zou graag willen weten hoe ik hier beter mee kan dealen, het voor mezelf wat makkelijker kan maken zodat ik er volgende week ook met een gerust hart heen kan gaan.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en als het wat vaag overkomt, sorry daarvoor!

Je moet maar zo denken, waarschijnlijk is het voor iedereen zijn/haar eerste keer. Iedereen vindt het vast wel spannend, de één alleen in mindere mate dan de ander. Ik zou zeggen, ga bij mensen in de buurt zitten die je leuk lijken en probeer niet dicht te klappen of iets dergelijks als er een gesprek gevoerd wordt.
Dit klinkt nu misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want ik snap dat je je na al dat gepest onzeker voelt, maar het komt echt wel goed. Een nieuwe start is dan juist goed!

Dank je wel, Kimm! Ik zal het proberen.