Nieuwe moedervlekjes!

Hee iedereen!
Laatste tijd merk ik dat ik steeds meer moedervlekjes krijg. Ik heb nu een hele kleine op mijn pols(ziet er best cute uit) en ik krijg 2 hele kleine bij mijn lip. Mijn vriend kreeg bij de dokter te horen dat hij moet uitkijken met nieuwe moedervlekken. Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Nee ik krijg er ook steeds meer. Volgens mij kan je nieuwe krijgen tot je (ongeveer) 21ste. Je hoeft je alleen zorgen te maken als dezelfde moedervlek regelmatig jeukt, pijn doet, van vorm verandert of van kleur verandert.

^Mijn huisarts wees vooral op verandering. Dus als hij al jaren vlekkerig is en vage rand dan is het niet erg. Maar zodra dat veranderd is dat geen goed teken. Ik heb weleens jeukende moedervlekken op mijn onderarm. Maar dit was ook niet erg, omdat het eigenlijk nooit dezelfde is.
Misschien heb je wat aan deze website en deze folder, of je kan een foto van je moederlvek op een doktersforum plaatsen, of zoals je zelf al benoemd even je eigen huisarts bellen.
Ook in die linkjes wordt gezegd dat vooral verandering, jeuken en bloeden van belang is.

als de moedervlekken kwaadaardig ofzoiets zouden zijn, zijn ze wss zwart. Jeuk heeft volgens mij meer met huidtype te maken dan met moedervlekken geloof ik :slight_smile:

Niet waar. Melanomen kunnen alle kleuren hebben . Van wit tot roze, donkerbruin en zwart.

Je moet er vooral op letten dat hij niet in korte tijd na het verschijnen extreem gaat groeien. Heeft hij daarbij vage assymetrische randen en alle kleuren van de regenboog door elkaar: dan moet je er mee naar de huisarts. Zeker als het daarbij jeukt en bloed. Maar zo’n klein moedervlekje dat plots verschijnt kan absoluut geen kwaad.

En na je 21ste krijg je er geen meer?