Nieuwe klas

Na de zomervakantie (ik weet het beetje te vroeg druk aan het maken) heb ik natuurlijk weer een nieuwe klas. Aan de ene kant vind ik het super leuk!! nieuwe mensen kennen enzo. Maar aan de andere kant ben ik best zenuachtig. ik ga naar de tweede. iedereen heeft al vriendinnen en dalijk ben ik weer het enige meisje dat overschiet.

(in de brugklas had ik maar een goede vriendin, verder was ik erg alleen) ik wil dit probleem graag voorkomen. Maar ik snap niet wat ik fout doe. ik ben gewoon aardig tegen mensen. In mijn vorige klas waren meestal al groepjes gevormd. Het waren altijd vaste tweetallen. Ik was echt blij dat ik één beste vriendin had. Hoe kan ik dit probleem voorkomen? dat ik niet in mijn eentje aan een tafel zit. Ofdat niemand met mij samen wil werken? :dry:

x

ps: ik heb wel vriendinnen hoor! maar niet echt in mijn vorige klas

I feel u. Ik ben net verhuisd van Rotterdam naar Amsterdam je moet gewoon bij ze komen staan en gewoon vragen waar ze over praten enzo niet bang zijn! Het helpt namelijk al helemaal niet om alleen in een hoekje te blijven zitten good luck :sob::muscle:

Jaa, dat wil ik ook proberen. Maar soms ben ik bang dat iedereen me raar aan gaat kijken. en me raar vindt. dat niemand me dan mag enz. :bored:

Komt vanzelf wel goed joh. Ik ben heel vaak veranderd van klas (en mijn klas veranderde vaak) op de middelbare school en ik heb elke keer weer nieuwe vrienden gemaakt. En ik ben niet bepaald een sociaal wonder :’)

Ik zit dus ook met zo’n soort probleem dus hier ff een upje!

Herkenbaar! Zelf was ik heel erg verlegen en durfde ik mensen niet zo goed te benaderen, dus voordat ik het wist waren er al allemaal groepjes en was ik alleen (maar ik was ook niet echt sociaal). Maar je moet je gewoon proberen in een gesprek te mengen. De meeste zullen dat niet raar vinden, maar eerder sociaal. :slightly_smiling_face:

ik was ook altijd erg zenuwachtig als ik een nieuwe klas kreeg haha! ik ben nu 20 en als ik nu een nieuwe klas krijg ben ik alsnog erg nerveus etc hoor. ik ben zelf een persoon die eerst heel erg de kat uit de boom kijkt en niet gelijk op mensen afstapt. je moet gewoon doen waar jij je fijn bij voelt, als je iemand ziet die je leuk lijkt probeer dan een gesprekje aan te gaan, voel je je er niet fijn bij doe het dan gewoon niet. Je hoeft niet op de aller eerste dag gelijk een groep vriendinnen te maken. en in de pauze kan je gewoon bij je oude vriendinnen zitten als je dat fijner vindt?

Ik herken je probleem ook wel, ik stap niet snel op mensen af, vind dat dan toch een beetje ‘eng’ op de één of andere manier. Volgend jaar krijg ik ook weer een (gedeeltelijk) nieuwe klas en één van m’n beste vriendinnen blijft zitten, een andere vriendin heb ik de vriendschap mee verbroken en bijna al mijn overige vriendinnen hebben een totaal ander profiel dus zal ik ook niet mee in de klas komen. Best lastig, maar ik ga er gewoon het beste van proberen te maken, de pauzes heb ik in ieder geval nog en er zijn genoeg bekende in mijn nieuwe klas verwacht ik. Daar ga ik dan gewoon wat meer mee om en probeer ik vriendinnen mee te worden.

Fijn om te weten dat ik niet de enige met dit probleem ben. Voor jullie een tip: als je iemand kent die ook weer iemand anders kent, vraag dan of jullie alvast met een groepje iets leuks kunnen doen. Zo leg je alvast contact. En komt niet alles op de eerste schooldag aan! Succes :+1: sorry dat ik op mn eigen topic ga reageren. :joy:

tjah, het is altijd lastig om in een nieuwe klas terecht te komen.
je zou dit kunnen doorlezen? http://plazilla.com/page/4295143666/tips-als-je-naar-een-nieuwe-school-of-klas-gaat

wees jezelf, en wees aardig! ik snap niet waarom ze niet met je willen omgaan? probeer een grote kring te maken,dus niet focussen op een persoon, maar de hele klas te vriend houden?

Bedankt! :sob::muscle:

up

Komt allemaal goed, je moet je niet zo druk maken.

Fijn dat er zo’n topic is. Ik ga volgend jaar naar de brugklas en ben vreselijk nerveus… o.o

Precies hetzelfde, maar ik probeer er niet al te vaak aan te denken. Het moet nog komen, en het is zonde van je vakantie als je je vooral hiermee bezighoud. Geloof me, na een weekje zal je daar echt wel thuis voelen. Dat is bij mij áltijd zo geweest. Ik zat bijna elk jaar in een nieuwe klas met alleen maar onbekenden en zelf ben ik introvert.

Zie het zo: je kunt nu helemaal opnieuw beginnen. En hoe? Door compleet jezelf te zijn.

Als er mensen zijn die dat niet waarderen, weet je meteen hun ware aard. Scheelt je een hoop gedoe.

Ongetwijfeld zullen er mensen tussen zitten die het wel waarderen. Dat kunnen mensen zijn die voor hele mooie (lange) vriendschappen kunnen zorgen.

Een beetje zenuwachtig zijn hoort erbij, dat is gezond. :slightly_smiling_face:

Succes meid! Komt wel goed.

Hey! Ik ga nu naar de vierde en heb precies hetzelfse probleem :frowning_face:
Maar ik kan je best wat tips geven:

1. Blijf alsjeblieft altijd jezelf, verander niet om erbij te horen :wink:
  2. Laat het over je heen komen. Je leert vanzelf mensen kennen die jou aardig lijken!
  3. Probeer zelf bij meiden te gaan zitten die aardig lijken, zo geef je aan dat je stevig in je schoenen staan :slightly_smiling_face:

Veel succes verder! :slightly_smiling_face: