Nieuwe camera

Ik mag voor mijn verjaardage en nieuwe camera uitzoeken. Maar wie weet waar ik op moet letten bij het kopen van een nieuwe camera? Maakt het uit hoeveel megapixel een camera heeft en wat betekent optische zoom nou eigenlijk? Volgens mij heb ik ooit op girlscene ook een keer een artikel hier over gezien maar ik kan het niet terugvinden, heeft iemand daar de link van?

nou, veel megapixel betekent een duidelijkere foto, hoe meer hoe duidelijker.
optische zoom is hoever je (nog goed) kan inzoomen. Dat moet ook wel veel zijn.
en ik heb geen link gezien :slightly_smiling_face:.

succes!

mp maakt niet uit, alleen als je ze groot uitprint
optische zoom is volgens mij dat je superver ofzo kan inzoomen, geen idee eigelijk.

ik denk dat het beste is om vergelijkingssite te bekijken of misschien in de winkel beetje testen als dat mag

Ik had net gelezen dat je met 12 megapixels je foto’s kan uitvergroten tot posterformaat 30x40 maar dat is nou niet bepaald echt nodig volgens mij. Volgens die site is 10 megapixel een goed aantal voor de gewone cameragebruiker?

Megapixel maakt geen drol uit tegenwoordig. Tenzij je vlaggen wilt laten bedrukken, maar dat denk ik niet.

Verder nog dingen waar je op moet letten ?

Megapixel is absoluut iets waar je niet op moet letten
wel op de zoom inderdaad! Er is een grooooot verschul tussen digitale en optische zoom. Je moet naar optische zoom kijken… Ik heb 18x opticalzoom… en daar ben ik heel blij mee, maar het gaat er ook om wat ermee wilt doen natuurlijk!
maar alle camera;s tegenwoordig kunnen aardig wat!

18x optische zoom lijkt me iets te veel van t goeie :’) maar 4/5 lijkt me prima toch? Ik heb zitten kijken naar de DMC-FX60, volgens mij is die prima z’n prijs waard. Iemand anders nog aanraders/afraders qua camera’s. Of favoriete merken?

Hoe groter het formaat van je beeldsensor hoe hoger de kwaliteit van je foto’s in scherpte etc toch?

Je hebt toch ook digitale zoom ofzo? Nou die moet je niet nemen xd. Ik heb ook een camera, ik ben er wel blij mee, wil je de naam weten?