Ik heb ook 4 kutjaren achter de rug op m´n school, dus ik ben best bang voor aankomend schooljaar. Ik ga havo doen, dus dit is m´n kans voor een ´nieuwe start. Ik heb in de 2e ook al havo gedaan, dus velen kennen me nog, ik werd heel veel gepest en als een kneusje gezien, velen waarbij ik in de klas kan komen, kijken me neerbuigend en arrogant aan, terwijl ze me niet eens kennen… Ik ben verder heel verlegen en onzeker, maar ik zou na de vakantie juist heel spontaan en zelfverzekerd willen zijn en de laatste 2 jaar toch nog leuk willen maken. Maar goed, hoe kan ik in maar een maand zelfvertrouwen opbouwen…En ik zit ook totaal niet lekker in m´n vel, dus is het moeilijk om vrolijk en open over te komen…
Maar goed, hier heb jij niets aan. Probeer van je verlegenheid af te komen, door klein te beginnen. Glimlach naar klasgenoten en groet ze. Als je je een beetje op je gemak voelt, kun je proberen af en toe mee te praten of een opmerking te maken. Door iets simpels te zeggen als ´haha ja idd dat doe ik ook altijd´, zorg je er al voor dat je gezien wordt en spontaan overkomt. Dan gaan mensen ook vanzelf tegen jou praten en wordt het makkelijker.