Niet weten wat te doen

Beste meiden,

Ik weet dat dit misschien beter bij ‘School’ kon staan maar het heeft ook veel met Lifestyle te maken.

Ik zit op een hele leuke opleiding, heb jammer genoeg wel alleen maar meisjes in mijn klas.
Aan het begin ben ik vaak op school geweest, daarna ben ik steeds vaker afwezig geweest (persoonlijke omstandigheden) en hier heb ik een paar meiden uit de klas waar ik mee om ging, ook over verteld.
Ze deden alsof ze het begrepen, maar toen ik daarna twee weken niet op school was en ik kwam weer terug op school, begon iedereen me ineens te negeren. Niemand zei meer wat tegen me. Alhoewel ze wel domme opmerkingen deden maken als ik dan wat later de klas binnen kwam: ‘Dacht jij, ik blijf nog lekker even in mijn bed liggen?’ allemaal zulke dingen.

Ik heb uiteraard veel gesprekken gehad met mijn mentor over mijn afwezigheid. Aan het begin heb ik ook wel eens gespijbeld. Daar werd ik toen ook op aangesproken. Maar helaas kan ik totaal niet goed opschieten met mijn mentor, ze toont gewoon totaal geen begrip voor mijn situatie en geeft mij niet eens een eerlijke kans.
Ik heb haar vertelt dat als ik nog verder zou willen gaan op deze school, dat alleen kan als ik naar een andere klas geplaatst wordt. Anders is het gewoon afgelopen met deze school voor mij.
Maar dit wou ze dus niet doen. Omdat ik dan het groepsproces zou verstoren van een andere klas. Of dat andere leerlingen dan ook ineens naar een andere klas willen gaan.
Dit slaat helemaal nergens op, volgens mij zijn het gewoon smoesjes en wil ze me gewoon niet in een andere klas zetten omdat ze denkt dat ik dan die klas ook ‘kapot maak’.

Ik ben dit erg zat. Ik weet echt totaal niet wat ik moet doen.
Aan de ene kant zat ik te denken om naar een andere school toe te gaan maar ik weet niet of ik zomaar op een andere school kan instromen… Want als dat zou kunnen, dan zou ik daar zo weg zijn.
Maar als dat niet kan, moet ik gewoon helemaal stoppen en gaan werken. En dan wachten tot volgend school jaar en inschrijven op een andere school.

Wat moet ik doen? De meiden uit mijn klas zijn echt bitches, en ik kan echt niet goed met hen opschieten. Totaal niet mijn type vriendinnen. Die andere klas is veel leuker en ik ken die meisjes daar ook al.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange shit verhaal, ik weet het zelf echt niet meer en met mijn mentor kan ik er niet over praten en mijn ouders ook niet. Ik voel me echt heel ellendig hierdoor.

Heb je het hier al een keer over gehad met mensen die dichtbij je staan?
zo ja, wat vinden zij ervan en kunnen die je helpen?
zo nee, praat erover met diegene(n)

Ik vind het heel eerlijk gezegt niet zo gek dat je niet overgeplaatst word. Het verstoort weldegelijk het groepsproces, maargoed ik weet niet wat je redenen zijn natuurlijk.
Maar als al de opmerkingen zo gaan als die van lekker in je bed blijven liggen, ik zie dat meer als plagen eigenlijk. Je moest is weten wat er bij ons in de klas gebeurd als iemand voor de zoveelste keer de klas een uur te laat komt binnen kakken. Dan begint iedereen keihard te lachen en vliegen de domme opmerkingen je om de oren. Het is ook een beetje hoe je daar zelf op reageerd.

Tenslotte, school doe je wel voor jezelf en niet voor anderen. Als dit wel de opleiding is die je graag doet en wilt blijven doen, zou ik het toch even doorzetten. Je kent al wat andere meiden, kun je daar buiten de les om niet wat meer mee om gaan? Ieder geval, maak dit jaar gewoon af en maak een afspraak met de decaan. Deze kan je helpen om eventueel over te stappen naar een andere school maar wel dezelfde opleiding. Zo hoef je geen jaar opnieuw te doen.

Waarom kun je niet met je ouders erover praten trouwens? Zij kunnen je misschien wel heel goed helpen.

Ik heb geen contact meer met mijn moeder.
Heb het misschien een beetje verkeerd verwoord, maar met mijn vader heb ik er al over gepraat en ik wist zijn mening al. Hij heeft mijn mentor al een paar mailtjes gestuurd dat hij het niet normaal vind hoe zij nu te werk gaat. Omdat ze mij en mijn vader beloofd heeft om mij een eerlijke kans te geven. En dit is geen eerlijke kans.

Maar volgens een studie adviseur op school, kon ik dit jaar niet meer op een andere school instromen. Ik weet niet of dit waar is, aangezien mijn mentor ook niet altijd even eerlijk is.
Zou dit wel kunnen dan? Dat ik dit zelfde jaar nog af maak op een andere school?

En dat was niet plagerig, dat was gewoon een stomme opmerking want ik ken dat meisje en dat is een beetje een kreng.
Ik snap zelf ook wel dat ik door te spijbelen geen vrienden maak. Maar die persoonlijke omstandigheden, wat ik liever niet hier zeg, daar kon ik gewoon niks aandoen en daardoor kon ik ook niet naar school toe komen. Dat weet mijn mentor ook en ze deed alsof ze daar begrip voor had maar blijkbaar is dat niet zo.

Ik denk dat je je opleiding gewoon op een andere school moet kunnen afmaken. Stel dat je ging verhuizen? Dan kan je toch ook altijd verplaatsen?
Lijkt me dat dat nu moet kunnen.

Echt klote hoe meiden soms onder elkaar zijn. Ik heb ook in een klas vol meiden gezeten (secretaresse) en dat ging gelukkig wél goed… Succes!

Ja, meiden onder elkaar kunnen heel erg vervelend en irritant zijn.
Zeker als ze met z’n alle tegen je zijn. Terwijl ik eerst altijd best veel vriendinnen had. Maar ja, jammer. Mij lijkt ook gewoon dat dat moet kunnen, zeker als je gaat verhuizen inderdaad. Waar zou ik dat nog kunnen informeren? Want op mijn school kan ik beter niks meer vragen, denk ik…

Midden in het jaar instromen word lastig, daarom zei ik ook eerst dit jaar afmaken. Ik weet zeker dat als je dit jaar hier afmaakt, dat je het volgende jaar gewoon op een andere school kunt doen.

Je zou zelf even op zoek kunnen gaan naar een andere school waar ze deze studie ook aanbieden. Dan kun je zelf contact met die school opnemen en informeren of het mogelijk is dat je volgend schooljaar bij hun instroomt.