niet toegelaten tot kunstacedemie, wat nu?

hallo allemaal,

ik heb toelating gedaan voor de opleiding docent beeldende kunst en vormgeving, in zwolle en nu ben ik daar niet toegelaten…

ik heb geen backup, en zou echt niet weten wat ik nu moet gaan doen…
werk zoeken na mijn havo, zo ja wat?
of de vooropleiding+ bijbaantje, maar dan heb je nog maar 4 jaar studiefinanciering…
of iets heeeeeeeeeeeeel anders proberen qua opleiding??

heeft iemand tips, of als er mensen zijn die iets soortgelijks hebben…

xxx

vwo.
En hoe bedoel je 4 jaar studiefinanciering? op mijn kunst vooropleiding had ik helemaal geen recht op studiefinanciering.

Is er niet ergens anders die opleiding waar je nog kan proberen bij te komen.

Een jaar werken en rond kijken kan sowieso geen kwaad…? Of probeer nog ergens anders binnen te komen.

Als je mijn verhaal wilt weten. Ik was ook niet toegelaten tot de kunstacademie, ging vervolgens een vooropleiding doen, daar voor gezakt uiteindelijk, nu doe ik VWO op de Vavo en mijn god wat ben ik blij dat ik deze keuze hebt gemaakt. Maar ja da’s persoonlijk. Het tussenjaar met die vooropleiding heeft mij uiteindelijk wel goed gedaan. Ik was mezelf toch helemaal kwijt na mijn diplomauitreiking. en je hebt echt zeeën van tijd om na te kijken in dat tussenjaar.
Maar zoals ik al zei het is heel persoonlijk.

artez?

een jongen uit mijn klas had ook toelating gedaan en hij is serieus heel goed, maar ook niet aangenomen…
ik zit trouwens met hetzelfde probleem, als ik niet aangenomen wordt weet ik ook niet wat ik wil…

ben er niet helemaal mee eens, ik was eerst ook niet toegelaten tot SPW omdat ze zoveel aanmeldingen hadden moesten ze toch kiezen! uiteindelijk kreeg ik een maandje later toch nog de kans omdat er een paar waren die van de opleiding afzagen, en ik heb niveau 3 en 4 met vlag en wimpel geslaagd! dus dat je niet toegelaten wordt zegt niks over of het wel of niet wat voor je is :wink:

sorry dit wou ik even zeggen!

maar een jaar werken en kijken wat je wilt is idd nooit verkeerd! ik heb het zelf ook gedaan en ga straks in september ook weer naar school…

Ik zou ook echt VWO gaan doen dan. Dan heb je misschien nog een kans om toegelaten te worden en zo niet, kan je misschien een ander plan uitdokteren tegen dan.

Een jaar weggaan van de schoolbanken is echt geen aanrader vind ik.

Hoezo ‘nog maar 4 jaar’ stufi? Je komt toch van het vwo? Vooropleiding wordt niet vergoed, maar kost nog geen 100 euro vaak. Als je echt niet weet wat je moet doen zou ik dat doen + orientatiejaar + baantje oid.

Lijkt me niet verstandig overhaast aan een opleiding te beginnen. De kans is groot dat je iets uit nood kiest wat achteraf niet leuk is en als je dat wilt stoppen ben je verder van huis. Dat kost namelijk WEL stufi en je loopt risico op een langstudeerboete.

Maar sowieso zou ik wel open dagen bezoeken en iig kijken of er iets bij zit wat je leuk lijkt. Als je er niet uitkomt zou ik sowieso een orientatiejaar doen, die helpen je bij het kiezen van de juiste studie. Als je je echt gezet hebt op de academie idd ook de vooropleiding. Maar voor een opleiding met een intake moet je ALTIJD een back up plan hebben. Dit is eig zonde van je jaar.

Dus dit is wat je écht wil, neem ik aan? Waarom doe je dan geen toelating bij een andere kunstacademie? :] En als dat ook niks is of je wil dat niet, dan zou ik inderdaad de vooropleiding gaan doen. Ik dacht (net als iemand hierboven) dat je daar sowieso geen stufi voor krijgt maar dat het ook niet duur is, dus je verliest er niet echt iets mee en je vergroot de kans dat je volgend jaar toegelaten wordt. (:

een jaar stage lopen ergens? ik weet niet, ik zit pas in 3 VWO. Maar toen mijn zus niet was ingeloot voor geneeskunde, ging ze een jaar rechten doen. *maar dat vond ze vreselijk saai dus toen is ze nog iets totaal anders gaan doen wat haar goed bevalt.*. Je zou dus een jaartje een studie kunnen doen die mooi op je CV staat? het is vast handig als je een jaar de studie voor binnenhuis-architect hebt gedaan ofzo?
je kan ook een jaar naar amerika oid

Ik denk dat dat wel zo is, alleen moet je (TS dan) er wel rekening mee houden dat dit nogal duur kan worden door de langstudeerboete… Als je meer dan 1 jaar langer studeert kost het je 3000 euro extra per jaar dus ik zou niet aan zoiets beginnnen (als je toch al weet dat dat niet is wat je wil)…

even voor de duidelijkheid…

• Ik kom van de havo af…
  • Ja idd bij Artez
  • Ik ben nu ook van plan om bij het windesheim te gaan kijken, als alternatief…
  • dat over de stufi, het komt er op neer dat je 5 jaar stufi hebt, en de opleiding is 4 jaar, dus 1 jaar speling, als je dan een vooropleiding gaat doen dan heb je nog maar 4 jaar, dus geen speling, mocht je dan niet door zijn bij een bepaald jaar heb je kans dat je een flinke boete krijgt…

edit:

• oh en voor de mensen die hadden opgemerkt dat ik er misschien niet thuis hoor…
    Ik heb op de havo kunst gekozen en sta er gemiddeld een 8,5 voor… bij de intake hadden ze een goede indruk, en ik vermoed dat ze me niet toegelaten hebben omdat ik ''te jong ‘’ ben (17, dus als ik afstudeer, en ik les kan geven 22, iemand anders die ik daar ontmoet heb, was 21 en die is wel door…)

oh en tnx voor de reacties :grinning:

Idd, een jaartje een andere studie doen is tegenwoordig niet zo verstandig meer.

Een vooropleiding is GEEN erkende HBO opleiding dus je hebt GEEN recht op studiefinanciering. Dat betekent dat als je NA je vooropleiding een “echte” opleiding gaat volgen, je gewoon nog de volle 5 jaar aan stufi hebt.

Ik zou dus als ik jou was gewoon een tussenjaar nemen met iig die vooropleiding. Als het je dan nog niet lukt moet je die ambitie mss laten schieten.

Ik zou denk ik een jaartje vooropleiding doen en voor een deel werken. En dan het jaar erop maar hopen dat je toegelaten wordt.

Maar probeer het eerst bij andere scholen, het zou zonde zijn als je ergens anders wel toegelaten kan worden.

Hoe kom je erbij dat je dan 5 jaar stufi krijgt? Een HBO-bachelor duurt 4 jaar dus dan krijg je 4 jaar stufi. Je mag wel 1 jaar uitlopen zonder dat je de boete krijgt, maar je krijgt dan geen extra jaar stufi!

@stark, zoals hierboven, ik ga ook bij het windesheim kijken… een vriendin van mij is daar ook al toegelaten, het is daar veel minder streng…
maar goed…een tussenjaar met vooropleiding kan idd ook nog als dat niet lukt… en mocht dat allemaal niet slagen… dan echt iets helemaal anders.

@LisArt w8 nee, anders verwoorden :grin: ( je hebt RECHT op 5 jaar stufi X’D) dus, met een opleiding van 4 jaar is er niets aan de hand, maar ga je er overheen dan krijg je een boete,…

Zoals Stark al zei, een vooropleiding is geen erkende HBO opleiding, je krijgt dan geen studiefinanciering en het kost dus ook geen jaar van je studiefinanciering.

maar dat weet je nu waarschijnlijk al