Niet thuis voelen op de opleiding

Ik ben dit jaar begonnen aan een nieuwe studie (hbo).
Nu heb ik al sinds dag 1 het gevoel alsof ik niet thuis hoor op deze opleiding. Ik heb sowieso niet echt een band met de mensen op de opleiding. Er zitten een paar mensen op de opleiding die de hele sfeer verpesten met onaardig zijn (in mijn ogen), dat maakt het al een stuk onaangenamer. De andere mensen vind ik wel oké, maar daar houdt het ook mee op. Ik vind de leraren heel aardig, maar ik vind ze wel streng en durf niet echt iets te vragen.

Ook is de opleiding niet wat ik ervan had verwacht (tot nu toe). Het beroep zelf spreekt mij op zich aan, maar ik vind de stof pittig en sommige dingen ook echt niet interessant.
Ik heb over 2 weken tentamens en ik heb gewoon geen idee hoe ik het leren moet aanpakken, er wordt geen uitleg gegeven op school hoe je het beste kan leren (en ze geven je ook geen tips of adviezen want je bent al zelfstandig genoeg blijkbaar…) en ik knijp 'm echt hard voor de tentamens.

De laatste tijd ben ik niet te genieten voor mijn omgeving. Ik heb vaker een slecht humeur of ik moet huilen op de zondag voordat ik naar school moet, omdat ik er zo erg tegenop zie. :frowning_face:

Ik had gewoon zo gehoopt dat ik mijn opleiding meteen super leuk zou vinden. Tot een paar maanden geleden wist ik namelijk niet eens wat ik wilde studeren, ik heb ook nooit een gevoel gehad bij deze opleiding van ‘‘dit is echt wat ik wil later’’.
Als ik hiermee zou stoppen heb ik dus ook echt geen idee wat ik wel wil studeren.

Is dit gewoon een gevalletje van ‘‘alle begin is moeilijk’’ en gaat het wennen? Herkennen meer mensen zich hierin?

wauwww ik heb precies het zelfde! en ben vandaag gestopt met mijn studie

Denk goed na wat je wil doen! zet het even op papier… wat vind je leuk en wat vind je minder leuk… wat zijn jou intresses waarom heb je hiervoor gekozen… wat is de reden dat het in ene niet meer leuk is… als je hiet antwoord op kan geven ben je al veel verder! en je kan altijd nog een ander opleiding doen

Ik denk dat als je het echt niet naar je zin hebt,
dan zit je óf op de verkeerde school, of de opleiding is niet helemaal jouw ding.

Mag ik vragen welke opleiding je nu doet en wat voor een toekomstbeeld je hebt?

Inderdaad, wat voor een opleiding doe je? Per school kunnen dingen ook heel erg verschillen, vooral in de manier van lesgeven.
Ik ken iemand die een hbo-opleiding op de ene hogeschool deed en naar een andere school is overgestapt, waar het veel leuker en beter was!

Herkenbaar, ik had dit toen ik van school moest veranderen. Ik begon opnieuw, vond mijn nieuwe klasgenoten helemaal niks en vond de stof lastig. Maar ik heb doorgezet en na de herfstvakantie meer verdieping gezocht bij klasgenoten. Uiteindelijk kon ik het goed met ze vinden en buiten schooltijd deed ik mijn eigen ding. Ik studeerde voor tentamens door de powerpoints te leren en het boek samen te vatten. Gewoon de eerste tentamens afwachten en proberen. Gewoon ervoor gaan, het hbo is soms saai en slaat het nergens op, maar het zal vast leuker worden. Even doorzetten.

Ik herken me heel erg in dit verhaal. Ik had de instelling van gewoon proberen en ik zie wel hoe het loopt, maar nu twijfel ik nog steeds. Ik heb dus niet echt tips voor je en lees even mee

Jammer van je opleiding, maar hopelijk heb je er vrede mee en voel je je goed bij je keuze :slightly_smiling_face:

Welke opleiding ik doe laat ik liever achterwege i.v.m. privacy. Kan wel zeggen dat het in de sociale sector ligt, als dat iets helpt :stuck_out_tongue:
Het frustreert me heel erg dat ik niet weet of de sfeer van de school mijn prestaties beïnvloedt, of dat ik de opleiding gewoon echt niet leuk vind. Ik hoop daar nog op tijd achter te komen.

Ik heb/had die instelling ook inderdaad. Ik probeer nog vol te houden, maar ik weet niet hoe lang ik dit nog trek.

Ik heb dit ook. De vakken spreken me totaal niet aan. Maar iets houd me tegen om te stoppen terwijl dat het liefste is wat ik doe want ik heb geen tijd meer om leuke dingen te doen. En het leren vind ik verschrikkelijk dus ik vraag me elke dag af waarom ik er zit

Zelf merkte ik al de eerste week dat de opleiding, de mensen en de school mij ook niet lagen, heb gister besloten te stoppen met de opleiding, denk zelf dat ik er goed aan heb gedaan.
Als je je echt ongelukkig voelt bij je opleiding zou ik zeggen; stoppen.
Als je nog echt twijfelt; kijk het een weekje aan of probeer op ze minst de tentamenweek en maak je beslissing als je de toetsen gezien hebt.

Ik heb precies hetzelfde! Ik heb een hele leuke klas, maar de opleiding vind ik niks. Er is maar 1 vak dat ik leuk vind en van dat vak is ook een opleiding, dus ben van plan daar in februari aan te beginnen. Volgende week heb ik eigenlijk tentamenweek, maar ik vind de stof zo saai dat het leren gewoon niet lukt… Zal ik de tentamenweek nog afwachten en daarna stoppen of zal ik nu al stoppen? Want om de een of andere reden voelt het alsof ik faal als ik voor de tentamenweek stop ipv erna. Terwijl ik weet dat ik sowieso wil gaan stoppen omdat ik dit geen 4 jaar volhoud…

Ik had dit ook bij mijn opleiding. Achteraf gezien kwam dat, omdat de opleiding zelf niet bij mij paste en mijn studiegenoten dus ook niet.
Misschien is het een idee om naar een nieuwe studie te kijken die er op lijkt, maar die een ander vlak binnen jouw interesses behandelt.
Voor een bepaalt beroep kan je verschillende studies doen en de ene studie kan je beter liggen dan de andere.

Ik had ook een probleem met mijn studie en ben met zo’n adviseur gaan praten en zij zei dat ik de fout had gemaakt ‘te kiezen voor de toekomst’. Want de beroepen die ik met het diploma kon uitoefenen leken me top, maar de studie zelf vond ik dus niet helemaal dat. Er zijn heel veel mensen die kiezen met het oog op vijf, tien jaar verder maar het is moeilijk jezelf te motiveren voor iets dat nog zover weg ligt. Ik wist ook echt niet wat ik dan wel zou doen maar uiteindelijk is dat wel goed gekomen, dus als je je niet op je plaats blijft voelen zou ik eens goed nadenken over andere opties :slightly_smiling_face:

Wat ik zelf wel gemerkt heb, is dat er heel veel verschillen zitten tussen de verschillende blokken. In het eerste jaar en dan de eerste twee blokken krijg je heel veel stampwerk en algemene kennis, dat is inderdaad gewoon super droge stof en daar moet je doorheen. Vanaf het tweede semester werden mijn vakken veel meer praktijkgericht en begon je ook dingen naast die algemene kennis te leren.

Ik zou zeggen: wacht even je tentamens af en kijk het nog even aan. Vooral omdat het beroep je aanspreekt, maar je sommige dingen nu nog oninteressant of pittig vindt. Misschien is dat over een paar weken met je nieuwe blok al een stuk minder.

Lastig… ik ben ook gestopt met mijn opleiding, maar pas na 2 jaar. Wat super onhandig is dat ik het nog zo lang heb volgehouden…

Als je het echt niet leuk vind moet je wel stoppen, ik probeerde veel lang door te gaan en kijken of het toch niet ergens nog een beetje leuk was. Maar dat hielp niet.

Ik zit nog op de middelbare, maar ben echt bang dat ik later ook verkeerd ga kiezen.
Als je je echt niet thuis voelt, zou ik er gewoon mee stoppen hoor. Een beetje onzeker zijn over je keuze lijkt me normaal, maar als je echt met tegenzin heen gaat zit er iets niet goed…

Bedankt allemaal voor jullie reacties :slightly_smiling_face:

Heb er zelf nog goed over nagedacht en ik heb besloten om sowieso tot de eerste tentamens door te gaan. Misschien heeft school na de herfstvakantie een aangenamere sfeer.
Toch blijf ik twijfelen of ik wil stoppen, maar daar heb ik nu de tijd voor om over na te denken.