Niet studeren

Hee
Ik zit nu in 5 havo dus het zoeken naar een studie is begonnen. Al mijn vriendinnen hebben al zo’n beetje hun keuze gemaakt maar ik weet het echt niet. Ik kom elke keer wel een studie tegen die me een beetje leuk lijkt, maar dan voldoe ik niet aan de toelatingseisen. Ik ben ook pas 16 jaar en wordt pas 17 in september. Daarom vindt ik mijzelf ook eigenlijk nog te jong om bijvoorbeeld op kamers te gaan. Al deze dingen houden mij tegen om een keuze te maken en nu vraag ik mij af ben ik wel klaar om te gaan studeren.
Hoe zijn jullie er uit gekomen over wat jullie na de middelbare wilden gaan doen?

Ik zit nog maar in 3Gym maar als je nog niet weet wat je wilt studeren kan je volgend jaar een tussenjaar nemen, dan kan je nog even nadenken. Je kan reizen en je hebt geen stress dat je persé een keuze MOET maken.

ik zit in 4 VMBO-T en ik moet ook al keuze maken voor studie volgendjaar, er is een scholenmarkt georganiseerd waar veel MBO opleidingen bij ons in de buurt zijn geweest
en je kan je ook aanmelden voor een bleefdag, dan doe je een dag mee met een eerste klas van die MBO opleiding en kan je zien hoe het gaat op school en als het wat voor je is en verder naar heel veel opendagen van heel veel verschillende opleidingen

Ja ik heb ook al na zitten denken met reizen maar dan komt dus weer het probleem dat ik daar gewoonweg geen geld voor heb en te jong ben om een werkvergunning te krijgen in het buitenland :frowning_face:

Veel open dagen bezoeken? Een lijstje maken met alles wat jij leuk vindt en kijken wat je ermee zou kunnen doen, of anders inderdaad gewoon een tussenjaartje nemen? En rustig erachter komen wat je wilt gaan doen.

Zelf wou ik vroeger altijd diergeneeskunde studeren, nu nog steeds, maar de kans dat ik dat word ingeloot in Utrecht is best klein, en als ik niet word ingeloot wil ik iets anders gaan studeren, maar dan wel in berlijn of antwerpen, alleen heb dan ook nog geen idee wat :’)

Dan zou je toch ook een halfjaartje in nederland werken en dan reizen?

Ik ben 17, bijna 18, en zit in 6VWO. Ik heb ook nog geen idee wat ik wil studeren dus ik wil eigenlijk ook liever een jaartje niet studeren. Dat jaar zou ik dan kunnen gaan werken. Maar omdat alles veel duurder wordt (geen OV kaart en geld voor je studie (damn ik ben de naam effe kwijt maar je weet wel wat ik bedoel denk ik) wordt minder) is het nou niet echt handig om een jaar niet te studeren.

Ik heb hetzelfde, alleen word ik dan 17 in augustus. Maar ik kan sowieso niks vinden wat echt bij me past, en ik ben bang dat ik het niet optijd ga vinden.

Overigens zou ik geen jaar wachten, zover dat kan ivm de studiefinanciering…

Als je nu een tussenjaar neemt krijg je het jaar daarop minder studiefinanciering. Daarnaast krijg je alleen nog maar een kortings OV, gaat iedereen massaal op kamers door de kosten en gaat een kamer vinden waarschijnlijk ook nog een ramp worden.

Je kan ook diergeneeskunde in Antwerpen studeren he! Er is ook geen loting voor
Maar inderdaad ik moet veel opendagen gaan bezoeken en misschien ga ik ook wel op een gesprekje bij onze decaan

Zou geen tussenjaar nemen, want dan wordt het echt heel duur ivm stufi. Je kunt beter gelijk beginnen. Ik zelf ben erachter gekomen door veel naar opendagen en meeloopdagen te gaan. Vooral meeloopdagen zijn aan te raden!

Het word allemaal wel belachelijk duur, maar als je niet weet wat je wilt gaan doen kun je toch echt beter een jaartje er tussenuit gaan en werken.
Er vallen elk jaar ZOVEEL mensen af bij elke studie omdat dat toch niet is wat ze wilden.
In dat jaar kun je en veel sparen en elke open dag/ meeloopdagen afgaan van studies die je leuk lijken zodat je echt een goede keuze kunt maken.
Als je voor de verkeerde studie kiest, word het alleen maar duurder. Heb er zelf ervaring mee helaas.

Sorry, had daar niet aan gedacht! Denk dat je ook maar beter kunt doorstuderen!

Ik weet dat je voor je bachelor diergeneeskunde naar Antwerpen kunt gaan (en master in Gent), maar in Utrecht wordt de opleiding diergeneeskunde ook erkend in zowat heel EU, Canada en de Verenigde Staten, en ik wil later absoluut niet meer in Nederland blijven.

Als je geen geschikte studie kan vinden doordat je vooral naar HBO’s kijkt in de buurt zodat je thuis kan blijven wonen, zou ik toch proberen jezelf over het idee heen te zetten dat je met 17 te jong bent om op kamers te gaan. Heb je echt het idee dat je er nog niet aan toe bent/ben je er bang voor of is het meer een principe? Als het dat laatste is zou gewoon gaan, want op je 17e ben je echt oud genoeg om voor jezelf te kunnen zorgen en het is niet zo eng als het misschien lijkt! Bovendien heb je nog driekwart jaar voordat het zover is, in die tijd kun je jezelf nog in sneltreinvaart ontwikkelen.

Hoi! Ik had eigenlijk een beetje hetzelfde, ook met mijn leeftijd! Maar ik ben gewoon de eerste twee jaar thuis blijven wonen, ook al moest ik dan steeds 2 uur heen en weer reizen. Ik was gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg om in een studentenhuis te gaan wonen, en daar een heel eigen leven met nieuwe vrienden op te gaan bouwen. Dat doen heel veel studenten hoor! Gaan studeren betekent niet dat je gelijk het huis uit moet, tenzij de reistijd echt onmogelijk lang is.

Het is alleen best lastig om een goede studie te vinden. Ikzelf heb vooral op de middelbare gekeken: welke onderwerpen vind ik leuk om mee bezig te zijn, welke vakken vind ik interessant? Combineer dit met hoe jij je toekomst later voor je ziet (9-5 baan? Evt. tijd voor kinderen? Zekerheid op een goede baan, of minder zekerheid maar wel een leuke baan?)… En toen ik een lijstje met studies had waar ik me goed bij voelde, ben ik heel rationeel gaan kijken welke studie het beste bij me zou passen. Heb tot nu toe nog geen spijt gelukkig!

-

Wat ben je gaan doen als ik vragen mag?

Je kan toch ook gewoon thuis blijven wonen en metde trein ergens naartoe gaan wat niet al te ver is, want als student kan je toch gratis reizen?

Begon aan mijn studie toen ik net 17 was en vond mezelf ook te jong om al te gaan studeren. Dat verschil merk je als je eenmaal bent begonnen echt niet vind ik! Wat uitzonderingen natuurlijk aangezien er soms iemand van 25 in je klas kan zitten. Je bent sowieso niet de enige die jong aan een hbo studie begint. Dat lijkt misschien zo, maar het verschil tussen 17, 18, 19, 20 merk ik echt niet. Zijn altijd nog een paar andere heel jong en ik kan het prima vinden met een meisje van 21. Sommige gedragen zich ook niet alsof ze ouder zijn. Al doe ik wel een jongensopleiding en die gedragen zich natuurlijk al sneller wat minder volwassen. Ook met de meiden kan ik niet echt merken dat ze ouder zijn. Leeftijd zegt niet alles dus laat je daar niet door afschrikken om te gaan studeren.

Studie kiezen is ook moeilijk, maar je bent nog jong dus als je een verkeerde keuze maakt heb je nog alle tijd om op zoek te gaan naar wat je echt wilt! Doe studiekeuze testen, bezoek open dagen en laat je niet stressen door vrienden die al weten wat ze willen! Heel veel mensen stoppen in het eerste jaar en ook mensen die zo zeker waren van hun keuze! Is mijn ervaring in elk geval :slightly_smiling_face: