Niet spontaan

Help!! Ik heb nooit goede gespreksstof.
Ik spreek ook niet meer af met vriendinnen omdat ik bang ben dat ze me saai vinden ofzo.( als we toch eens afspreken ofzo weet ik ook niets om te doen:S en als ik in de klas langs iemand zit zeg ik ook nooit wat. Ik wil wel, maar ik weet gewoon niet waar ik over moet praten. Soms zeg tde docent; ga maar ff kletsen. Dan hoor ik iedereen praten maar bij mij is het weer eens stil. Ik kan best meepraten, maar een gesprek beginnen of 1op 1 gaat ook niet. Bij vreemden gaat het ook niet zogeweldig, wel beter maarja. zelfs bij goede vriendinnen weet ik op msn niets om over te beginnen. Bij jonges weet ik al helemaal niets.
HELP!!

veel liefs,
meisje van 13

Tuurlijk vinden je vriendinnen je saai als je nooit meer met ze af wilt spreken! Dit werkt alleen maar averechts.

Ga anders eens bij een ander groepje zitten dat al in gesprek is, en probeer met die meiden mee te praten? Dan hoef je geen onderwerp te bedenken.

Tv programma-sport-wat je gadaan heb in weekend ofzo-of over proefwerk ofzo xd.

Dat had ik eerst nóóit, ik had áltijd wel iets om over te lullen, maar de laatste tijd heb ik dit ook heel vaak! Echt een heel ongemakkelijk, vervelend gevoel. Ik kan je verder dus ook niet helpen…

Ik heb ook zo’n vriendin, en we denken heel vaak; vind ze ONS wel aardig, of voelt ze zich te min ofzo? Je hoeft echt niet bang te zijn, alles is goed, ik zeg ook vaak genoeg domme dingen, ook al is het; pindakaas is lekker. Of praat er eens over met je vriendinnen, dat je dat moeilijk vindt. Ze zullen je vast begrijpen en zij begrijpen dan ook waarom je zo weinig zegt/niet wil afspreken.

Ik heb dat ook, echt vervelend. Maar het gaat al veel beter de laatste tijd! Gewoon tegen anderen praten, het maakt niet zo veel uit wat je zegt. Zeg gewoon dat ze leuke schoenen hebben ofzo. En dan gaan ze na een tijdje ook steeds vaker zelf tegen jou praten, wat het weer wat makkelijker maakt. :slightly_smiling_face:

@spinazieschotel: Ik lag echt dubbel om dat ‘ik zeg ook vaak genoeg domme dingen, ookal is het; pindakaas is lekker’ :"’")

meisje in mijn klas: ze zegt niets en als iemand een pen tegen haar kop gooit beweegt de niet eens. ze houd direct haar bek wanneer de leraar íets zegt dus als iedereen nog praat. ze vraagt jouw nooit iets en geeft zo kort mogelijk antwoord, ze mag geen tv kijken thuis en ze geeft heel sloom antwoord etc etc.
MAAR ze is mijn vriendin en die van veel andere! maar je wordt niet closer met haar naarmate je haar langer kent. ik weet niet meer van haar dan toen ik haar twee dagen kende…

en wat wil je hier precies mee zeggen? :’)

klopt helemaal! Zeg gewoon wat je denkt, ze lachen je vast niet uit… (al kan je
beter niet alles vertellen wat je denkt ;p)…
Maar begin gewoon over kleine onzin dingetjes. Dat doe ik ook altijd, maarja eigenlijk is alles wat ik zeg onzin… :stuck_out_tongue:

ik heb ook zo’n vriendin, is vervelend. ik heb liever vrienden die ontzettend oninteressante verhalen vertellen dan niks.

Ken je probleem, heb ik ook nog steeds een beetje! En niet spontaan zijn is iets anders dan apatisch voor je uit zitten staren en nergens op reageren, @ forgotten life…
Over koetjes en kalfjes praten moet je echt leren, ik zit nu een jaar op de universiteit, en daar kende ik eerst niemand. Dan leer je wel over koetjes en kalfjes praten ; ) Het beste zijn gewoon een paar standaardvragen, ga je nog wat doen van het weekend, heb je ook zo geen zin om te gaan leren voor dat proefwerk, vertel een onzinnig verhaal over de kat die gisteren in het bad was gevallen, mensen reageren daar dan weer op en dan heb je al snel wel iets om over te praten :slightly_smiling_face:
Maar t vergt oefening en ik weet precies hoe je je voelt ; )

Aaagh Dit heb ik ook. Het is ontzettend vervelend. Toch handige tips staan hier weer bij.

Aaagh Dit heb ik ook. Het is ontzettend vervelend. Toch handige tips staan hier weer bij.

goeie tips, ook tips voor op msn als het gesprekstilvalt.
En ik maak zat leuke dinge mee, maar op msn ofzo ben ik dat alweer vergete.

BLIJFTIPSGEVEN(L)!

van alles waar je over kunt praten, wat je gaat doen in het weekend, welk eten je lekker vind, of ze geleerd heeft voor dat en dat proefwerk, hoe je die leraar van gs vind, zoveeeel

Ga lekker praten over dingen die je leuk vindt ofzo!! Als je gitaarspelen leuk vindt, ga daar lekker over praten (goh, doe jij dat ook, blabla), of als je leuke tips hebt, site’s, makeup, weet ik veel: misschien vindt die ander dat ook wel heel leuk en tadaa, een gespreksonderwerp. En ja, ik had/heb hier zelf ook wel eens last van…

Vroeger, ja ik klink als een oud wijf, I know, maar had ik dat ook! Ik zat/stond er dan maar een beetje bij, dan dacht ik wel van alles, maar dan zei ik het niet. omdat ik dacht dat het dom was of niks zou toevoegen zodat iedereen me raar zou aankijken. Maar vervolgens zei iemand anders dus precies wat ik dacht! De rest ging daar dan gewoon op in, of vond het grappig. En dan voelde ik me zo ontzettend dom en rot.
Nu heb ik een grote groep vrienden en vriendinnen, waardoor ik me een stuk zelfverzekerder voel. Nu zeg ik gewoon wat ik denk, omdat ik weet dat er gewoon mensen zijn die mij wel leuk vinden, wat ik ook zeg of doe.
Ik weet niet of jij ook vriendinnen/vrienden hebt waarbij je echt jezelf kan zijn, volgens het verhaaltje volgens mij niet, maar bij mij was dat heel belangrijk. Daardoor kon ik bij anderen ook mezelf zijn!

Vrienden die alleen maar onzin uitkramen zijn ook verre van leuk hoor. :’)