Al een paar jaar zit ik ergens heel erg mee: ik ben heel stil, op mezelf en niet assertief (introvert?).
Afgelopen jaar heb ik stage gelopen. Ik werkte op een grote afdeling met zo’n 10 mensen. Alle medewerkers in het bedrijf waren echt elkaars beste vrienden en waren de hele dag aan het kletsen. Dat maakte me heel verlegen. Ze hadden ook altijd een mening over van alles, vooral over andere medewerkers in het bedrijf. Ik voelde me daar helemaal niet chill bij. Elke ochtend ging ik gewoon achter mijn computer aan het werk en hield me voor de rest stil en op de achtergrond. De andere stagiair was altijd aan het kletsen met iedereen en paste echt perfect in het team. De medewerkers zeiden regelmatig tegen elkaar dat de andere stagiaire zulk geweldig werk deed en dat ze wilden dat zij ook nog kwam afstuderen bij het bedrijf. Dat maakte me onzeker en daardoor klapte ik nog meer dicht. Ik maakte gewoon mijn werk af, bemoeide me verder niet met dingen en de medewerkers waren wel tevreden over de stukken die ik inleverde, dus ik vond het wel okay. Heb een paar keer geprobeerd uit mijn comfortzone te stappen, maar dat leverde awkward situaties op.
Een week voordat mijn stage eindigde, kreeg ik te horen dat ze mijn stage vroegtijdig wilden beëindigen. “Je hebt het niet gehaald. We hebben je als beoordeling een 9,5 gegeven voor het werk wat je hebt opgeleverd, want we hebben er heel veel aan gehad en zijn er blij mee. Alleen je bent niet open, sociaal en assertief genoeg en je hebt dus geen professionele houding. Daardoor moeten we je een onvoldoende geven.” Mijn wereld stortte toen echt in. Ik had me uit de naad gewerkt en elke dag overgewerkt om al het werk af te krijgen en ze waren heel tevreden over mijn werk. Dan zeiden ze nog aan het eind: “Het ging helemaal niet om het werk, je kon het werk namelijk al heel goed toen je hier kwam, maar om je persoonlijke ontwikkeling. En die hebben we niet gezien.”
Dat gaf me echt een deuk in mijn zelfvertrouwen. Ik besloot een halfjaar te studeren in het buitenland om mijn sociale skills te trainen. Daar móest ik wel vrienden maken en uit mijn introverte schulp kruipen. Ik wil zo graag extravert worden. Ik probeerde met alle activiteiten mee te gaan, ook al vond ik het doodeng, en forceerde mezelf om met iedereen te praten, ook al vreet dat energie voor mij. Nu, 5 maanden later, ga ik bijna naar huis. Het was gezellig, maar ik heb me eerder gehecht aan het land dan aan de mensen hier. Ik heb niet het gevoel dat ik echt iemand zal missen. Iedereen is hier super emotioneel dat ze hun nieuwe vrienden moeten achterlaten en ik snap maar niet waarom het mij niet is gelukt om echte vriendschappen te maken. Ik heb het echt geprobeerd… Hoe doe je dat, een diepe band opbouwen?
Conclusie: ik ben echt boos op mezelf dat het me niet lukt om socialer te zijn. Thuis heb ik ook geen echte vriendinnen. Het maakt me zo jaloers als meisjes beste vriendinnen hebben of een vriendengroep. Waarom lukt het mij niet? Ik ben zo boos op mezelf en probeer zo hard om meer sociaal te zijn, heb me zelfs ingeschreven bij een studiegroep, maar het lukt niet en ik zit er zo erg mee. Ik voel me eenzaam.
Hebben jullie tips voor mij?