niet over

hey,
ik ben iemand die wat moeilijk contacten legt of iemand zomaar aanspreekt.
ik zat in de 2e van de havo, en begon me eindelijk thuis te voelen, alleen nu ben ik dus blijven zitten(lang verhaal).

en ik weet echt niet wat ik nu moet doen… iemand dit eerder mee gemaakt?
ik raak denk ik ik in 1 klap een groot deel van m’n vriendinnen kwijt…

HELP?

Dat had ik vorig jaar ook, en ik ben ook niet echt geweldig in het maken van vrienden. Maar toch heb ik in de klas nu 3 mensen die ik intussen toch goede vrienden kan noemen. En inderdaad, als je je ´oude´ vrienden kwijtraakt alleen daardoor zijn het niet bepaald goede vrienden.

Probeer contact te maken met de mensen in je nieuwe klas. En jouw oude vriendinnen kun je toch nog zien in de pauzes? (Bij mij op school waren die altijd gelijk en in dezelfde ruimte). Het is je toch ook gelukt om vrienden te maken in je oude klas, waarom zou dat volgend jaar dan niet lukken? Gewoon proberen.

Iets vriendelijker mag wel. Zeker aangezien ze dan weer in de tweede komt, waarschijnlijk in een klas die al de eerste bij elkaar zat. Dus ja, dan ze alleen in haar eentje en zal ze zich moeten mengen in groepjes die al bestaan. Dat is een stuk moeilijker. Een persoon kan toch verlegen zijn? Ben ik zelf ook. Het is niet dat je dan een verkeerde houding hebt hoor en daardoor ‘zielig en alleen’ zal blijven. Ik zou de eerste dag een beetje observeren welke meiden er wel aardig zijn en daar proberen een praatje mee te maken. Wie weet woont er iemand dichtbij en kun je samen naar school fietsen.

Positief blijven, als je vanaf het begin andere mensen op zoekt, dan heb je er later geen spijt van. Dat heb ik zelf ook geleerd: hoe later je begint, hoe moeilijker het is om bij een groepje aan te sluiten…

Ik heb het 3x gehad. Na mijn eerste jaar op havo moest ik naar tl en dus naar een nieuwe school. Het jaar daarna bleef ik ook nog eens zitten. Uiteindelijk ging ik weer naar havo en kwam ik weer in een nieuwe klas terecht.

Mijn tips is om in ieder geval een open houding te hebben. Ik kreeg achteraf vaak te horen dat ze dachten dat ik arrogant was en/of hooghartig omdat ik niet zo veel zei, maar dit was helemaal niet me bedoeling. Probeer gewoon aardig te zijn en interesse te tonen. En dan komt de rest vanzelf, don’t worry :slight_smile:

Je overleeft het wel. Ik heb nu in de klas ook geen goede vriendinnen meer omdat ze het allemaal niet hebben gered, maar ik ben juist betere vrienden met ze geworden nu ik ze alleen nog in pauzes en buiten school zie. En bovendien heb ik ook nog wel een paar meiden in de klas waar ik redelijk vaak mee optrek, dus als je je best doet lukt het wel.