Niet opgenomen worden in mijn klas

Ik zit sinds dit jaar in een nieuwe klas maar omdat ik depressief ben kostte het me veel moeite om naar school te gaan aan het begin van het jaar. Nu ben ik sinds een paar weken weer op school maar ik word totaal niet opgenomen in de klas. Ze doen het vast niet express want verder heb ik niet het gevoel dat mensen echt gemeen tegen me doen maar het is alsnog kut. Aan de ene kant snap ik het wel, aangezien ik opeens als ‘de nieuwe’ in de klas kom en er al best wel hechtte groepjes waren. Ik heb een sociale angststoornis waardoor het heel erg lastig is voor mij om met nieuwe mensen te praten. Ook zijn de kinderen in mijn klas minimaal 2 jaar jonger dan mij omdat ik verschillende keren ben blijven zitten. Heeft iemand misschien tips hoe ik beter opgenomen kan worden in de groep?

Ik zou je toch proberen over je angst heen te zetten
mensen komen helaas als ze al vrienden hebben niet zo snel zomaar naar jou toe
geef bijvoorbeeld een keer een feestje of vraag gewoon eens mensen mee om iets te gaan drinken :wink:

Zelf ook tegen mensen praten en oogcontact maken als je praat. En als de klas iets voorstelt om te doen, bijvoorbeeld uit eten, meegaan!

Het is lastig maar probeer toch ook eens zelf een gesprekje aan te gaan of mee te praten. De meeste mensen reageren daar goed op en zo niet, dan weet je ook gelijk dat je geen vrienden wil zijn met dat soort mensen die niet eens normaal reageren haha.

heyheey,

Het is inderdaad erg lastig… Ik heb het zelfde gehad op dat moment was mijn thuis leven ook niet geweldig, mijn opa overleden, ouders die gingen scheiden en dan nog dat ik niet werd opgenomen in de klas, misschien kwam het ook een beetje door mezelf, ik bedoel mensen accepteren je sneller als je heel positief bent en zelf niet in een sleur zit, al had ik het er niet echt over wat er momenteel thuis gebeurde, ik vond het toch iets te persoonlijk en niet iedereen hoeft het te weten… Mij is het ook niet gelukt om het te doorbreken, ik ben een andere opleiding gaan doen en daar is alles beter gegaan en heb ik ook een vriendin aan overgehouden!

zoals je al zegt is het moeilijk voor je om zomaar met nieuwe mensen te praten, maar ik denk toch dat dat de enige manier is waarop je dit probleem kan oplossen! je hoeft niet meteen te vragen of ze met je willen afspreken ofzo, maar elke vorm van contact brengt je denk ik een stukje dichter bij de groep. bijvoorbeeld gewoon praten over huiswerk, lesstof of lessen kan een goed begin zijn van een gesprek :slightly_smiling_face: hoef je niet meteen over iets van prive onderwerpen te praten, maar kun je gewoon in ieder geval een oppervlakkig gesprek voeren en zo misschien wat vaker in contact komen met je klasgenoten!
uit ervaring merk ik dat anderen sneller tegen je zullen praten als jij ook wel eens tegen hen praat, omdat zij het misschien ook spannend vinden om zomaar met iemand nieuws te praten en je anders misschien niet helemaal kunnen inschatten

misschien heb je dit bovenstaande al 100 keer gehoord, maar dit is wat er in mijn hoofd op komt als ik je berichtje lees :slightly_smiling_face:

Ik snap dat het moeilijk is om zomaar op mensen af te stappen en gezellig een praatje te maken. Doen jullie op school vaak aan groepsopdrachten? Anders kun je een keertje proberen tijdens zo’n opdracht jezelf van je beste kant te laten zien. Doe goed mee met de opdracht en probeer misschien een grapje te maken of te praten met de andere groepsleden. Het kan gebeuren dat zij dan inzien dat jij ook heel leuk kan zijn om mee om te gaan!

Als er iemand misschien een keer alleen zit, kun je ernaast gaan zitten of anders ervoor of erachter. Dan kun je zo proberen om met ze in gesprek te komen en misschien zelf nieuwe vrienden te maken (:

Hmm, wat ik heb gedaan toen ik nieuw in mijn klas kwam, was heel erg aftasten. Eerst kijken welke mensen eventueel open stonden voor contact en dan kijken wanneer ik bij die mensen kon gaan zitten: wanneer ze bijvoorbeeld in een groepje zaten, of alleen. Voel je ook niet meteen afgewezen als dat niet meteen lukt: mensen hebben nou eenmaal wel hun eigen vrienden en vaak hun vaste plekje. Je kunt er ook gewoon voor gaan zitten.

Meestal maakte ik dan gewoon wat contact betreffende de les. Soms kwam daar meteen een leuk praatje uit en soms duurde dat een paar lessen. Soms kom je erachter dat mensen je gewoon niet helemaal liggen: so be it. Op een gegeven moment klikte het wel met een aantal mensen en heb ik gewoon gevraagd of ik met ze mee kon in de pauze. Ik vond dat vreselijk geforceerd om dat zo te vragen, maar ze pikten het heel goed op.

Vooral belangrijk is om niet te geforceerd te zijn in het zoeken van contact. Dat werkt afschrikwekkend. Laat het gewoon rustig ontstaan. Bovendien moet je je ook niet meteen de underdog gaan voelen als je bijvoorbeeld wel een keer alleen zit, of het niet meteen lukt. Een beetje zelfvertrouwen uitstralen werkt wel.