Niet naar mijn zin op vmbo TL

Hoi!

Afgelopen schooljaar heb ik 3 havo niet gehaald, maar omdat ik al eens was blijven zitten vanwege ziekte, mocht ik 3 havo niet overdoen. Ik zit nu in 4 tl en ik heb het echt niet naar mijn zin! Ik heb het idee alsof de hele mentaliteit van de leerlingen anders is… Ik had het ontzettend naar mijn zin op de school waar ik eerst zat, maar de school waar ik nu zit vind ik echt verschrikkelijk!

Havo kan ik wel aan qua niveau, had zelfs vwo advies in groep 8. Ik heb dyscalculie en mijn punten waren zo dusdanig laag voor wiskunde en natuurkunde, dat ik helaas niet bevorderd was.

Zijn er meer meiden die dit probleem hebben?
Wie vindt het verschil tussen havo en tl ook zo groot?

Een vriendin van mij die van vmbo komt en nu bij mij op havo zit zei ook al dat het heel anders is op de havo.

Ik ben van VMBO tl doorgestroomd naar havo (mavo 4 en nu dus havo 4) en ik dacht het wel mee zou vallen hoe de leerlingen zouden zijn. Maar ik zie zooooveel verschil. Kinderen in havo zijn serieuzer en volwassener en mavo echt totaal NIET.

Ik heb de brugklas havo/vwo gedaan en bleef zitten. Ik doe nu 2 mavo en het zijn idd andere types. Meer schelden en veel brutaler dan vwo-ers. Maar ze kunnen echt gezellig zijn hoor. Bekijk het van de goede kant. :slightly_smiling_face:

dat vind ik dus zó dom aan de nederlandse scholen… je niveau wordt bepaald door de vakken waar je slecht in bent… omdat jij wiskunde en natuurkunde niet goed kan zit je nu op het vmbo terwijl je bijvoorbeeld nederlands, engels etc. wel op havo of vwo niveau zou kunnen…
maar het klopt inderdaad dat het verschil in ‘soort’ mens groot is. ik zit op havo ook bij een paar meisjes in de klas die van het vwo af komen en die zeggen dat het op havo ook veel drukker is. mensen die van vmbo naar mijn klas zijn gekomen vinden dit juist veel serieuzer. best wel raar eigenlijk.

Ik zit nu in 5HAVO, en ik heb ook VMBO-tl gedaan, bij mij waren de kinderen op MAVO juist veeel serieuzer & volwassener dan op HAVO hoor :\

wat vervelend zeg.
misschien is het een optie om dan havo 3 op een andere school te doen?
dat mag volgens mij wel.

@levine Wat jij zegt slaat echt nergens op, ik heb ook eerst Havo gedaan en nu VMBO-t en het verschil was er nauwelijks.

Ik ben van vmbo-t naar havo naar vwo doorgestroomd en ik zit nu in de vijfde en hoor in de vijfde te zitten ik heb dus geen jaren dubbel gedaan.
Ik ben ook heel slecht in wiskunde.
Het enige verschil dat ik heel sterk merk is dat nederlands grammatica en wiskune op vmbo is niets vergeleken bij havo of vwo. voor andere vakken is er weinig verschil.

Over de mentaliteit ben ik het eens met levine; maar dat verschil is tussen havo en vwo ook heel groot.

zo heb IK het ervaren.

Maar als je slecht bent in wiskunde en natuurkunde, waarom kies je dan niet CM als profiel?

Ik heb het juist andersom. Ik heb er nooit echt “bij gehoord” op de havo. En nu ik op vmbo-tl zit is het veel gezelliger. :slightly_smiling_face: Maar misschien komt dat ook wel doordat we maar met 300 leerlingen zijn en op mijn vorige school met 1500. But… Het is idd gewoon even wennen.

mensen die op vmbo zitten zijn idd wat meer, brutaler,asosialer enz. ik zit ook op een vmbo school en in het begin had ik daar ook wel moeite mee enzo.

Dat had ik ook gekozen op havo, met Spaans, Frans, en Duits…
Maar ik kon niet over omdat ik gewoon ontzettend slecht was in wiskunde en natuurkunde…

I agree! Ik heb toch wel een soort van talenknobbel, waardoor ik best wel hoge punten haal voor talen. Mijn rapport zag er dan ook heel raar uit: voor Frans een 8,1, voor Duits een 9, voor Engels een 9,2, en voor Nederlands een 8! En voor wiskunde een 2, en natuurkunde een 3,2… Ik had havo dus makkelijk aangekund zonder wiskunde en natuurkunde. Ik vind het school systeem echt raar in Nederland!

hmm, een meisje uit mijn klas heeft ook eerst mavo gedaan, maar dat was voor haar eigenlijk veel te makkelijk, ze heeft op haar examen met twee vingers in dr neus een negen gemiddeld gehaald en is in 4havo met een 8+ gemiddeld overgegaan. ze vond de mensen op mavo wel iets minder serieus, maar dat vond ze juist gezellig.

Ik ben van TL naar havo gegaan er is wel degelijk verschil ja. Persoonlijk vind mijn oude TL klas veel leuker. Lekker spontaan en niet zo verschrikkelijk stil. Wat ik wel leuker vind bij Havo is dat je word geaccepteerd zoals je bent, dat was op het vmbo niet zo.

Ik snap wel dat het raar voelt in een andere klas. Ik heb nu hetzelfde op havo. maar het went wel! geef het wat tijd. (:

Ik ben van TL naar HAVO gegaan (net als meer hier haha) maar ik vond het verschrikkelijk op TL. Ik werd dan gepest omdat ik met een Lesbisch meisje omging (dus ik was zelf ook lesbisch volgens de klas). Kwam ik op Havo, was er een lesbisch meisje, er gebeurde niets. Misschien een domme opmerking maar ik had verwacht dat ze flink gepest werd, net zoals dat meisje, maar er gebeurde niets. Iedereen accepteerde het en was heel vriendelijk tegen haar. Dat was zowat een cultuurschok voor mij.

De leerlingen waren veel en veel drukker, ze schelden de hele tijd en waren asocialer dan op Havo.

Maar dat is mijn ervaring.

Ook ik ben van mavo 4 naar havo 4 doorgestroomd. Het is op elke school anders natuurlijk, maar je hebt wel een beetje gelijk. Op de havo zijn ze bij ons serieuzer en stil wanneer het stil moet zijn, vergeleken met havo was mavo een dierentuin:p