Niet naar het toilet

Hii,
Oké dit is best wel akward maar ja.

Sinds ik op vakantie ben geweest duurt het heel erg lang voordat ik naar het toilet ga om een ‘grote boodschap’ te doen. Het duurt heel lang voordat het komt, soms wel 5 dagen. Ik weet dat je door de vakantie verstoppingen kan krijgen door een drastische verandering in je eet ritme, maar ik ben nu al 3 weken thuis en het gaat nog steeds niet heel erg goed met naar het toilet gaan.
Ik eet genoeg vezels, veel volkorenbrood en pruimen enz. dus daar kan het niet aan liggen. Nu gebruik ik soms forlax (laxeermiddel van m’n zusje) om toch maar naar het toilet te kunnen. Ik weet dat dit niet goed is omdat je darmen door het gebruiken van laxeermiddel lui kunnen worden en je afhankelijk word van laxeermiddel, maar ik moet toch een keer naar het toilet toch?

Hebben jullie dit ook of weten jullie misschien oplossingen hiervoor?

Alvast bedankt (:

Wat vervelend zeg!

Echter zou ik wel even met je dokter overleggen voordat je zelf middelen gaat innemen.

Verder veel water drinken.

Misschien kan je toch beter even de dokter bellen of een afspraak maken aangezien je het nu toch al een paar weken hebt.

Drink je wel genoeg? Want daar ligt het meestal aan. Vezels onttrekken juist meer vocht uit je ontlasting dus dan wordt het nog harder en lukt het al helemaal niet meer. Dus ik zou na gaan of je wel genoeg drinkt!

Ik had dit ook een tijdje, waarschijnlijk komt het doordat je te weinig water drinkt

Ik denk inderdaad dat je het beter moet gaan verspreiden. En dan 2 liter per dag. Is best veel maar het helpt echt. Mijn zus had er ook last van en nu let ze er op dat ze genoeg drinkt en toen ging het weer beter.

Daar zou ik sowieso mee beginnen inderdaad en check of je brood echt volkoren is (daar vergissen mensen zich echt in, dus geen tarwe; maar volkoren) en zou sowieso even de huisarts bellen.
Gewoon voor meer tips etc en evt laxantia die je darmen niet lui maakt. Ik ken het, heb zelf darmproblemen en van weken, ik soms maanden, niet gaan kun je echt beroerd worden; het kan ook riskant zijn.
Een belletje kan nooit kwaad :slightly_smiling_face:

Sowieso je dag beginnen met een halve liter water op een nuchtere maag. Koffie wil ook nog wel eens licht laxerend werken :slightly_smiling_face:

ik heb er zelf ook last van al een paar jaar, ik heb luie darmen gekregen door overmatig laxeermiddel wat ik gebruikt heb.
nu krijg ik van de dokter een zakje movicolom (dit is ook een soort laxeermiddel maar niet schadelijk, en het prikkeld alleen je darmen) ik neem er hier 3 per dag van maar dat zijn er veel, je begint er meestal met 1. en daarnaast neem ik ook nog 2 zakjes vezels, deze prikkelen ook mn darmen.

Wat ook helpt is als je wakker word een glas kokend (kan je een beetje af laten koelen hoor ;p) water drinken, op een nuchtere maag!
Verder veel groente eten, fruit (pruimen zijn erg goed voor de spijsvertering!) , donker brood, ontbijt koek, en alle andere dingen waar vezels inzitten.

succes!!
XXX

Bij mij is het ook zo twee jaar geleden op vakantie begonnen en sindsdien heb ik er al erg veel last van. Ook al heel vaak op onderzoeken hiervoor geweest!
Dokter zegt luie maag en darmen…

Ik eet veel fruit, drink veel water en om de 3 weken neem ik eens laxeermiddelen omdat ik er toch echt veel last van heb. Misschien eens naar de dokter gaan!

Waar ben je op verkantie gegaan?

Ik heb dit probleem ook erg vaak en je kunt het inderdaad het best met je dokter overleggen.

Kokos eten :slightly_smiling_face: daar gaat je stoelgang n stuk sneller van hahhha :blush:
Als je kokos eet uurt het bij verl mensen maximaal 6 uurtjes en ze RENNEN naar de wc hahaha

Meer water drinken en fruit eten. Sommige fruitsoorten werken goed op de ontlasting.

Veel water drinken of koffie. Koffie werkt namelijk ook laxerend net zoals pruimen etc. En natuurlijk ook genoeg bewegen.

Ik heb hier ook vaak last van gehad en ondertussen wel wat dingen geleerd. Het belangrijkste inderdaad is minstens 2 liter per dag drinken, en dan voornamelijk water. Probeer daarnaast eens drie kiwi’s te eten op een nuchtere maag, dat zal zeker helpen. Wat bij mij altijd erg goed heeft geholpen is een eetlepel lijnzaadolie nemen met wat jus d’orange (om de smaak te maskeren) voordat je iets anders eet en drinkt 's morgens. Succes gegarandeerd!

Ik had hetzelfde probleem en dan zelfs zonder op vakantie te gaan.
Sinds kort eet ik elke dag een activa toetje, helpt heel goed!