Niet meer weten wat ik aanmoet met school

Hee allemaal,
Dit jaar ben ik na een tussenjaar begonnen aan een studie op het HBO. Wat ik later wil weet ik nog lang niet en ook heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ik nou leuk vind. Ik heb ontzettend lang gezocht naar een studie die ik leuk vond en uiteindelijk ben ik toch maar aan een studie begonnen die me redelijk interessant leek. Maar nu na de eerste periode valt het zo ontzettend tegen… Ik weet gewoon dat dit niet is wat ik later wil. Nog een tussenjaar zie ik niet zitten, want dan komt het dadelijk nooit meer van studeren. Wel kan ik gemakkelijk overstappen naar een andere richting. Deze is wel wat breder, maar ook dit is niet wat ik later wil en er zijn ook geen banen in. Aan de ene kant wil ik overstappen naar die richting omdat ik uiteindelijk wel een HBO diploma wil om later niet geheel kansloos te zijn met alleen mijn middelbare school diploma, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit wel 4 jaar vol ga houden… Een andere optie is nog om in februari aan een andere studie te beginnen, maar ik zou dus echt niet weten wat en ik denk ook niet dat ik hier voor februari achter ga komen. Op dit moment heb ik echt het idee dat ik tegen de tijd dat ik met pensioen moet nog steeds niet weet wat ik wil…
Wel heb ik een vast contract bij mijn bijbaan en hier zijn wel doorgroeimogelijkheden, maar dat is niet echt van hoog niveau… Dat zou dus ontzettend zonde zijn van m’n middelbare school diploma en het is ook geen werk dat ik tot aan mijn pensioen wil.

Dus om een lang verhaal kort te maken: ik wil niks met de opleiding die ik nu doe en ik heb geen flauw idee welke opleiding me nou wel leuk lijkt of wat voor werk ik later graag zou willen doen.

Wat doe je nu dan? En je hebt het over dat er geen banen in zijn, maar bedenk wel dat de arbeidsmarkt echt totaal veranderd kan zijn tegen de tijd dat jij afstudeert. Maar is er een richting die je wel leuk vind? Economie/kinderen/toerisme/horeca/zorg/verpleegkunde/iets met kunst/scheikunde etc? Waar was je goed in op de middelbare school? Is er überhaupt wel iets wat je leuk vind?

Ik doe nu die studie nog, want ben nog niet gestopt.
Maar er is dus ook geen richting die me leuk lijkt… En op de middelbare school blonk ik ook nergens in uit

Misschien moet je gewoon accepteren dat er blijkbaar op dit moment niets is dat je vréselijk leuk vindt. Vergeet niet dat heel veel mensen school en leren in het algemeen niet leuk vinden. Maar het gaat later wel om het hebben van je papiertje. Bijscholen kan altijd nog, maar helemaal een hbodiploma halen wordt moeilijk.
Ik weet niet wat je nu doet, maar overstappen naar de bredere richting lijkt me op dit moment het beste; je hebt dan straks in ieder geval ergens een diploma van. Misschien moet je ook eens kijken wat er op de universiteiten allemaal is? Wellicht zit daar iets tussen wat je leuk lijkt. Moet je dit jaar je P halen en dan kun je doorstromen.

Wat doe je nu dan?

Ik doe nu een economische opleiding.
Ik vind het wel belangrijk om ook een beetje plezier te hebben in de opleiding en er is nu eigenlijk maar 1 vak die ik leuk vind… Ook kom ik steeds met een kutgevoel uit school, omdat dit gewoon niet is wat ik wil…

Hey!
Ik heb een tip voor je. Er komt een nieuwe school in Den Bosch; de Dutch Innovation School. Deze begint in februari 2015.

Dan leer je geen vak, maar ze gaan je talenten - en die heeft iedereen - helpen ontplooien. Je wordt zo beter en beter in hetgeen wat je eigenlijk ook al - onbewust - kan én je leert jezelf beter kennen.

Meer informatie kun je vinden op www.dutchinnovationschool.nl. Ze hebben de komende maanden bijeenkomsten gepland waar je eventueel naartoe kunt gaan.

Succes met je keuzes!