Niet meer kunnen genieten van ongezond eten

Hee meiden.

Ik wil vooraf even zeggen dat dit niets te maken heeft met het feit dat ik gewicht wil verliezen, maar ik kan op een of andere manier niet meer genieten van ongezond eten omdat ik me schuldig ga voelen.
Bijv. vandaag heb ik vegan ben en jerry’s gekocht en ik wil er heel graag wat van eten, maar ik krijg dan de neiging om de calorieën te tellen en het te wegen etc.
Op zich is het over het algemeen wel fijn, want ik eet hierdoor wel heel gezond, maar ik wil het ook af en toe kunnen los laten en zonder schuldgevoel kunnen genieten van ongezonder eten.
Heeft iemand tips?

waarom zou je je schuldig over in dit geval vegan ben en jerry’s? dat is juist een gezonde versie van ben en jerrys, dus dit kan je sowieso gerust op eten.

je moet denken dat je met een ongezonde maaltijd echt niet ineens 10 kilo aankomt of dat je lichaam ineens op hol gaat slaan. Net zoals je lichaam niet na een salade het omgekeerde bewerkstelligt.

af en toe wat ongezonds kan heus geen kwaad, zo houd je juist je normale eetpatroon goed vol

Vegan Ben & Jerry’s gezond? Echt niet hoor! Er zit evenveel suiker in als veel van de gewone varianten. Vegan =/= gezond.

Vegan is inderdaad niet altijd perse een gezondere optie :slightly_smiling_face:
In het geval van ben en Jerry’s is het niet gemaakt van koemelk maar amandelmelk dus dat heeft vrij weinig te maken met gezond/ongezond. Maargoed, dat was niet je vraag. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van proberen los te laten. Als je verder gewoon gezond eet dan is er niks mis met een keer ijs oid eten. Daar ga je niet ineens van aankomen natuurlijk.

Ik had vroeger precies hetzelfde. Ik denk dat het een kwestie is van leren loslaten en inderdaad weten dat je mentale en fysieke gezondheid even belangrijk zijn, en het niet gaat om perfect zijn maar de balans vinden. Je komt niet opeens 5 kilo aan van een bakje Ben & Jerry’s, net als dat je niet 5 kilo afvalt na 1 dag gezond eten.

Hier herken ik me ook wel in, dit had ik een paar jaar geleden ook. Vreselijk vond ik het als ik bijvoorbeeld bij iemand op de koffie ging en ik kreeg een stuk gebak of iets dergelijks aangeboden, dan neem je het toch maar aan uit beleefdheid terwijl je toch wel even in paniek raakt. Even voor de duidelijkheid, ik hoefde ook totaal niet af te vallen maar was ook niet echt op een gezonde manier bezig met voeding. Het ging bij mij heel geleidelijk om die knop om te zetten, het duurde echt wel een tijdje. Je moet je beseffen dat je lichaam vetten, koolhydraten e.d. gewoon nodig heeft (ik vond alles wat ‘vet’ of ‘vol’ was ook ontzettend eng om te eten) en je echt niet aankomt van een keer iets lekkers tussendoor, of pizza of friet als avondeten. Af en toe zulke dingen eten is juist goed voor je, mentaal gezien. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je mag ook gewoon genieten in je leven. Balanceer hier een beetje mee.